Zavargások törtek a katalóniai és baszkföldi spanyol kisebbség körében, akiknek a tagjai szélesebb körű személyi autonómiát, távlati célként a területi autonómiát tűzték ki – nem lennék meglepődve, ha fél évszázad múlva ilyen híreket olvashatnánk.
Egy kis adalékkal szeretnék szolgálni a Katalónia-vitához.
Szalma György erdélyi kollégám egyértelműen a katalán függetlenségi törekvések mellé állt, Rajcsányi Gellért feltette a kérdést, hogy a birodalmi-konzervatív vagy az etnonacionalista-konzervatív elvet érdemes követni, Czopf Áron pedig egyértelműen elítélte a balos szeparatizmus számlájára írt kérdést, rámutatva, hogy magyar szempontból még hátráltathatja is a határon túli magyar törekvéseket a katalán, baszk, s minden más európai elszakadási törekvés.
Az viszont kétségtelen, hogy a határon túli magyarok törekvései jól illeszkednek az európai regionalizmus kortárs törekvéseihez. Nyilván ha magyar szempontból nézzük a kérdést, eme kettős szorításba kerülünk: ha szimpatizálunk is a nemzeti-etnikai kisebbségek autonómia-, esetleg elszakadási törekvéseivel, erkölcsi alapon, felmerül a kérdés, hogy taktikailag jó-e nekünk mindez. Ha pedig félretesszük a magyar érdekek kérdését, önmagában vajon jogos-e az önállóságra való törekvés?
Mihez hasonlít jobban a mai Spanyolország? A Habsburg Birodalomhoz, a történelmi Magyarországhoz vagy a mai Romániához?
A nagy politikai világnézetek mentén is nehéz a döntés: a nacionalizmus nem csak baloldali lehet, hanem jobboldali is. És hát ki a nacionalista? Az „elnyomó”, birodalmi központ (Bécs/Budapest/Bukarest/Madrid), vagy az elszakadni kívánók (Budapest/Bukarest-Balázsfalva-Gyulafehérvár/Székelyudvarhely/Barcelona)? A válasz lehet egyik is, másik, vagy akár mindkettő.
Sokan a katalán kérdést is gazdasági kérdésként kezelik, akárcsak Skóciát, a Brexitet vagy az EU-s tagállamok szuverenitásának kérdését, de nincs igazuk: ez kulturális-nemzeti kérdés. Lásd Petőfit, aki inkább lenne kivert, megtépázott, de szabad farkas, semmint jól, kényelmesen élő, de láncon tartott kutya.
A Madrid által alkalmazott erőszak kérdése is inkább taktikai (erkölcsi dimenziója mellett, természetesen): az katalizálja-e az elszakadási törekvéseket, ha hagyjuk őket és megadunk mindent, amit lehet; vagy az, ha erőszakot alkalmazunk? A történelmi példákat tekintve érvelni ugyanis mindkét módon lehet: inkább verd le kemény kézzel a törekvéseket, mert ha hagyod őket kibontakozni, kígyót melengetsz a kebleden; inkább hagyd kibontakozni, mert ha levered, akkor szítod is a törekvéseket.