A forradalom igézetével egybekötött sérelempolitika, tehát a közösségi kontroll alól kiszabaduló gyűlölet márpedig mindig kizárólagosságra, parttalan bosszúra tör (ennek utolérhetetlen irodalmi példája Heinrich von Kleist Kohlhaas Mihálya).
Ennek jegyében értelmeződik koronként újra a kereszténység alapvető tanítása az erőszakmentességről: „Aki kardot ragad, az kard által vész el.” (Mt 26,52). Amikor Szent Pál egy rabszolgatartó társadalomban arról beszél, hogy még a rabszolgáknak is tiszteletben kell tartani gazdájukat azért, hogy „ne káromolja Isten nevét és tanításukat” (1Tim 6,1), akkor egy egészen új minőséget (lelkületet) ad a sérelempolitikának is: a társadalmi igazságtalanságok fokozatos, szerves felszámolása egy állhatatos, konzekvens életforma (Krisztus-követés) révén.
A keresztény alternatíva tehát a megbékélésre való állandó törekvés,
mely ugyanakkor nem hallgatja el az egyes életformák, a személyes értékválasztások radikális különbségeit („Azért jöttem, hogy szembeállítsam az embert apjával, a leányt anyjával, a menyet anyósával” – Mt 10, 35).
Hadd mutassak rá egy szembeötlő paradoxonra, mielőtt rátérnék a keresztény-konzervatív kiindulású kisebbségpolitikák tárgyalására. A mai kor baloldali-liberálisai mindig az (elnyomott) egyén, illetve rassz feltétlen önérvényesítési jogaira hivatkoznak, miközben bármilyen identitáspolitika csak társadalmi dimenzióban értelmezhető kielégítő módon.
A liberális identitáspolitika ikonja ma az (egyébként szintén dadogó hátterű) amerikai elnök, Joe Biden, aki szenátorként egy időben még tolerálta a faji szegregáció bizonyos formáit, a homoszexuális házasságok elismerése ellen szavazott, és kidolgozója volt egy olyan büntetőjogi reformnak, mely átható szigorral lépett fel a már akkor is túlnyomóan kisebbségi (fekete, latinó) bűnelkövetőkkel szemben. Ezekben a kérdésekben utóbb a társadalmi kontextusra hivatkozott…
A címben feltett kérdésre, hogy létezik-e jobboldali kisebbségpolitika,
a magyar kormány elmúlt évtizedes teljesítménye alapján egyértelmű igen a válasz:
a válasz:óriási előrelépés történt például a Magyarországon élő nemzetiségek, a határon túli magyar kisebbségek támogatásában, paradigmaváltás zajlott a fogyatékkal élők integrálásában (egyoldalú segélyezés helyett az önellátás elősegítése). Talán kevésbé látványos, de hathatós lépések történtek a szegénységi küszöb alatt élők és – részben ezzel összefüggésben – a romák felzárkóztatása terén is.