Annak ellenére megértették, hogy ezek a diákok valószínűleg nem sok adatot tudtak volna mondani az 56-os forradalomról. Megjegyzem, jópár olyan design-elem is született itt, amelyek simán „eladhatóak” lennének a kereskedelemben is. Kaptak inputot, mert beszéltünk a tanárokkal is, de valójában
egyszerűen ráéreztek! Értették, hogy 1956 a mi történetünk.
Hogyan lehet a mai világban továbbadni nemzedékek emlékezetét, hogy ne torzuljon a nagyobb kép a sztereóban kapott politikai információk ellenére? Van erre esély egyáltalán?
Az a baj, hogy a különböző elbeszélésmódok különböző politikai hagyományokhoz kapcsolódnak. Ha én baloldali lennék, óhatatlanul máshogy mesélném el 1956 történetét, mint így, hogy jobboldali vagyok. Ez nem azt jelenti, hogy ezek teljesen kizárják egymást – hiszek abban, hogy beszélgetni kell egymással,
a vitákat le kell folytatni,
és bőven lehet közös nevezőt találni, még úgy is, hogy ezt sokan nem szeretnék, épp az aktuálpolitikai megfontolásokból. Vannak ma már olyan történészek, akik elutasítják a vitát, visszalépnek.
Mi a közös nevező például 1956 esetében?
Szerintem nagyon izgalmas például a passzív ellenállás és a munkástanácsok kérdése: ezeket mind a két „hagyomány” a magáénak tudhatja. Ha megpróbálunk túllendülni bizonyos, hogy is mondjam, történeti nehézségeken, akkor még azt is mondhatom, hogy Nagy Imre mártíriuma is közös tud lenni. Nagyon „csúnya” leszek, de ebből a szempontból
a jobboldali közeget egyértelműen befogadóbbnak érzem.
A másik oldalon ugyanis ma is van még egy nagyon komoly törekvés arra, hogy a fegyveres szabadságharcosokat lejárassák. A kádári időszak taktikája volt a forradalmárok köztörvényesítése, hogy a szabadságharcos nem egy szovjet katonát lőtt le tűzharcban például, hanem gyilkos, vagy éppen lopott. Így mossák össze a kettőt, így kenik el a valóságot. Ez egyébként a diktatúra irathagyatékának forrásértékéről is sokat elmond.
Kik mondják ezt manapság?
A történészek között is vannak ilyenek. Akik vagy
a fegyveres szabadságharcosok történetét mesélik el a kádári megtorlás hazugságai alapján,
vagy mondjuk Tóth Ilonáról, egy ellenállócsoport orvos tagjáról mondták azt, hogy „gyilkos”, mivel a kádári megtorlás idején nagyon szuggesztíven a nyakába varrták egy nem létező ember megölését.