A magyar rezsiforradalom – radikális reform történt az energiapolitikában

2021. november 17. 11:12

Magyarország Európa mostani energiaválsága közepette is megőrizte a lakossági rezsi stabilitását. Milyen út vezetett idáig? Meg lehet-e védeni hosszú távon az intézkedéseket? Elemzésünk.

2021. november 17. 11:12
null

Oláh Dániel és Pálfy Dániel Ábel írása a Mandiner hetilapban

„Nem lesz fogyasztói gázáremelés” – a magyar politikatörténet egyik szállóigévé vált mondata először Lendvai Ildikó szájából hangzott el a szocialisták 2002-es választási győzelme után, októberben. Aztán bő fél évvel később fordult a kocka, az MSZP–SZDSZ-kormány átlagosan 12 százalékkal emelte a lakossági gáz árát. De nem állt meg itt, 2004 januárjában újabb 28, 2005 januárjában 11,5, 2005 augusztusában pedig 6,9 százalékos emelés következett.

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

A közvélemény-kutatók változtatnak Magyarországon: elkezdenek közelíteni a valósághoz

A közvélemény-kutatók változtatnak Magyarországon: elkezdenek közelíteni a valósághoz
Tovább a cikkhezchevron

A 2006-os választás után, szeptemberben Gyurcsány Ferenc miniszterelnökként megismételte, hogy nem fogják emelni a gáz árát. Ehhez képest 2007-ben 39,6 százalékkal nőtt a fogyasztói gáz ára, 2008-ban pedig további négy alkalommal. 2002 és 2010 között, a Medgyessy- és Gyurcsány-kormányok alatt háromszorosára nőttek a lakossági gázárak. Mindezt a szocialisták részben az energiahordozók piaci árának növekedésével, részben az energiaellátás problémáival magyarázták. Molnár Csaba, a Gyurcsány-kormány energiaügyi minisztere például 2009 ben arra hivatkozott, hogy 8 millió köbméterrel csökkent az Ukrajnán keresztül érkező gáz mennyisége. Az energiaár-emelkedés egyebek mellett annak volt a következménye, hogy a hazai energiapiacon nem volt valódi verseny. A javarészt multinacionális cégek kezében lévő energiaszolgáltatók monopolhelyzetük miatt szinte kedvük szerint alakíthatták az árakat.

Nyugat-Európában több helyen már nemcsak energiaár-emelkedésről, hanem energiahiányról van szó”

A külföldi tulajdonú, piaci erővel bíró energiacégek hajlamosabbak visszaélni erőfölényükkel, mint a hazai tulajdonúak, hiszen utóbbi esetben nagyobb ráhatása lehet a kormányzatnak a piaci folyamatokra. Sőt, ha a kormány tulajdonosként is megjelenik, akkor előfordulhat, hogy a cég a piaci túlerejével egyáltalán nem él vissza, mert nem a profit az elsődleges cél. A kormányzati beavatkozás olykor valóban torzíthatja a szabadpiaci folyamatokat, a nem szabadpiaci, monopolisztikus piacok problémáit viszont képes lehet kezelni.

Az energiacégek hazai tulajdonba vétele lehetővé tette, hogy a magyar gazdaságpolitika nagyobb beleszólást szerezzen az energiapolitikába. Ez egyszerre alapja a gazdasági-politikai szuverenitásnak, a vállalatok versenyképességének és a családok életszínvonalának.

Emlékezetes, hogy a magyarországi családok 2010-ben többet költöttek rezsire, mint élelmiszerre. Mint a Mandiner Makronóm rovatának nyilatkozó Hortay Olivér emlékeztetett: tíz éve vásárlóerő-paritáson Magyarországon voltak a legmagasabbak a lakossági energiaárak az Európai Unióban, ami társadalmi feszültséget eredményezett, hiszen minden ötödik háztartás anyagi okokból rendszeresen késett a számlái befizetésével, minden tizediknek gondot okozott ingatlanja felfűtése. A Századvég Gazdaságkutató Zrt. energia- és klímapolitika üzletágának vezetője szerint a kormánynak minimális mozgástere volt a helyzet kezelésére, mert az árakat korábban – az uniós elvárásoknak megfelelően – deregulálták, a tarifákat befolyásolni képes szolgáltatók pedig nagy piaci erejű multinacionális vállalatok tulajdonában álltak. Így az államnak kevés eszköze volt ahhoz, hogy hatást gyakoroljon az emberek életszínvonalát alapvetően meghatározó tényezőre, a rezsiszámlákra.

A Mátrai Erőmű Zrt. visontai üzeme. A 950 megawatt beépített teljesítménnyel rendelkező mátrai az ország második legjelentősebb erőműve <br> Fotó: MTI / Szigetváry Zsolt
A Mátrai Erőmű Zrt. visontai üzeme. A 950 megawatt beépített teljesítménnyel rendelkező mátrai az ország második legjelentősebb erőműve
Fotó: MTI / Szigetváry Zsolt

Koncepcióváltás, hatósági rezsiszabályozás

Az Orbán-kormány 2013-ban lépte meg az úgynevezett rezsicsökkentést, amely az ezt meghatározó 2013. évi LIV. törvény szerint a gyakorlatban a lakosságra háruló rezsi mérséklését jelenti. Ezt a lakossági energia- és közműszolgáltatások hatóságilag meghatározott díjszabásával, jogszabályok által megszabott mértékű csökkentésével érték el. Az intézkedés lényege tehát a koncepcióváltás, amely alapján a világpiaci árak hatásainak kiküszöbölésével az állam garantálja a lakossági árak stabilitását.

A törvényben meghatározott díjszabás azt jelentette, hogy a piaci ár adott esetben a magyar hatósági ár alá is mehetett. Ez meg is történt a gáz esetében 2014 és 2016 között. Az ellenzék részéről épp Molnár Csaba – ekkor már a DK alelnökeként – követelte, hogy a kormány a piaci árakhoz alkalmazkodva csökkentse a lakossági árat. Azaz az egykori szocialisták továbbra is ragaszkodtak eredeti koncepciójukhoz, a piaci díjszabáshoz. A kormány azonban nem engedett, és a kedvező piaci áraknak köszönhetően ebben az időszakban – a G7 gazdasági portál szerint – 77 milliárd forintot keresett a gázon úgy, hogy a lakossági ár továbbra sem emelkedett. Ebből az összegből sikerült fedezni a 2018-as „téli rezsicsökkentést”, amely minden háztartásnak 12 ezer forintnyi egyösszegű gázártámogatást jelentett.

Hortay szerint a helyzet feloldása újszerű, drasztikus megoldást kívánt. Az ármoratórium kihirdetése, a hatósági árak visszavezetése, majd szisztematikus csökkentése kifejezetten merész beavatkozás volt, egyrészt mert korábban más ország még nem lépett hasonlót, másrészt mert nyílt konfliktust eredményezett a tőkeerős nemzetközi energiavállalatokkal, harmadrészt – leginkább – pedig azért, mert szembement az energiapiaci liberalizációt és deregulációt szorgalmazó főáramú nemzetközi közvéleménnyel, valamint az azt stratégiai céllá emelő Európai Bizottsággal. „Érthető tehát, hogy a dereguláció bűvkörében élő szakpolitikusok és kutatók nemcsak elutasították a beavatkozást, de a »politikai termék« matricát is ráragasztották, mondván, választási célokat szolgál, és a rendszer néhány éven belül úgyis összeomlik” – mondta az elemző. 2013-ban és 2014-ben egyébként összesen 25 százalékkal csökkentette a kormány a háztartások rezsijét, amely azóta nem is növekedett. A megtakarítás a külföldi cégek profitja helyett a háztartások megtakarításává vált: átlagosan évi 200 ezer forint maradt a családoknál.

Az MVM Hungarowind Kft. 10 MW kapacitású, pécsi fotovoltaikus, napelemes erőműve <br> Fotó: MTI / Sóki Tamás
Az MVM Hungarowind Kft. 10 MW kapacitású, pécsi fotovoltaikus, napelemes erőműve
Fotó: MTI / Sóki Tamás

Bizonyított az új modell

A háztartásoknak egyre több forrásuk jutott arra, hogy megtakarítsanak vagy fogyasszanak, a rezsicsökkentés baloldali szakértők által hangoztatott kedvezőtlen hatásai viszont nem igazolódtak be. A bevezetés óta már nyolc év telt el, és a rendszer a Századvég szakértője szerint nemhogy összeomlott volna, figyelemre méltó eredményeket produkált. Ez időszakban az Európai Unión belül ugyanis Magyarországon csökkent a legnagyobb mértékben az energiaszegény háztartások aránya. Az uniós statisztikából az is kiderül, hogy 2010-ben a magyarországi háztartások 22,1 százaléka késett a rezsi befizetésével, 2018-ban pedig 11,1 százalékuk, a csökkenés ütemével hazánk dobogós helyen áll az unióban. Sőt, Magyarországon 2010 óta a felére, 10,7 százalékról 5,4-re csökkent azon háztartások aránya is, amelyeket nem tudnak kifűteni lakóik.

A rendszer ráadásul a rezsicsökkentéssel együtt is finanszírozható, az infrastruktúra nem épült le, az alacsony árak hatására a lakosság nem kezdett mértéktelen fogyasztásba, és az adatok alapján jelentős versenyképességi problémát sem okozott a vállalatoknak az intézkedés. A bevezetés óta több ország is a lakossági árak újraszabályozása mellett döntött, és elkezdték vizsgálni a rezsicsökkentéshez hasonló programok bevezetésének lehetőségét. Hortay Olivér elképzelhetőnek tartja, hogy az új kihívások hatására a rezsicsökkentés átkerül az „érdekes megoldás” kategóriából az „alkalmazandó” kategóriába, hiszen az intézkedésnek lakossági szempontból éppen a stabilitás a fő előnye, amire mostanában nagy szükség van. Könnyen lehet, hogy a járvány után nehéz helyzetbe kerülő háztartások és az elszálló energiaárak máshol is hasonló helyzetet eredményeznek, és a növekvő társadalmi nyomás hatására a korábban kritikus szakpolitikusok is rákényszerülhetnek arra, hogy engedjenek piacelméleti meggyőződésükből.

A paksi atomerőmű. Az alapkiépítéskor 1760 MW-os létesítmény napjainkban 2000 MW teljesítményű, 2014-ben Magyarország áramtermelésének 53,6%-át adta <br> Fotó: MTI / Kiss Dániel
A paksi atomerőmű. Az alapkiépítéskor 1760 MW-os létesítmény napjainkban 2000 MW teljesítményű, 2014-ben Magyarország áramtermelésének 53,6%-át adta
Fotó: MTI / Kiss Dániel

Gazdasági újítás, politikai támadás

Nagyobb felbontásért kattintson jobb egérgombbal a képre, majd válassza a „Kép megnyitása új lapon” opciót!
Nagyobb felbontásért kattintson jobb egérgombbal a képre, majd válassza a „Kép megnyitása új lapon” opciót!

A magyar rezsicsökkentési törekvéseket a baloldali és liberális médiumok is rendszeresen kritikával illették. Mint a Makronóm korábbi gyűjtéséből is kiderül, e lapok korábban kifejtették, hogy megítélésük szerint érthetetlen és szakmailag indokolatlan a gáztározók feltöltése, amivel a kormányzat célja a magyarok pénzének lenyúlása. A 24.hu szerint a rezsicsökkentésen keresztül az állam kiveszi a pénzt az emberek zsebéből, hogy extraprofitra tegyen szert. A Népszava korrupciót sejtetve támadta a magyar gáztározók gyors feltöltését, akkor az energiaválságnak még nyoma sem volt Európában. „Szakértők már önmagában a tartalékolási láz előtt is teljességgel értetlenül állnak” – írta a lap alig másfél évvel az előtt, hogy Európában nincs gáz, a kormányok pedig pánikszerűen próbálják feltölteni a tartalékokat. Amögött, hogy Magyarország már ekkor igyekezett tartalékolni, a baloldali lap azt a magyarázatot találta, hogy Orbán Viktorék „ködös moszkvai ügyleteken keresztül lenyúlják a magyar lakosság pénzét”. Ezzel szemben épp ez a kormányzati előrelátás alapozta meg a magyarországi gázellátás biztonságát: a telet ugyanis hazánk 86 százalékos töltöttségű tározókkal várja, ami megfelel az utóbbi tíz év átlagának, ugyanez a mutató Nyugaton jóval alacsonyabb, 74 százalékos, ami tízéves mélypontot jelent. A magyar tartalék egyébként legalább 109 napig biztosítaná az ország ellátását, ha nem érkezne gáz az országba.

A leggyakrabban hangoztatott ellenzéki kritikák összecsengenek az előbb idézettekkel. „Jóval kevesebbet kellene fizetni a gázért, ha nem lenne rezsicsökkentés” – ez a vád szinte azonnal előkerült, amint a piaci energiaár a hatóságilag rögzített ár alá csökkent, de érdekes módon mára, amikor a világpiaci árak messze meghaladják a magyarországi családok által fizetett összeget, elhalkultak. A rögzített árak ugyanis tartalék képzésére is alkalmasak, amikor a világpiaci ár alacsonyabb, mint a hatósági. Bizonyos ideig az így felhalmozódó tartalék alkalmas lehet az áremelkedés kivédésére. A gazdasági logika a rögzített árak mögött éppen ez: garantálni az állandóságot és kivédeni egy olyan kiadási tétel rendkívüli ingadozását, amely a családok jövedelmének nem elhanyagolható részét viszi el.

Érdemes azt is megjegyezni, hogy az EU energiauniót hozna létre, amelyben a piaci folyamatok jelentenék a meghatározó erőt – ennek megfelelően mondott le a balliberális kormány 2008-ban az árak szabályozásáról. Ez azonban azt is jelentette, hogy az uniós liberalizációs törekvések, illetve a külföldi nagyvállalatok érdekeinek képviseletével kiszolgáltatnák a lakosságot a kiszámíthatatlanul hullámzó piaci áraknak.

Energiaválság Európában

A kiszámíthatatlanság végül a kontinensre érkezett meg. 2021 őszén Európában beköszöntött az energiaválság, amely olyan súlyossá kezd válni, hogy Németországban és Ausztriában közszolgálati oktatóvideókkal készítik fel a lakosságot egy esetleges, akár napokig tartó áramkimaradásra. Nyugat-Európában több helyen már nemcsak energiaár-emelkedésről, hanem energiahiányról van szó, ami az ellátórendszerekre nézve súlyos következményekkel járhat. Az energiatermelés világszerte még most sem érte el a járvány kitörése előtti szintet, ám a közben újrainduló gazdaságok energiaigénye megnőtt. Európa országai az utóbbi években zöldprogramokat hirdettek, ami például Németországban az atomenergia kivezetését és a bizonytalanabb megújuló energiaforrásokra való átállást jelentette. Mindennek hatására a kontinensen a gáz piaci ára idén nagyjából háromszorosára, az áramé pedig több mint a duplájára emelkedett, amit a piacról vásárló fogyasztók igencsak megéreznek.

Az energiaválság sokkoló felismerést okozva rámutatott, hogy az energiapolitika az európai gazdaság és a családok létét, jólétét alapozza meg. Az energiaválság felértékelte a fenntartható, kiszámítható, biztonságos ellátást garantáló energiapolitikát, ami nagyon hiányzik például a villamos energiát döntően gázból előállító gazdaságokban. Így Spanyolországban is, ahol egy év alatt 44 százalékkal drágult a lakossági áramár, utcai tüntetéseket is maga után vonva. A kormány ezért – miután először áfacsökkentéssel lépett – úgy döntött, hogy a következő hat hónapban 2,6–5 milliárd eurót csoportosítana át a cégektől a fogyasztókhoz, s a többletet épp az energiacégek extraprofitjából venné el, hogy abból rezsit csökkentsen, nagyjából nyolc évvel követve a magyar modellt. A spanyol döntéshozók ráadásul már kritikusabban tekintenek az áramszektor korábbi privatizációjára, ahol néhány cég szerzett piaci erőt, így oligopol szerkezet alakult ki, hasonlóan ahhoz a helyzethez, amely a 2010 előtti magyarországi energiapiacot jellemezte.

Fotó: Shutterstock
Fotó: Shutterstock

A magyar rezsicsökkentés megvédte a fogyasztókat a hirtelen árrobbanástól, a spanyol kormány viszont október végére visszatáncolt a hangzatos ígéretektől. Mint a Financial Times beszámolt róla, a kormányzat mégsem vetett ki adót az energiacégek extraprofitjára, mert azok meggyőzték, hogy ezzel veszélybe kerülnének a jövőbeli beruházások. Az energiavállalatok jelezték, hogy a tervezett különadó hatására megemelhetik az ipari fogyasztók árait. Nem tudni tehát, miként teljesíti majd a kormány az ígéretét, miszerint 2018-as szintre csökkenti vissza az árakat.

Olaszországban sem sikerült megnyugtató megoldást találni a rezsicsökkentésre. Október végén a szakminiszter figyelmeztetett, hogy a következő hónapokban 40 százalékkal nőhetnek a rezsiszámlák. Már ez is érdemi eredmény lehet, hiszen eredetileg magasabb áremelkedést kellett volna elszenvedniük a háztartásoknak. A kormány valószínűleg csak annyit tud elérni, hogy a legkevésbé tehetősek számára nem emelkedik majd a rezsi: ők a 8265 euró alatti jövedelmű háztartások, a legalább négy eltartott gyermeket nevelő és 20 ezer euró alatti jövedelmű családok, az állami nyugdíjban vagy munkanélküli-segélyben részesülők, valamint a súlyos betegek. Olaszország várhatóan így is 5 milliárd eurót költ arra, hogy mérsékelje a rezsi még durvább emelkedését.

2010-ben a magyarországi családok többet költöttek rezsire, mint élelmiszerre”

Hosszan sorolhatnánk a bizonytalan kimenetelű rezsiharcot folytató országokat: Franciaország egyszeri 100 eurós segélyt fizet 5,8 millió alacsony jövedelmű háztartásnak, ami legfeljebb átmenetileg kezelheti a problémát, tartós megoldást nem jelent. A kormány csak reméli, hogy most sikerül megakadályozni a 2018-as adóemelési tervek hallatán kitörő sárga mellényes tüntetésekhez hasonló megmozdulásokat. Románia október végén határozott eszközhöz nyúlva magyar mintára öt hónapra befagyasztotta a gáz és az áram árát, emellett 5 százalékra csökkentette a két energiaforrás áfáját, illetve ideiglenesen energiaár-kompenzációt is nyújt a fogyasztóknak.

Márki-Zay szerint kevesebbet kell fogyasztani

A 2022-es választáshoz közeledve úgy tűnik, az ellenzék továbbra is a korábbi koncepcióját erőlteti. A baloldal miniszterelnök-jelötje, Márki-Zay Péter felelőtlen lépésnek nevezte a rezsicsökkentést, amelynek káros hatása van a környezetvédelemre. Úgy vélekedett, az árakon keresztül kell takarékosságra ösztönözni a lakosságot. Ennek némileg ellentmond az az érve, miszerint a rezsicsökkentés olyanoknak is olcsó energiát ad, akik egyébként tehetős emberek, és ki bírnák fizetni a valódi, világpiaci árat. „Igenis érezni kell az energiaár-növekedést, azokat az externáliákat, amelyeket ráterhelünk a fogyasztóra” – mondta. Márki-Zay szerint „olyan nincs”, hogy nem a fogyasztó fizeti meg az energia árát. A rezsicsökkentést szerinte „könnyű megígérni, megadni, és rendkívül nehéz megszüntetni”.

Fotó: MTI / Sóki Tamás
Fotó: MTI / Sóki Tamás

„Tudjuk azt, hogy az előző kormány éppen abba bukott bele részben, hogy megszüntette mondjuk a 13. havi nyugdíjat. Tehát ez rendkívül veszélyes… A rezsicsökkentés kivezetéséről se beszélünk, hiszen egyszer megadta ezt az Orbán-kormány valakinek, akkor ebből nagyon nehéz kimászni” – fogalmazott a Greenpeace Magyarország Facebook-oldalán található egyik videóban. Legmeglepőbb „kritikája” a rezsi csökkentésére viszont az volt, amikor kijelentette: „lehet rezsit csökkenteni, hogyne lehetne: kevesebb vizet kell használni, kevesebb áramot kell használni, kevesebb gázt kell használni”.

A szuverenitás kulcsa – a nemzeti közműszektor kiépítése
A kilencvenes években végbemenő privatizáció alatt a lakosságot kiszolgáló közmű- és energiaszolgáltatók jó része külföldi kézbe – részben nyugat-európai államok tulajdonában álló vállalkozások és multi cégek kezébe – került. Az állam mozgástere az energiapolitikában így nagymértékben beszűkült. Az Orbán-kormány célja ezért a magyar, nagyrészt állami tulajdonú, ellátásbiztonságot és kellő energiapolitikai mozgásteret adó közműszektor létrehozása volt – olvasható az Alapjogokért Központ Újra naggyá teszik Magyarországot – 2010–2020 című kötetében. A kabinet 2011-ben kezdett hozzá a folyamathoz, amelynek során visszavásárolta a Mol 21,2 százalékát az orosz Szurgutnyeftyegaztól. A Magyar Villamos Művek megvette az E.on földgáztárolással és -kereskedelemmel foglalkozó cégeit. Az állam cégein – a Magyar Villamos Műveken és az Első Nemzeti Közműszolgáltatón – keresztül megvásárolta a Főgáz Zrt.-t, a GDF Suez Energia Magyarország Zrt.-t, a Főgáz és az Első Nemzeti Közműszolgáltató pedig átvette a Magyar Telekom és az E.On helyét a lakossági gázszolgáltatásban. A MET-csoport megvásárolta a Tigáz Zrt.-t az Enitől, és német tulajdonosaitól előbb magán-, majd állami kézbe került az energetikai szuverenitás szempontjából kulcsfontosságú mátrai erőmű is. A nemzeti közműszektor kialakításának legnagyobb beruházása a paksi atomerőmű kapacitásfenntartását szolgáló bővítés, a Paks II. építése.

A kilencvenes években végbemenő privatizáció alatt a lakosságot kiszolgáló közmű- és energiaszolgáltatók jó része külföldi kézbe – részben nyugat-európai államok tulajdonában álló vállalkozások és multi cégek kezébe – került. Az állam mozgástere az energiapolitikában így nagymértékben beszűkült. Az Orbán-kormány célja ezért a magyar, nagyrészt állami tulajdonú, ellátásbiztonságot és kellő energiapolitikai mozgásteret adó közműszektor létrehozása volt – olvasható az Alapjogokért Központ Újra naggyá teszik Magyarországot – 2010–2020 című kötetében. A kabinet 2011-ben kezdett hozzá a folyamathoz, amelynek során visszavásárolta a Mol 21,2 százalékát az orosz Szurgutnyeftyegaztól. A Magyar Villamos Művek megvette az E.on földgáztárolással és -kereskedelemmel foglalkozó cégeit. Az állam cégein – a Magyar Villamos Műveken és az Első Nemzeti Közműszolgáltatón – keresztül megvásárolta a Főgáz Zrt.-t, a GDF Suez Energia Magyarország Zrt.-t, a Főgáz és az Első Nemzeti Közműszolgáltató pedig átvette a Magyar Telekom és az E.On helyét a lakossági gázszolgáltatásban. A MET-csoport megvásárolta a Tigáz Zrt.-t az Enitől, és német tulajdonosaitól előbb magán-, majd állami kézbe került az energetikai szuverenitás szempontjából kulcsfontosságú mátrai erőmű is. A nemzeti közműszektor kialakításának legnagyobb beruházása a paksi atomerőmű kapacitásfenntartását szolgáló bővítés, a Paks II. építése.

*** 

– Oláh Dániel írása a mandiner.hu-n

Nyitókép: Mandiner grafika

Összesen 67 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
ppix
2021. november 18. 10:10
Ja, és a sok birka elhiszi, hogy az energia ára majd megáll a határon, meglátja az idióta kék óriásplakátokat és sírva visszafordul. Jó reggelt elvtársak, a kommunizmus, a hatósági árazás meg a többi baromság hosszú távon nem működik. Valakinek ki kell fizetni a számlát. - Energiatermelő nagyhatalom lettünk? - Nem. Akkor a "csodának" egyszer vége fog szakadni, csak az kérdés meddig bírják elhazudni a valóságot.
Válasz erre
1
0
csulak
2021. november 17. 15:37
Koszonjuk szepen ! Esa hidrogen energia eloallitasat zoldenergiaval is teljes gozzel kell eletbe leptetni, vanak erre mar jo tervek, hajra magyarok !
Válasz erre
0
0
pesti051
2021. november 17. 11:54
Érdekes, hogy még viszonylag objektívnek tűnő kérdésekben is (mennyi rezsit fizettem a hónapban) mennyire hitvitává degradálódik minden. Szerintem egy viszonylag megbízható értékítéletet fog mutatni a jövő évi választás: "rezsiszilárd", vagy "nemleszgázáremelésildikó" kap-e többséget a magyaroktól. Mindenesetre én még emlékszem a Demszky-éra végének a távfűtésszámláira. Én azokat az időket nem kívánom vissza.
Válasz erre
5
0
general Ziaul Hakk
2021. november 17. 11:29
2010-től a mocskos hazaáruló tolvajfidesz MINDEN szava hazugság . pl. : a MANYUP- pal csökkentjük az Államadósságot , DE nem tették . Mi volt , amikor Világpiaci árak lejjebb (!!) voltak , mint a "rezsicsökkentett" árak ??? 42000 Mrd az államadósság !!!! A hazug mocskosfidesz minden mozdulata (pl. Hitelből osztogató szavazatvásárlás) : EzerMilliárdokkal NÖVELI az eladósodást . A hazaáruló-fidesz GDP%-kal hülyíti a birkáit : oka NE TŰNJÖN FEL a birkának , hogy gyfÖrdög idején a FELE volt csak . A tolvaj mocskosfidesz ugat "Kettős mércét" ???? Az Államadósság DUPLÁZÁS (és a vég nélküli hazudozás) miatt : orbánBUNKÓ Mondjon Le !
Válasz erre
3
4
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!