Az Obama–Biden–Harris külpolitika egy személyiségzavaros külpolitika
Soha nem tudni, hogy aki a vonalon van Washingtonból, az most Dr. Jeckyl vagy Mr. Hyde.
Egykor botrányairól vált hírhedtté, ma már kifordult korunk legjobb szatíráit szállítja epizódjaiban a hamarosan 25 éves South Park: a sorozat még ma sem fogja be a saját száját, és Matt Stone és Trey Parker még mindig jobban utálja a liberálisokat, mint a konzervatívokat.
Hogyan vált a totális ellenkultúra kultúrává? Hogyan vált az egykor felháborító tiszteletlenség a tisztesség jelévé egy felfordult korban? Hogyan vált egy lázadó punk rajzfilm a normalitás végvárává?
A South Park története ezt mutatja be
– és azt a hihetetlen fordulatot, ahogy a kilencvenes években indult, egykor a legvadabb elképzeléseket is felülmúlni látszó, hol szikrázóan szellemes, hol öncélúan botrányos rajzfilmsztorikon egy negyed évszázaddal később maga a valóság, a korszellem tud túllépni – mert ennyire megváltozott a világ.
Huszonöt év... hihetetlen, hogy ez a szándékoltan dekonstruált megjelenésű, és a kilencvenes évek langymeleg, optimista szoftliberalizmusában szándékoltan dekonstruálni akaró rajzfilm negyed évszázadot élt meg, és nincs is megállás.
és nemrég született megállapodás arról is, hogy további hat évadot szállíthat Trey Parker és Matt Stone a ViacomCBS-nek. Mi több, 14 egész estés South Park-filmet is megvalósíthatnak, amelyből a harmadik, a streamingszolgáltatók világát karikírozó The Streaming Wars épp június 1-jén jelent meg.
A sztorija eleje? Cartman összeveszik anyukájával, erre anyu törli Cartman összes streaming-hozzáférését. A többi innentől akár el is képzelhető, haha.
Stone és Parker a filmekért és az új évadokért nem kevesebb, mint 900 millió dollárt (340 milliárd forintot!) kasszírozhatnak. Elképesztő összeg,
És elképesztő, egész további életüket bebiztosító siker a South Park két alkotójának.
Matt Stone (balra) és Trey Parker (FREDERIC J. BROWN / AFP)
S hogy ki is Matt Stone és Trey Parker? A két, ma már ötven fölött járó alkotó Coloradóban nőtt fel – ahol a történetbeli South Park is fekszik. Stone egy Denver melletti kertvárosban cseperedett fel középosztálybeli családban, apja közgazdászprofesszor volt, ő maga pedig matematikát és filmezést tanult a helyi egyetemen, majd összeakadt Trey Parkerrel, egy geológus apa és biztosítási ügynök anya lázadó hajlamú gyermekével. Parker a Monty Python s Terry Gilliam művein nőtt fel, s arról álmodozott, hogy egyszer ő is filmeket készít majd. Vagy zenél.
egy időben szinte hetente – egyik műalkotásukban óriás hódok pusztítják Srí Lankát –, amiken bizonyára ők maguk is igen jól szórakoztak, de az áttörés még váratott magára.
Aztán jött a kötelező Hollywoodba költözés, a további próbálkozások – és végül hosszas próbálkozások után pénzt kaptak arra, hogy összehozzák a South Park pilot epizódját. Nem valószínű, hogy az addig alternatív botrányrajzfilmeket összehegesztő két kölyök azt gondolta volna akkoriban, hogy egykor milliárd dolláros bizniszt hoznak össze Cartman és a többi lökött South Park-lakos sztorijaival – mégis így lett.
Az első epizódot még hagyományos, kézműves technikával készítették, papírból kivágott figurák mozgatásával – hogy aztán rögtön 3 és 5 millió közötti nézettséget hozzon egy addig bukdácsoló kis csatornának, egy bizonyos Comedy Centralnak.
és nincs megállás: évről évre jöttek és jönnek az újabb évadok. Parker és Stone máig a sorozat fő írói, rendezői és az általuk kitalált karakterek szinkronhangjai. A rajzfilmepizódok végtelen során túl már a South Park-univerzumhoz kapcsolódó zenéket és számítógépes játékokat is kiadtak.
Mostanra a South Park – az alkotók eredeti akarata és beállítottsága ellenére – gigantikus intézmény lett. Önmagában is egy kulturális jelenség, amely addig karikírozott egyes társadalmi folyamatokat, közéleti figurákat és történéseket, amíg végül maga lett a referenciapont – amelyhez képest a valóság egyes eseményeit mérhetjük.
És ezekből nem volt hiány az elmúlt egy-két évtizedben sem, pláne az utóbbi tíz évben, ahogy Amerikát és az egész nyugati világot elöntötte az új szélbalos woke járvány,
Nem véletlen az se, hogy a South Park politikája – és a politikum South Parkról alkotott képe – is téma lett.
És különösen a jobboldali, konzervatív tábor fiatalabb nemzedékei találják valahogy magukhoz közelebbinek a két coloradói vadócnak a jellemzően a liberális korszellemet kigúnyoló attitűdjét. Több mint húsz éve már annak, hogy Andrew Sullivan megalkotta a „South Park-konzervatív" fogalmát azokra, akik magukra ismernek ebben a hozzáállásban – és akik talán a legfelhőtlenebbül tudnak röhögni a South Park poénjain.
2005 se most volt – akkor jelent meg Brian C. Andersonnak, az urbánus konzervatív City Journal szerkesztőjének a South Park Conservatives: The Revolt Against Liberal Media Bias című könyve, melyben szintén a South Park és a konzervatívok egyfajta egymásra találását, vagy legalábbis összekacsintását taglalta a szerző, az egyre radikálisabb baloldali-liberális korszellemmel szemben.
MIcimackó és Malacka kínai börtönben senyved
Maga Parker és Stone kijelentéseik alapján leginkább libertáriusnak mondható – és a libertarianizmus a woke térhódítás idején nem véletlenül áll közelebb a hagyományos, szabadságpárti, amerikai típusú konzervativizmushoz. A szabadszájú Stone egyszer úgy fogalmazott:
„A konzervatívokat utálom, de a liberálisokat aztán tényleg kibaszottul utálom”.
2018-ban aztán Parkerék a szándékaik szerint progresszív és szélsőjobboldal-ellenes People for the American Way nevű alapítvány díját vehették át. A díjátadón a nyilván progresszív közönség előtt állva kijelentették: „Republikánusok vagyunk”. A közönség zavart, ideges nevetgélését hallva még egyszer megerősítették: „Nem, komolyan, mi republikánusok vagyunk”. Mondták azt is, hogy leginkább „az ördög ügyvédjét” szeretik alakítani, és ha már a liberális Hollywood uralta amerikai szórakoztatóiparban dolgoznak, hát szeretnek borsot törni a liberálisok orra alá.
Mivel most már milliárd dolláros bizniszen ülnek, csak remélni tudjuk, hogy a South Parknak nem is kell befognia száját,
Felejthetetlen az az epizód, amikor Micimackót bezárják egy kínai börtönbe – utalva ezzel a kínai elnök, Hszi Csin-ping röhejes, betiltogatós érzékenységére, amióta a Disney-figura mackójához hasonlították őt.
Az eredmény: Kínában betiltották ezt a South Park-epizódot is. Trey Parker és Matt Stone a fejleményre a maguk stílusában reagáltak egy „bocsánatkérő” nyilatkozatban:
„Ahogy az NBA, úgy mi is szívesen látjuk a kínai cenzorokat az otthonunkban és a szívünkben. Túlságosan is szeretjük a pénzt, jobban, mint a szabadságot és a demokráciát. Hszi egyáltalán nem hasonlít Micimackóra. Nézzétek meg szerdán 10-kor a 300. részt! Éljen soká a Nagy Kínai Kommunista Párt.”
Amikor megérkezik a transznő a női versenybe
De megmaradt az emlékezetben az az epizód is, amikor Miki egér jelenik meg agresszív, beosztottjait terrorizáló cégvezérként.
A 2019-es, transz atléták megjelenéséről és térhódításáról szóló South Park-epizód pedig az egyik legütősebb sztori marad az eposzi hosszúságú rajzfilmsorozatban – mint tudjuk, a valóság azóta utolérte, sőt, túl is szárnyalta az alig pár éve még viccesen vad marhaságnak tűnő szkeccseket.
Nyitófotó: 7e Art/Comedy Central / Photo12 via AFP