A tridenti rítusú mise elleni lépések miatt megszakadt XVI. Benedek szíve – nyilatkozta Georg Gänswein érsek, a volt pápa személyi titkára egy dokumentumfilmben, melyet Guido Horst, a Die Tagespost szerkesztője készített.
Ferenc pápa lényegében visszafordította a tridenti mise XVI. Benedek általi, 2007-es liberalizációját (Summorum Pontificum) a 2021-es apostoli levéllel, Traditionis Custodesszel és azt azt követő Responsa ad dubiával.
A hetvenes évek liturgikus reformjával megújított szentmise mai változata, a Novus Ordo mellett sokáig csak püspöki engedéllyel lehetett bemutatni a tridenti rítust (az 1962-es misekönyv szerint). Benedek pápa ezt törölte el, sőt bátorította a tridenti rítust megismerését. A régi rítus lett a római rítus „rendkívüli”, a Novus Ordo a „rendes” formája. Ferenc pápa azonban visszautalta a rítus bemutatásának lehetőségéről való döntést a püspökök kezébe. Sőt, a misén kívüli rítusokat (házasság, keresztelő, bérmálkozás, temetés, stb.) sem lehet bemutatni rég rítusban.
Az elterjedt vélekedéssel szemben a fő különbség nem az, hogy a régi rítust latinul van és „háttal”, azaz kelet felé fordulva, a hívekkel egy irányba mutatják be, ugyanis a Novus Ordo is „alapesetben” latinul szól és kelet felé celebrálják, a népnyelv és a nép felé fordulva való bemutatás pusztán engedélyezve van. A régi rítus tehát nem pusztán a Novus Ordo latin változata, sokkal többről van szó.
Georg Gänswein azt nyilatkozta a Die Tagespost-filmben: „Úgy hiszem, megszakadt Benedek pápa szíve, mikor olvasta az új motu propriót, mert a szándéka az volt, hogy segítse azokat, akik egyszerűen otthonra találtak a régi rítusban, hogy egy belső békét találjanak, liturgikus békét, és eltávolítsa őket Lefebvre szkizmájától. És ha belegondol, hogy a régi mise hány évszázadon volt a lelkiélet és virágzás forrása sokak számára, beleértve sok szentet is, lehetetlen azt gondolni, hogy már semmit sem tud nyújtani.”
Hozzátette: „Ne feledjük el, hogy sok fiatalember, aki jóval a II. Vatikáni Zsinat után született, és nem igazán érti a drámát, ami körülvette a zsinatot, és akik az új misét ismerték, kétségtelenül lelki otthonra és lelki kincsestárra találtak a régi rítusban is. Elvenni ezt a kincset az emberektől – nos, ezzel nem tudok megbékélni.”