Jézus élete után a kiválasztottak maradtak meg nekünk
Isten igéjét nemcsak a Biblia hirdeti, de minden ihletett mű, így például akár egy festmény, egy regény. Vagy éppen egy sorozat, amely Jézus élete alapján még rekordot is állított.
Az istentagadó politikai rendszerek ellen vívott harcban a szuverén, demokratikus nemzetállam az egyház természetes szövetségese – jelentette ki Kövér László, az Országgyűlés elnöke az 1956 utáni papi sorsokat Brenner János katolikus pap és Gulyás Lajos református lelkész megpróbáltatásain keresztül bemutató konferencián, a Parlamentben. A rendezvény arra kívánt rámutatni: a Kádár-rendszer ugyanúgy üldözte az egyházakat, ahogy a Rákosi-rendszer. Tudósításunk.
Hatvan évvel ezelőtt ezen a napon gyilkolták meg Brenner János rábakethelyi káplánt, majd ugyanebben az évben koncepciós perben halálra ítélték és kivégezték Gulyás Lajos levéli református lelkipásztort. A Halálra ítélve – papi sorsok ’56 után című konferenciát az Országgyűlés Hivatalának Közgyűjteményi és Közművelődési Igazgatósága, valamint a Nemzeti Emlékezet Bizottsága tartotta az Országház zsúfolásig megtelt felsőházi üléstermében december 15-én. A konferencia apropóját a fiatal római katolikus pap vértanúhalála adta.
A konferencia szervezői a Rákosi- és a Kádár-rendszer közötti kontinuitásra kívántak rámutatni; arra, hogy a kommunista diktatúra ugyanúgy üldözte az egyházakat 1956-os forradalom után, mint előtte: noha megváltoztak a hatalom módszerei és változott a stratégiája is, egészen 1990-ig a hívek és az egyházak szolgálatában állók beszervezése és lelki megtörése révén akarták fenntartani zsarnoki hatalmukat.
Kommunistáktól a transzhumanistákig
„Akik Isten halálát hirdetik, mindig készen állnak az emberi élet kioltására is” – emlékeztetett megnyitó beszédében a Kövér László, az Országgyűlés elnöke, a konferencia fővédnöke, aki kitért arra is, hogy „a történelem kígyótojásából 1919-ben kelt ki első ízben egyházellenes és vallásüldöző politikai program és gyakorlat”. A kommunista ideológia a vallásban a „kapitalizmus veszélyes eszközét” látta, amely „elhomályosítja a proletár tömegek tisztánlátását”, ezért a kommunista diktatúrák – így már az 1919-es magyarországi kommün is – elsőrendű feladatnak tartották az egyházak megsemmisítését és a vallás üldözését, e törekvésük megvalósítása érdekében pedig nem válogattak az eszközökben: államosították a templomokat, javaikat konfiskálták és még a perselypénzekre is rátették a kezüket.
A házelnök úgy vélekedett, hogy a kommunista zsarnokság célja az identitás nélküli ember létrehozása volt. Ma a „transzhumanisták” hirdetnek ilyen ideológiát, és ennek sikere érdekében az embereket elszakítanák a hagyományos intézményektől: a családtól, a nemzettől és az egyháztól. Ezek az intézmények napjainkban „mentális és politikai támadás alatt állnak”. Az „istentagadó politikai rendszerek” ellen vívott harcban a „szuverén, demokratikus nemzetállam az egyház természetes szövetségese” – vélekedett az Országgyűlés elnöke. Kövér László emlékeztetett arra is, hogy az üldözött papok nem féltek hitük megvallásáért elszenvedni sem az üldöztetést.
A résztvevőket Veres András győri püspök, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia elnöke is köszöntötte. A főpásztor XI. Piusz pápa Quadragesimo anno kezdetű enciklikáját idézve kitért arra, hogy a kommunizmus a legerőszakosabb eszközöktől sem riadt vissza a magántulajdon eltörlése érdekében. Mindenütt, ahol hatalomra jutott, „bámulatosan vadnak és hihetetlen módon embertelennek mutatkozott”. A püspök szerint a kommunizmus rémtetteinek felidézése és az emlékezés még ma is sokak számára „kényelmetlen téma”, pedig a több tízmillió áldozatra emlékezni kötelesség. A kommunista hatalom a római katolikus egyházat elpusztítandó ellenségnek bélyegezte, mivel szemben állt mindazzal, amit Lenin és követői képviseltek. „Nekünk magukat tulajdonképpen ki kellene irtanunk” – idézett egy államvédelmi tisztet a győri egyházmegye főpásztora, megvilágítva a kommunisták egyház- és vallásellenes indulatainak legsötétebb mélységeit.
A diktatúrák „minden korban találnak gonosz szándékú embereket, olyanokat, akik cinkosnak jelentkeznek” – emlékeztetett a katolikus püspöki konferencia elnöke, majd kitért arra, hogy a magyar egyházat nem sikerült Rómától elválasztva, a kommunista célok szolgálatába állított „nemzeti egyházzá” szervezni. Magyarországon az Állami Egyházügyi Hivatal és az állambiztonsági szervek nemcsak a papokat, de a híveket is meg akarták félemlíteni. Felidézte, hogy az 1956-os forradalom idején XII. Piusz pápa két hét alatt négyszer szólalt fel a magyar szabadság ügye mellett. „A népeket megillető szabadságot nem lehet eltörölni emberek vérének ontásával” – idézte a Szentatyát a főpásztor. „A kommunizmus idején sok egyházi embernek kellett elszenvednie súlyos megpróbáltatásokat és megaláztatásokat. Bízom abban, hogy ez a konferencia része lehet az elégtételnek” – zárta beszédét Veres András püspök.
Vasalt nadrággal a bitófa alá
Bogárdi Szabó István református püspök, a Magyarországi Református Egyház Zsinatának lelkészi elnöke köszöntőjében arra hívta fel a népes hallgatóság figyelmét, hogy „csak az tud kiállni az emberek ügyéért, aki Isten ügyéért kiállni nem habozik”. A vértanúk sorsa rámutat a kommunista ideológia igazi, leplezetlenül és a maga brutalitásában megnyilvánuló természetére. A vértanúk előbb tanúk voltak, szilárd hitükhöz rendíthetetlen jellem társult: Brenner Jánosról azt jegyezték fel – jegyezte meg a zsinat lelkészi elnöke –, hogy „politikai tevékenységet nem végzett, egyéniségével vonzotta az embereket”. Gulyás Lajos pedig „még a bitófa alá is vasalt nadrággal” ment.
A papi sorsok tehát egyéni sorsok is voltak, és az egyéni sorsokban tűnik elő „a keresztyén hit transzcendáló valósága”. Az erőszakos ideológiák számára ez az isteni korlát és a hitvallók egyénisége a legkevésbé elviselhető; egyfelől azért, mert ez a korlát megtöri az emberi gőgöt, valamit emlékeztet az ember és minden emberi törekvés végességére; másfelől pedig azért, mert „emlékeztet a jó, az igaz, és a szép forrására, az isteni valóságra”. Tertullianus gondolatát felidézve zárta beszédét Bogárdi Szabó István püspök: „aki Isten ügyében habozik kiállni, az végső soron az ember ügyében sem tud kiállni”.
Fabiny Tamás, a Magyarországi Evangélikus Egyház Zsinatának elnök-püspöke köszöntőjében felidézett egy graffitit, amelyet 1982-ben, lelkésszé szentelése napján olvasott az egyik budapesti házfalon: „Kispap, nagypap, plébános, minden csuhás szélhámos, de van még lámpavas, van még lámpavas”. Számára akkoriban, a „konszolidált” Kádár-rendszer mindennapjaiban már „szokatlannak” tűnt, hogy ilyen „kínrímes rigmust” olvasson a házfalakon, de ez a „brutális mondóka” is jelzi, milyen idők jártak akkoriban. Az evangélikusok elnök-püspöke arra emlékeztetett, hogy az evangélikus liturgiában az adventi időszak Keresztelő Szent János ünnepe: ő is előbb tanú volt, majd fejét vették, s ezáltal vértanúvá vált. Kiemelte, hogy azok, akiket a kommunisták meghurcoltak, jó pásztorok voltak, „a jó pásztor pedig életét adja juhaiért”. „A mártírok vére az egyház magvetése” – idézte az egyházatyákat Fabiny Tamás. Emlékeztetett arra is, hogy a mártíroknak is van ökumenéja, mert áldozatukban a különböző felekezetű emberek „tulajdonképpen egyek”.
Nem rehabilitáció
Székely János szombathelyi megyéspüspök Brenner János, egykori rábakethelyi káplán boldoggá avatásának eljárásáról tájékoztatta a konferenciát. Felidézte II. János Pál pápa szavait, aki – ókeresztény vértanúkra gondolva – azt mondta, hogy „Szombathely a szentek földje”. A megyéspüspök szerint méltán gondolhatunk Szombathely neve halltán a Brenner családra is, amely több papot is adott a hazának, Brenner János édesapja pedig Szombathely polgármestere volt.
A főpásztor emlékeztetett arra, hogy a boldoggá avatás „nem rehabilitáció”. Az egyház olyan személyiségeket avat boldoggá, majd szentté, akiben az Isten kegyelme egészen különleges módon volt jelen, aki „győz a halál és a bűn felett, aki Krisztus titkának birtokában van”. Emlékeztetett arra is, hogy az eljárást sokáig nem szabályozták. A hívők közösségének hitérzékére bízták a procedúra kezdeményezését abban a meggyőződésben és reményben, hogy az egyházat a szentlélek vezérli. Napjainkban történészi szakbizottság bizottság és teológus bizottság vizsgálja az eljárással érintett személy életútját és hitének szilárdságát, és a csoda is igazolni kell.
Brenner János – akinek fivérét, Brenner József atyát a hallgatóság soraiban üdvözölte a püspök – „hősies fokon gyakorolta az erényeket” és a hit elleni gyűlölettől vezérelve oltották ki életét gyilkosai. „Szerették az emberek, és igyekeztek odamenni, ahol ő volt, és hallgatni a szavát. Ez volt az ő »fő bűne«: szerették a fiatalok, szerették az öregek” – idézte fel Brenner József alakját Székely János. A hívek már a kommunizmus évtizedei alatt szentként tisztelték őt, holott a nevét sem volt szabad nyilvánosan kiejteni. Boldoggá avatását 1999-ben kezdeményezték az egyházmegyében. Az ügy 2008-ban került a Szente Ügyeinek Kongregációja elé, és a bíborosi kongregáció hozzájárulását követően Ferenc pápa 2017-ben adott ki dekrétumot Brenner János boldoggá avatásáról, amelyre jövő év májusában kerül sor – közölte a szombathelyi megyéspüspök.
Rendpárti forradalmárok
A megnyitó beszédek elhangzása után a konferencia történészek hozzászólásával folytatódott. Földváryné Kiss Réka, a Nemzeti Emlékezet Bizottságának elnöke a kádári megtorlásról beszélt. Megállapítása szerint a forradalom időszakában a lelkészek és a papok „békéltető szerepet vállaltak”, sokan közülük a nemzeti bizottságok tevékenységében is részt vettek. Ők voltak a „rendpárti forradalmárok” – vélekedett a kutató. Hozzátette: a kora-kádári időszakot a brutális erőszak jellemezte, ugyanakkor a kommunizmust restauráló rezsim csak 1957 elejétől tudott érdemben foglalkozni a „klerikális reakcióval”. A divide et impera elvét alkalmazva igyekeztek a különböző felekezeteket egymás ellen kijátszani és azt is el akarták érni, hogy a felekezeteken belül hozzanak létre törésvonalakat.
Fejérdy András történész a kádári egyházpolitikáról elmondta, hogy a Magyar Szocialista Munkáspárt hatalmának megszilárdulásával párhuzamosan erősödött az egyházakkal szembeni fellépés. Az adminisztratív intézkedések célja az volt, hogy az egyházak tevékenységét teljes egészében ellenőrizhessék, ugyanakkor a hatalom arra törekedett, hogy életre hívjon egy Rómától független „nemzeti egyházat” is.
Soós Viktor Attila, a Nemzeti Emlékezet Bizottságának tagja Brenner János vértanú életútját ismertette. Brenner János 1950-ben jelentkezett ciszter novíciusnak. Első szerzetesi fogadalmát 1951-ben tette le. A rend feloszlatása után visszatért Szombathelyre, itt szentelték pappá 1955-ben. A város Szent Norbert templomában mutatta be újmiséjét. Egyszerű lelkipásztorként tevékenykedett, karizmatikus egyéniségével vonzotta magához a fiatalokat. Politikai szerepet nem vállalt, ennek ellenére akarták megfélemlíteni. Advent idején, 1957. december 15-én a Szentgotthárd közelében fekvő Zsida faluba csalták azzal az ürüggyel, hogy egy haldoklóhoz kell elvinnie az Oltáriszentséget. Útközben feltartóztatták és infernális kegyetlenséggel meggyilkolták. Harminckettő késszúrás érte a testét, de az Oltáriszentséget utolsó pillanatáig védelmezte. Az államvédelem mindvégig azt a látszatot akarta kelteni, hogy rablógyilkosság áldozata lett. A feltételezett elkövetők 1969-ben bíróság elé álltak ugyan, ám végül felmentették őket.
Fekete Hollók
Erdős Kristóf történész Gulyás Lajos református lelkész életéről és haláláról beszélt. A lelkész a mosonmagyaróvári sortűz után megmentette egy államvédelmi határőrtiszt életét, ennek ellenére bíróság elé állították, koncepciós perben halálra ítélték és annak ellenére hajtották végre a halálos ítéletet, hogy ügyében maga Dobi István, a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke ígért közbenjárást a kegyelem érdekében, ám végül nem tett semmit. „A hatalom példát kívánt statuálni” – emlékeztetett a történész. Wirthné Diera Bernadett történész és Kahler Frigyes jogtörténész a győri-mosonmagyaróvári per és a Fekete Hollók ügyének jogtörténeti és politikai tanulságait ismertették. Kitértek arra, hogy a győri perben – amely a Nagy Imre miniszterelnök és társai elleni eljárás „főpróbájának” is tekinthető – tulajdonképpen az „áldozatokból csináltak bűnbakot”, a Fekete Hollók pere pedig az egyházak jogi eszközökkel történő üldözésének vált modelljévé.
A konferenciát Soltész Miklós egyházügyi államtitkár szavai zárták. Az államtitkár ugyancsak méltatta Brenner Jánost és Gulyás Lajost, valamint emlékeztetett arra is, hogy napjainkban sem ismeretlen a keresztényüldözés a világ számos pontján, s ez ellen tenni kötelesség.
(Fotó: MTI)