„Készségeket kell adni, és elérni azt, hogy a diákok ne azért járjanak iskolába, mert kötelező, hanem mert ott olyan készségeket sajátíthatnak el, amiket ők is fontosnak éreznek. Például azt, hogyan kell együttműködni, csapatban dolgozni, beszélni, prezentálni. Ma már sokkal gyorsabban változik a munkaerőpiac, már nem engedheti meg magának egy iskolarendszer, hogy egy szakmát adjon a gyerekek kezébe” – nyilatkozta a 24.hunak Gyetvai Viktor, a 2018. január 19-i, péntek délutáni diáktüntetés egyik szervezője, aki „a tantárgyi struktúrában gondolkodást feleslegesnek tartja, mert ezzel csak nő a tananyag”.
Régóta, legalább húsz éve elterjedt az a vélemény a magyar oktatási rendszerről, hogy az túl poroszos, tananyag- és tudásközpontú, elnyomja a tehetségeket. A tananyag csökkentésének szükségességében talán mindenki egyetért, de a fenti, Gyetvai-féle nyilatkozat sugallta kiüresítés már kérdéses. Ugyan népszerű álláspont a sikeresnek kikiáltott, skandináv (svéd és finn) oktatási rendszerek miatt, hogy a tananyag a gyorsan változó világ miatt ma már felesleges dolog, és csak a rugalmas világhoz alkalmazkodni képes készségeket kellene fejleszteni:
a divatos szlogen nem biztos, hogy megoldást, hanem lehet, hogy inkább katasztrófát hozna.
Poroszos tananyagra, tudásközpontú oktatásra vagy készségfejlesztésre van szükség? Esetleg hamis dilemmával állunk szemben, és a kettő arányosan kiegyensúlyozható? Lehet-e készségfejlesztéssel létrehozni „tudásalapú társadalmat”? És mennyire lehet arra alapozni az oktatást, hogy mit szeretnének a diákok?
Hogy a tudásalapúság felcserélése a készségalapúságra hová vezethet, arról szépen – vagy épp lehangolóan – tanúskodik az amerikai oktatási rendszer helyzete. Az amerikai oktatásban jelenleg dominál a készségek, a kreativitás és a vitakultúra fejlesztése. Rengeteg kreatív házi feladatot kapnak a gyerekek, sok véleményt kell írniuk, megtanítják őket érvelni, kiállni saját magukért. Ami viszont hiányzik: az, amire mindezt alapozni lehet, a ténybeli tudás, a tájékozottság, a műveltség.
A City Journal című, New York-i konzervatív folyóirat szerzője például 2016 decemberében azon lamentált, hogy milyen rosszak az amerikai diákok eredményei az olvasást, a matematikát és a PISA-teszteket illetően – ha deja vu érzése van, nem önben van a hiba. E.D. Hirsch amerikai oktatási szakember pedig 2016-os, Why Knowldge Matters (Miért számít a tudás?) című kötetében rehabilitálta a páriává vált lexikális tudást.