South Park: botránysorozatból lett a szabadság kis szigete
2022. június 29. 18:00
Egykor botrányairól vált hírhedtté, ma már kifordult korunk legjobb szatíráit szállítja epizódjaiban a hamarosan 25 éves South Park: a sorozat még ma sem fogja be a saját száját, és Matt Stone és Trey Parker még mindig jobban utálja a liberálisokat, mint a konzervatívokat.
Hogyan vált a totális ellenkultúra kultúrává? Hogyan vált az egykor felháborító tiszteletlenség a tisztesség jelévé egy felfordult korban? Hogyan vált egy lázadó punk rajzfilm a normalitás végvárává?
A South Park története ezt mutatja be
története ezt mutatja be
– és azt a hihetetlen fordulatot, ahogy a kilencvenes években indult, egykor a legvadabb elképzeléseket is felülmúlni látszó, hol szikrázóan szellemes, hol öncélúan botrányos rajzfilmsztorikon egy negyed évszázaddal később maga a valóság, a korszellem tud túllépni – mert ennyire megváltozott a világ.
Huszonöt év... hihetetlen, hogy ez a szándékoltan dekonstruált megjelenésű, és a kilencvenes évek langymeleg, optimista szoftliberalizmusában szándékoltan dekonstruálni akaró rajzfilm negyed évszázadot élt meg, és nincs is megállás.
Pár hét múlva, augusztusban lesz a South Park első epizódjának 25. évfordulója,
és nemrég született megállapodás arról is, hogy további hat évadot szállíthat Trey Parker és Matt Stone a ViacomCBS-nek. Mi több, 14 egész estés South Park-filmet is megvalósíthatnak, amelyből a harmadik, a streamingszolgáltatók világát karikírozó The Streaming Wars épp június 1-jén jelent meg.
A sztorija eleje? Cartman összeveszik anyukájával, erre anyu törli Cartman összes streaming-hozzáférését. A többi innentől akár el is képzelhető, haha.
Stone és Parker a filmekért és az új évadokért nem kevesebb, mint 900 millió dollárt (340 milliárd forintot!) kasszírozhatnak. Elképesztő összeg,
a televíziózás történetének egyik legnagyobb üzlete.
És elképesztő, egész további életüket bebiztosító siker a South Park két alkotójának.
Matt Stone (balra) és Trey Parker (FREDERIC J. BROWN / AFP)
S hogy ki is Matt Stone és Trey Parker? A két, ma már ötven fölött járó alkotó Coloradóban nőtt fel – ahol a történetbeli South Park is fekszik. Stone egy Denver melletti kertvárosban cseperedett fel középosztálybeli családban, apja közgazdászprofesszor volt, ő maga pedig matematikát és filmezést tanult a helyi egyetemen, majd összeakadt Trey Parkerrel, egy geológus apa és biztosítási ügynök anya lázadó hajlamú gyermekével. Parker a Monty Python s Terry Gilliam művein nőtt fel, s arról álmodozott, hogy egyszer ő is filmeket készít majd. Vagy zenél.
A két srác aztán provokatív, alacsony költségvetésű rajzfilmeket kezdett összedobni,
egy időben szinte hetente – egyik műalkotásukban óriás hódok pusztítják Srí Lankát –, amiken bizonyára ők maguk is igen jól szórakoztak, de az áttörés még váratott magára.
Aztán jött a kötelező Hollywoodba költözés, a további próbálkozások – és végül hosszas próbálkozások után pénzt kaptak arra, hogy összehozzák a South Park pilot epizódját. Nem valószínű, hogy az addig alternatív botrányrajzfilmeket összehegesztő két kölyök azt gondolta volna akkoriban, hogy egykor milliárd dolláros bizniszt hoznak össze Cartman és a többi lökött South Park-lakos sztorijaival – mégis így lett.
Az első epizódot még hagyományos, kézműves technikával készítették, papírból kivágott figurák mozgatásával – hogy aztán rögtön 3 és 5 millió közötti nézettséget hozzon egy addig bukdácsoló kis csatornának, egy bizonyos Comedy Centralnak.
A South Park rögtön az első évadjaiban, a kilencvenes évek végén (ellen)kulturális jelenség lett,
és nincs megállás: évről évre jöttek és jönnek az újabb évadok. Parker és Stone máig a sorozat fő írói, rendezői és az általuk kitalált karakterek szinkronhangjai. A rajzfilmepizódok végtelen során túl már a South Park-univerzumhoz kapcsolódó zenéket és számítógépes játékokat is kiadtak.
Mostanra a South Park – az alkotók eredeti akarata és beállítottsága ellenére – gigantikus intézmény lett. Önmagában is egy kulturális jelenség, amely addig karikírozott egyes társadalmi folyamatokat, közéleti figurákat és történéseket, amíg végül maga lett a referenciapont – amelyhez képest a valóság egyes eseményeit mérhetjük.
És ezekből nem volt hiány az elmúlt egy-két évtizedben sem, pláne az utóbbi tíz évben, ahogy Amerikát és az egész nyugati világot elöntötte az új szélbalos woke járvány,
melynek vadhajtásai túlmutatnak a South Park egykor túlzó szatírának tűnő jelenetein is.
Nem véletlen az se, hogy a South Park politikája – és a politikum South Parkról alkotott képe – is téma lett.
És különösen a jobboldali, konzervatív tábor fiatalabb nemzedékei találják valahogy magukhoz közelebbinek a két coloradói vadócnak a jellemzően a liberális korszellemet kigúnyoló attitűdjét. Több mint húsz éve már annak, hogy Andrew Sullivan megalkotta a „South Park-konzervatív" fogalmát azokra, akik magukra ismernek ebben a hozzáállásban – és akik talán a legfelhőtlenebbül tudnak röhögni a South Park poénjain.
2005 se most volt – akkor jelent meg Brian C. Andersonnak, az urbánus konzervatív City Journal szerkesztőjének a South Park Conservatives: The Revolt Against Liberal Media Bias című könyve, melyben szintén a South Park és a konzervatívok egyfajta egymásra találását, vagy legalábbis összekacsintását taglalta a szerző, az egyre radikálisabb baloldali-liberális korszellemmel szemben.
MIcimackó és Malacka kínai börtönben senyved
Maga Parker és Stone kijelentéseik alapján leginkább libertáriusnak mondható – és a libertarianizmus a woke térhódítás idején nem véletlenül áll közelebb a hagyományos, szabadságpárti, amerikai típusú konzervativizmushoz. A szabadszájú Stone egyszer úgy fogalmazott:
„A konzervatívokat utálom, de a liberálisokat aztán tényleg kibaszottul utálom”.
2018-ban aztán Parkerék a szándékaik szerint progresszív és szélsőjobboldal-ellenes People for the American Way nevű alapítvány díját vehették át. A díjátadón a nyilván progresszív közönség előtt állva kijelentették: „Republikánusok vagyunk”. A közönség zavart, ideges nevetgélését hallva még egyszer megerősítették: „Nem, komolyan, mi republikánusok vagyunk”. Mondták azt is, hogy leginkább „az ördög ügyvédjét” szeretik alakítani, és ha már a liberális Hollywood uralta amerikai szórakoztatóiparban dolgoznak, hát szeretnek borsot törni a liberálisok orra alá.
Mivel most már milliárd dolláros bizniszen ülnek, csak remélni tudjuk, hogy a South Parknak nem is kell befognia száját,
és minden korábbinál élesebb szatírákat fognak készíteni egy minden korábbinál kifordultabb korról.
Felejthetetlen az az epizód, amikor Micimackót bezárják egy kínai börtönbe – utalva ezzel a kínai elnök, Hszi Csin-ping röhejes, betiltogatós érzékenységére, amióta a Disney-figura mackójához hasonlították őt.
Az eredmény: Kínában betiltották ezt a South Park-epizódot is. Trey Parker és Matt Stone a fejleményre a maguk stílusában reagáltak egy „bocsánatkérő” nyilatkozatban:
„Ahogy az NBA, úgy mi is szívesen látjuk a kínai cenzorokat az otthonunkban és a szívünkben. Túlságosan is szeretjük a pénzt, jobban, mint a szabadságot és a demokráciát. Hszi egyáltalán nem hasonlít Micimackóra. Nézzétek meg szerdán 10-kor a 300. részt! Éljen soká a Nagy Kínai Kommunista Párt.”
Amikor megérkezik a transznő a női versenybe
De megmaradt az emlékezetben az az epizód is, amikor Miki egér jelenik meg agresszív, beosztottjait terrorizáló cégvezérként.
A 2019-es, transz atléták megjelenéséről és térhódításáról szóló South Park-epizód pedig az egyik legütősebb sztori marad az eposzi hosszúságú rajzfilmsorozatban – mint tudjuk, a valóság azóta utolérte, sőt, túl is szárnyalta az alig pár éve még viccesen vad marhaságnak tűnő szkeccseket.
Nyitófotó: 7e Art/Comedy Central / Photo12 via AFP
Oroszország átadta az Egyesült Államoknak, valamint az ENSZ-nek és az EBESZ-nek az energetikai létesítmények elleni támadásokra vonatkozó moratórium ukrán megsértésével kapcsolatos anyagokat.
Le Pen elítélve, Trump célkeresztben – a politikai leszámolás új korszaka? Miközben a globalista elit minden eszközzel félresöpri az útjában állókat, a nyugati demokrácia alapjai meginognak.
A Typhon rakétarendszer akár 1800 kilométerre is képes rakétákat kilőni, így a kulcsfontosságú kínai katonai és kereskedelmi csomópontok lőtávolságon belül vannak.
A cikk alapjánan jó, megfelelő infót ad a SPark körülményeiről. Egyetlen elírás találtam, de az nagy: a South Park nem republikánus, nem jobboldali konzervatív, csupán a józan észt követi a gondolatmenete, a témái.
Sikere ebben rejlik. Elég pusztán a józan ész szerint gondolkodni, és nagy lesz tetszési index. (Van ilyen magyar párt is, hasonlóan sikeres :) )
Épp az elmúlt hetekben kezdtem újra megnézni a részeket. Olykor-olykor azért sz "én nézeteimet" is éri "sérelem", de megéri bőven kompenzálva van - mint pl. ezzel a strong woman-résszel...