Ebben az esetben a cél nem csupán lélektani, hanem taktikai/hadműveleti is. A legkézenfekvőbb ilyen célpont az ukrán védelmi rendszer a Dombasz-régióban. A harmadik fokozat a célpontok eszkalációjában az olyan kritikus infrastruktúrák, melyek döntően befolyásolják az ukrán állam képességét a háború folytatására. Ilyen kritikus infrastruktúrák az ország hő- és vízerőművei, a Dnyeper folyó vasúti hídjai. A negyedik célpont-fokozat alanyai az ukrán városok. Mivel ezek a városok nem csupán lakóparkok, hanem fontos ipari bázisok és közlekedési csomópontok is, ezek a csapások a terrorbombázáson túl a kritikus infrastruktúra pusztítását is szolgálják.
Mivel nyugtathatja meg magát az olvasó?
Megnyugtatásként csak annyit tudok hozzátenni, hogy az orosz doktrína egyik alapvető elve a méretre szabott hatás elve, vagyis pontosan annyi erőt fognak alkalmazni, amennyire az általuk kijelölt politikai-katonai cél eléréséhez szükség van. Ennek a doktrínának a fizikai megnyilvánulása az az atomtöltet-típus, aminek a hatóereje az alkalmazói által bizonyos értékek között állítható.
Bár sokan beszélnek az „újfajta háborúról", nekem laikusként mégis úgy tűnik, hogy az emberszám és az acél dönt. Lassan, de biztosan nyerni fog az orosz húsklopfoló?
Ceteris paribus az élőerő és az acél dönt. Mikor a háború első napjaiban úgy nyilatkoztam, hogy ezt a háborút az ukránok elvesztették, akkor abból indultam ki, hogy amit látunk, az egy kisebb korrupt és inkompetens posztszovjet hadsereg küzdelme egy jóval nagyobb, korrupt és inkompetens posztszovjet hadsereggel. Ha az ukránok meg akarják változtatni a háború menetét, akkor azon kell munkálkodniuk, hogy minél másabbak legyenek mint az ellenfeleik, mert egy pusztán kvantitatív ütközésben egy teljes nagyságrenddel kisebbek, mint az ellenfeleik. Ukrajnának műveleti és stratégiai kreativitásra és innovációra van szüksége ahhoz, hogy megnyerje ezt a háborút.
Az, hogy rendelek az Alibabán nyugati tüzérségi rendszereket homeopátiás adagokban, még nem innováció.
Ha az ukránok nem lesznek sokkal kreatívabbak és kockázatvállalóbbak, akkor menthetetlenül elvesztik ezt a háborút, viszont a krími mélységi csapások és különösen a jelenlegi ukrán offenzíva fontos lépések ebbe az irányba.
Egyesek szerint Ukrajna érdeke volna a NATO belerángatása a háborúba. Valóban megtörténhet ez ön szerint?
Ez nem csak Ukrajna érdeke, de Lengyelország és a balti államok érdeke is. Per pillanat van egy olyan, hogy NATO és egy olyan is, hogy az Európai Unió.
Semmi garancia nincs rá, hogy ezek az intézmények még öt vagy tíz év múlva is létezni fognak.
Itt nem a jogi státuszra gondolok, hanem a hatékony cselekvőképességre. Önmagában az a tény, hogy lesz valaki, akinek a névjegykártyáján az áll, hogy ő a NATO főtitkára, még nem jelent semmit. Ukrajna és a fent említett szövetségi tagok türelmetlensége egyfajta „use it or lose it” gondolkodásmódra vall és egy mélységes, hosszútávú pesszimizmus bizonyítéka. Az önbizalom egyik jele a stratégiai türelem. Ez az, amiből elég szűkösen vagyunk így a szezon végén.
Hogyan reagált Izrael a háborúra, és mennyire zavarja a képet a szíriai orosz jelenlét?
Politikailag Izrael számára mindennél fontosabb jó kapcsolatokat fenntartani mindhárom szuperhatalommal. Az utóbbi évtizedekben ezt az egyensúlygyakorlatot Izrael sikerrel abszolválta. Katonailag Izrael számára mindennél fontosabb megőrizni a cselekvési szabadságát Szíria és Libanon felett, hogy cselekedni tudjon a növekvő iráni behatolás ellen. A szíriai orosz jelenlét egyrészt fékezi a lángok magasságát, némiképp megzabolázza a kedélyeket. Másrészt azonban
az oroszok háta mögé bújva felnőhet egy olyan iráni erő, ami közeli veszélyt jelenthet a zsidó államra.
A szíriai orosz jelenlét magában hordozza egy nem szándékolt összeütközés lehetőséget a két ország fegyveres erői között, aminek beláthatatlan következményei lehetnek. 1967 és 1973 között Izrael egy alig titkolt háborút viselt a közel-keleti szovjet intervencionista csapatok ellen, és akkor is fennállt a veszélye, hogy Izrael háborúba keveredik egy szuperhatalommal. Mindezt összefoglalva, Izrael boldogabb lenne az orosz jelenlét nélkül Szíriában, ahova még Obama elnök katasztrofális politikája hozta vissza őket, lenullázva a Kissinger-féle Közel-Kelet-politika több évtizedes vívmányait.
Elképzelhető ön szerint a (további) közeledés az EU és Irán között az energetikai válság okán? Mit tehet ez ellen Izrael?
Az igazság az, hogy sohasem volt valódi és teljes eltávolodás. A deklarációk szintjén túl Európa mindig túlságosan is érdekelt volt gazdaságilag az iráni piacban és az iráni energiában ahhoz, hogy holmi atomfegyver fejlesztése álmatlan éjszakákat okozzon neki.
Európai szemszögből nézve a dolgot, Irán az USA, Izrael és a szunni világ problémája.
Egyébként nem értem, miért várjuk el azt, hogy Európa iráni energiapolitikája távolabbra lásson, mint Európa orosz energiapolitikája? A Földközi-tenger keleti részén vannak, földrajzilag közelebb Európához és olyan országok birtokában, amik Európa hosszútávú szövetségesei. Hogy miért részesítik előnyben Putyin elnök szövetségesét a saját szövetségeseikkel szemben? Ez egy olyan kérdés, amit az európai vezetőknek kell megválaszolniuk. Izraelnek mint regionális középhatalomnak számos eszköz áll a rendelkezésére és ezekkel a legjobb belátása szerint fog élni.
Végül egy személyes kérdés: ön Aradról származik, tökéletesen tud magyarul. Meséljen kicsit az olvasóknak Robert C. Castelről!
Izraelben biztonsági szakemberként ismernek, a minisztériumi jogú Természetvédelmi Hatóság biztonsági igazgatója vagyok, az ország területének az egynegyede tartozik alánk, továbbá jelentős tengeri jelenlét. Valószínűleg ez a legjobb meló a világon, játszóház a nagyfiúk összes játékszereivel. Itt tűzoltó lehetsz és katona, vadakat terelő juhász. Néhány éve még tanítottam kedvtelésből, többek között a Katonai Akadémián is. Az intellektuális vesszőparipáimat inkább abban élem ki, hogy tanácsadást nyújtok vagy projekteket végzek olyan megbízók számára, akiket érdekesnek találok. A dolog természeténél fogva, ezek a kapcsolatok bizalmasok és nem termelnek publikációkat. Az egyetlen módja annak, hogy a kétféle munkát egyidőben folytatni tudjam, az hogy lemondok az akadémiai hencegés jogáról. Ezt elég jól tudtam kezelni éveken át, csak egyszer csúszott baki a dologba, amikor 2014-ben a RAND Corporation leközölte egy kutatásomat, amit a Sin Bét előző főigazgatójával, Ami Ayalon admirálissal együtt végeztünk Washingtonban. Mivel ez nem az én saram, megemlíthetem a dolgot anélkül, hogy visszaélnék a megbízóm bizalmával. Ezt is inkább a főállású kötözködők kiábrándítása végett említettem meg. A 2017-ben az USA-ban kiadott könyvemen kívül nincsenek tudományos publikációim, amiket firtatni lehet. Amennyiben rajtam múlik, nem is lesznek. Ahogy mondani szoktam,
az impakt faktoromat a h-index helyett kilotonnákban mérem.
De mindez inkább csak hobbi, igazolása annak, hogy miért pazaroltam el annyi évet felesleges nagydoktorik, posztdoktorik és egyéb hiábavalóságok után futva. Mindig jobban éreztem magam a terepjáró kormánya vagy a céltávcső mögött, mint egy egyetemi könyvtárban.
Fotó: Mandiner, Földházi Árpád