Idén nyáron kedvem támadt Czesław Niement hallgatni. Most van negyven éve, hogy ideiglenesen felhagyott a zenéléssel a katonai szükségállapotra tekintettel, illetve oszlott fel más okból a korábbi zenekarának tagjaiból alakult legendás dzsesszrock együttes, az SBB. Ahogy ilyenkor lenni szokott, néhány napig még feldobott egy-egy témába illő videót a számítógép.
Így láttam meg az Omega 2017-es lengyelországi koncertfelvételét,
melyen Niemen híres számát, a Dziwny jest ten świat (Furcsa ez a világ) címűt játsszák. Ráadásul a színpadon ott volt velük Józef Skrzek billentyűs, az SBB alapítója, Niemen régi barátja.
Amikor 2004-ben hosszú szenvedés után Niemen elhunyt, úgy temették el, mint „a lengyel zene királyát”. Sírba helyezésekor Lengyelország-szerte megállt egy percre az élet, és a rádiók a Dziwnyt játszották. Egyszer azt olvastam, ha nem volna himnusza Lengyelországnak, ez lehetne az. Én magam mégsem szeretem ezt a számot. Tán egyszer sem hallgattam végig az Omega előtt. Akkor azonban odakötött valami, és ahogy szólt, egyre inkább rám tört a szokott szomorúság amiatt, hogy mi, magyarok mennyire nem ismerjük Lengyelországot, s milyen keveset tudunk az otthonunkról, Közép-Európáról. Úgyhogy a szám végére már-már mérges lettem Kóborékra, hogy miért Lengyelországban, a lengyeleknek játsszák ezt, miért nem itthon és nekünk.
Azt mondják, a Dziwnyt csak úgy lehet hallgatni, hogy az ember végig a rejtett politikai üzenetre figyel,
különben azonnal giccsé lesz. De nem ez a fő oka, hogy nem szeretem. Niemen még a hatvanas években, a beatkorszakában írta. Gombafrizura, virágmintás trapézgatya, miegyéb. A Beatlest juttatja az eszembe, akik nagyon odavoltak, hogy mekkorát spangliztak a Buckingham palotában, miközben épp a globális elit tagjai közé emelték őket. Meg Mick Jaggert, akinek a legnagyobb gondja az életben az volt, hogy magáévá tegye az angol királynő húgát, és még vagy háromezer másik hölgyet. Szóval Niemen ezeknek a figuráknak a jelmezét volt kénytelen rövid időre magára ölteni, hogy a tömeg figyelmét magára vonja.
1971-ben Presser és Laux kiléptek az Omegából. A változásról és a jövőről Benkő László terjedelmes interjúban számolt be egy magyar lapban, fontosnak érezve megemlíteni, hogy „hallottuk például a nyugaton is elismert lengyel Cieslav [Sic!] Niemen együttest: hangversenyük igazi élmény volt. Lemezeik és felvételeik alapján azonban róluk már azelőtt is tudtuk, hogy nemzetközileg a legjobbak közé tartoznak”. Alig két év múlva pedig egy ifjúsági lapban megjelent elemzés azt állapította meg, hogy „a két együttes, a lengyel Grupa Czeslaw Niemen és a mi Omegánk érkezett el egyszerre arra a nemzetközi szintre, hogy tetteik, szavaik egyre inkább a nemzetközi popvilág érdeklődésére számíthatnak. Tulajdonképpen konkurensek, hiszen csak ez a két együttes tudott idáig „kiugrani” a közép-európai zenekarok közül. A nyugati popüzlet szigorúan védi az érdekeit.”