Egyre tudatosabb borfogyasztó a magyar – Keresztesi Zoltán borász a Mandinernek
2019. május 04. 17:43
Az igényes és tudatos borfogyasztás szocializációs kérdés, a hazai borivók pedig egyre környezettudatosabbak is – Keresztesi Zoltán borász, a Borbázis Borkereskedés alapítója beszélt lapunknak a borfogyasztási szokások változásáról és egy hiánypótló üvegvisszaváltási projektről.
2019. május 04. 17:43
p
0
0
50
Mentés
Régóta foglalkozol borászattal és borok értékesítésével, sokan a Borháló üzletláncból ismerhetnek. Honnan jött a Borbázis ötlete?
Több kisebb borkereskedés üzemeltetése után szerettünk volna valami nagyszabásút és izgalmasat létrehozni, így született meg a Borbázis, ami Budapesten a legnagyobb kínálatot nyújtja a magyar borok tekintetében. Fontosnak érezzük, hogy a teljes hazai borkultúra keresztmetszetét bemutathassuk, ehhez pedig nagyban kellett gondolkodnunk.
Mi a Borbázis koncepciója, miben próbáltok mások, többek lenni, mint a hasonló profilú borkereskedések?
Célunk, hogy azok a nagyszerű, ám kisebb méretű pincészetek borai is eljussanak a fővárosba, melyek korábban csak helyi szinten voltak elérhetőek. Az üzlet alapját a polcon tartott közel ezerféle magyar bor adja, ami reprezentatív kínálatot jelent a magyar borpiacon. Vásárlóinknak minden esetben az igényeikhez, személyiségükhöz illeszkedő, egyedi ajánlatokat adunk, miközben a hazai borvidékekkel, pincészetekkel is igyekszünk megismertetni őket. Arra törekszünk, hogy egyre több magyar borfogyasztó hozzon tudatos döntéseket, saját igényeinek és a hazai borkínálatnak az ismeretében.
Magyarországon a borkereskedések közt egyedülálló módon üvegvisszaváltást vállal a Borbázis. Mi inspirálta ezt a kezdeményezést?
Két nyomos okunk is volt az üvegvisszaváltás elindítására, az egyik a vásárlói visszajelzések, a másik a saját tapasztalatunk. Talán meglepő lehet, de számtalan vevő kereste annak módját, hogy az általa vásárolt üveg újra hasznosuljon. Mi pedig
nap mint nap szembesültünk azzal, hogy Budapesten az üveghulladék mennyire komoly problémát jelent,
és az a néhány hulladéksziget, ami elérhető, az is tele van. Ráadásul a belvárosban, a turisták által legsűrűbben használt részeken különösen nagy kihívást jelentenek az eldobált üvegek, így kísérleti jelleggel elindítottuk a visszaváltást a Király utcai üzletünkben.
Mik az első tapasztalatok, mennyire figyelhető meg a környezeti tudatosság a vásárlói körben?
Várakozáson felüli lelkesedéssel fogadták a kezdeményezésünket, így jelenleg heti 1200-1500 üveget hoznak hozzánk vissza. Büszkék vagyunk a vásárlóinkra, ezért is jutalmazzuk meg őket 50 forinttal üvegenként, amit az üzletünkben le is tudnak vásárolni, ezzel támogatva ennek a programnak a fenntarthatóságát.
Hogy látod, milyen a hazai borkultúra a fiatalok körében? Leáldozott a kannás boroknak?
Az elmúlt években határozottan pozitív fejlődés figyelhető meg a fiatalok körében is.
Egyre korábbi életkorban döntenek a minőségi bor mellett az olcsó borral szemben,
illetve egyre gyakoribb ennél a korosztálynál, hogy a klasszikus, 0,75 literes palackokat veszik le a polcról a nagy kiszerelésű, olcsóbb borokkal szemben. Az üzletben folyamatosan tartunk borkóstolókat, és örömmel látjuk, hogy a résztvevők jó része huszonévesekből áll. Mivel kiemelten fontosnak tartjuk a tudatos borfogyasztást, így az üzletben tartott borismereti kurzusokkal párhuzamosan létrehoztunk egy ingyenes online bortanfolyamot is, ami bárki számára elérhető.
Ennek érezhető már valamiféle hatása? Miben és hogyan lesz tudatosabb borfogyasztó egy fiatal?
A korai életkorban leginkább a szülőknek van kiemelt szerepük. Azt látom, hogy a tudatos borválasztással olyan fiatalok élnek többségében, akik otthon is hasonló tudatosságot láttak, illetve birtokában vannak azoknak az alapinformációknak, amik egy minőségi borválasztáshoz szükségesek.
A borválasztás szocializációs kérdés is.
A szokások leginkább abban érhetőek tetten, hogy adott bortípusokat preferálnak, értem ezalatt a könnyű fehérbort adó Irsai Olivért vagy a mindig népszerű gyümölcsös könnyű rosékat.
Hosszú évek óta a borász szakmában dolgozva hogy értékeled, milyen az utóbbi években Magyarország megítélése a nemzetközi színtéren? Mik a legkülönlegesebb boraink?
Tagadhatatlanul lehetnénk sokkal elismertebbek, és persze
még mindig Tokaj dominancia él a külföldiek fejében.
Sokkal nagyobb szerepet kellene vállalnia a többi borvidéknek is, hiszen számtalan olyan magyar szőlőfajta van, ami hasonló értékkel és ízvilággal bír, mint az ismertebb nemzetközi fajták. Személyes kedvencem, amiben a legnagyobb potenciált látom egyediség tekintetében, az a somlói borvidék, ami egy teljesen egyedülálló terroir a világon. Ezt is érdemes lenne beemelni az országimázsba.
Ferenc pápa békepárti, Joe Biden sorosista, Magyarország Brüsszel ellenzéke, Magyar Péternél meg amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten. Összefoglalónk!
Közel 40 év után visszavonul a magyar zenei élet egyik meghatározó alakja, a zenekarral pedig erről és a jelen felállásában utolsó, decemberi koncertről beszélgettünk.
Krimit írt a volt miniszterelnök, van benne egy Ferenc néven felszentelt homoszexuális, kiugrott, véres kezű pap, és még sok más ínyencség.
p
0
1
5
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 50 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2019. május 05. 15:01
Amúgy is tudok még egyedibbet.
Badacsonyi kéknyelű.
Nem csupán a terület egyedülálló a világon, de maga a szülőfajta is nagyon ritka és nem terem máshol.
Ráadásul az jó is, nagyon messze nem a rizling meg a somlói szintje.
"Személyes kedvencem, amiben a legnagyobb potenciált látom egyediség tekintetében, az a somlói borvidék, ami egy teljesen egyedülálló terroir a világon. Ezt is érdemes lenne beemelni az országimázsba."
Igen, egyedinek egyedi, de azt ki issza meg?
A somlói az már túl durván egyedi a világon, nagyon távol áll még a borfogyasztók közízlésétől is.
Még a kimondottan a nagyon száraz bort kedvelők számára is ihatatlan túlzás a Somlói Juhfark.
A bor- (és egyéb alkohol) fogyasztók 80%-a alkoholista.
Csak a "borkultúrából" nem élne meg 5-ből 4 bortermelő.
Az összes szesz 80%-a a piásoknak kell.
A maradék egy része sznob, azért vesz bort meg mást is, mert az irreálisan nagyon drága, bár semmivel nem jobb.