Míg Lendvai úgy vélte, hogy Adyt megtévesztette a „kommunizmusnak nevezett héber svindli”, Babits azzal érvelt, hogy Ady a nagyobb képet, a magyar faj felszabadítását látta, és mivel Babits azt is tagadta, hogy a „zsidó jelleg", mint olyan, létezne („babonának tartom, hogy a zsidó valami minden mástól különböző misztikus fajta”), ezért a vitát azzal zárta le, hogy „egyébként [sem] méltó szót vesztegetni erre az ostobaságra”. A vita ilyen szempontból természetesen teljességgel meddő volt: Ady nézeteivel erőszakos forradalmiságuk és szélsőbaloldali irányultságuk volt a gond, illetve a polgári rend teljes megtagadása, nem pedig az a tény, hogy dekadens és hitehagyott zsidókkal töltötte szabadidejét. Egyetlen polgári értékrendet valló ember sem nevezte volna a kommunizmust „héber svindlinek”, hiszen a szókapcsolat alapvetően azt feltételezi, hogy a Tanácsköztársaság valamifajta valós, értékes tartalmat elferdítő svindli, azaz átverés volt; ha nem a zsidóság vezette volna, akkor akár „jól” is meg lehetne csinálni. Babitsnak ezt kellett volna „ostobaságnak” neveznie, nem pedig azt, hogy léteznek zsidók, és hogy azok egyedi zsidó kultúrával rendelkeznek. Pironkodó válasza, miszerint Ady „nem is volt annyira zsidós”, csupán azt igazolja, hogy elméletben vallott liberalizmusa ellenére kevés fogalma volt a polgári elvekről.
A nacionalista-antikapitalista eszméket valló ébredők előtt pedig nem volt bűn Ady baloldalisága: ahogy Szabó Dezsőnek is elnézték kommunista cikkeit („Mennyi hittel hitte, hogyha vörös lobogó alatt is!”) és Móricznak is hajlandóak lettek volna megbocsátani (ha kommunista is volt, „de legalább vérbelien magyar”) úgy Ady szocializmusát is elfogadták. Lendvai úgy vélte, Ady magyar lángelme volt, „még ha olyan tragikus-furcsa sorsú is”, s a Szózat szerint „Ady azért mégis magyar volt és a miénk. Visszavettük. Magyarnak valljuk nemcsak lelke sólyom-szárnyalásában, de veréb-porbanfürdésében is”. Zsilinszky is arról írt, hogy tiszteli „Adyt, a magyar faj e betegségben és bűnben is nagyszerű, világszép virágját”. Meglepő, vagy sem, ám később a nyilasok is felvállalták Ady örökségét, méltatva, hogy „a föld és nép szociális problémáit mindenkit megelőzve látta meg”. Ahogy egy 1941-es cikk leírta, Ady „a mai nácik számára . . . tanulságos olvasmány”. Ezek a fajvédők vagy nyilasok Ady dekadenciáját a zsidók számlájára írták, és így senki sem felelt Babits azon mentegetőzésére, miszerint Ady „tökéletes, gyönyörű bezártságú életet élt” – elvégre mindenki tudta, hogy ez nem volt igaz.