Ne is mondja! A készítése közben, s utána is a különböző vetítéseken mindig elérzékenyülök annál a jelenetnél. A helyszínen annyira megérintett, hogy egy pillanatra azt is elfelejtettem, hogy én vagyok a rendező. A felvétel alatt volt néhány atya a templomban, ők is megkönnyezték.
Az ember azt hinné, az ilyen csúcspont nem spontán van.
Ilyen emelkedettet nem tud rendező vagy forgatókönyvíró kitalálni. Erről a jelenetről nem lehet beszélni, látni kell.
Hogyan határozza meg a film műfaját?
Én lélek-kaland regényeket írok, ám a filmben ilyen műfaj nem létezik. Szakmai, hivatalos besorolása: fikciós dokumentumfilm. Még akkor is, ha minden valós, belenyúlok a történetbe és adok egy keretet. Azonban, ami a kereten belül történik, minden hamisítatlan, valós. Például a film közepénél látható, amikor egy sivatagban bandukolnak, az atya a lelki megtisztulásról, megnyugvásról beszél, s hirtelen elered az eső, majd kitisztul az ég. Még akkor is, ha a forgatáson egy forró sivatagi napra számítottunk, nem hagytuk abba a munkát, hanem mindvégig rögzítettük a zarándokok reakcióit. Végül a vágóasztalon kiderült, hogy
a természet beavatkozása ugyan más, de sokkal erősebb üzenetet fogalmazott meg.
Egy másik jelenetben az atyának be volt tervezve egy beszéd a lelki egyensúlyról. A helyszínre érve meglátott egy mérleget, leakasztotta és azzal szemléltette a mondanivalóját. Ezek a helyzetből fakadó spontán pillanatok teszik a filmet hitelesebbé. A rendezőnek ilyenkor nem szabad beavatkoznia, hagyni kell, hogy a film „készítse önmagát”.
Milyen volt az atyával a közös munka?
Kiváló, vele sokkal korábban, már a forgatókönyv első változata után kezdtünk dolgozni, tudta, mit tervezünk, rengeteg tanácsot adott, hiszen legalább ötvenszer végigjárta már ezt az utat. Tudta azt is, hogy a zarándokokkal nem osztjuk meg napi terveinket, nem ismertetjük velük a forgatókönyvet.
Miért?
Azt megtanultam a Caminon, hogy az ember a zarándokúton is vissza szeretné hozna mindennapos rutinjait, még akkor is, ha pont előlük menekül. Szeretné tudni, hánykor kel, mikor indul, mikor ebédel, hova érkezik és így tovább. Ám mi éppen ezt akartuk elkerülni. Azt szerettük volna, ha csak a jelenre figyelnek, és nem terveznek. Egy idő után ők is ráéreztek és megértették. Nem azt akartuk bemutatni, hogy éhesek, fáradtak, vízhólyagos a lábuk, és hasonló, hanem a belső útjuk „kivetülését” szerettük volna rögzíteni.
Mit gondol, csak a hívőket érinti meg egy ilyen alkotás?
Szerintem mindenki tudja majd értékelni, aki útkeresésben van, és azok is, akik kételkednek, akik valamiért elégedetlenek az életükkel. Ha egy kereső, érdeklődő személyiség kicsit is nyitott a lelkiségre, az biztos talál mondanivalót a filmben. Szent Ignác egyik fontos üzenete mindenkinek szól: „A legmélyebb életkrízisből is van kiút.”