Ahogy a kisgyerekek hisztijét, úgy ezt sem szabad személyes sértésnek venni. A serdülő kor sok, korábban ismeretlen társadalmi, érzelmi és gondolati változással jár, amellyel tapasztalat híján nehéz megbirkózni. A fiataloknak szükségük van a szüleikre, vagyis valakire, sokkal stabilabb elmével és szemlélettel. Csak a szülők segíthetnek a nyugalom megőrzésében, és adhatnak jó mintát. És egy szakmai figyelmeztetés. A Child Development című szaklapban megjelent mérési eredmények szerint – mert ilyen is van – minél hangosabban kiabálunk egy tinivel, annál valószínűbb, hogy rosszul reagálnak.
Intenzív érzelmek
A pubertás komoly átalakulást hoz az érzelmek felfogását és feldolgozását végző limbikus rendszerben. Ez az agyi terület szabályozza az érzelmek mellett a szívritmust, a vércukor szintet, de az emlékeket is. Bár számos homályos terület van még a kutatásokban, de egyre világosabbnak tűnik, hogy a fejlődés során, a hormonális változásokkal együtt, időlegesen sokkal erősebb haragot, agressziót, szexuális vonzalmat és izgalmat élnek meg a tizenéves korúak. Egy idő után a limbikus rendszertől részben átveszi az irányítást a prefrontális kéreg – a homlok mögött –, amely a tervezésért, az önuralomért, és többek között a magasabb szintű gondolkodásért is felel. Emellett további agyi területek is besegítenek az érzelmi kontrollba és feldolgozásba, ezért lehetséges, hogy 18 éves kor körül egyre kiegyensúlyozottabbá válnak a fiatalok, és megértőbbé mások iránt.
Kortársi megértés
Ahogy a kamaszok egyre jobbá válnak az elvont gondolkodásban, a New York Academy of Sciences egy tanulmánya szerint úgy nő bennük a szociális szorongás. Az absztrakt gondolatok felfogása lehetővé teszi, hogy beleképzeljék valaki más helyébe magukat, és annak a másik személynek a szemével lássák magukat. Ezt azonban a tinik sok esetben arra használják, hogy spekuláljanak azon, hogyan látják őket mások. Ezért fontos számukra, hogy elfogadottak legyenek, amelyre a legtöbb esély a kortársaik között mutatkozik. Nem véletlen, hogy a kamaszok más kortársaik társaságában sokkal több kockázatot vállalnak. De fontos számukra a saját társaságuk az önértékelésük, a tárgyalás, vita, kompromisszumkötés, sőt a csoportos tervezés képességeinek kialakításában is. Ezekben a kamaszok – felismerve őket – örömüket lelik. Vagyis ha úgy látjuk, hogy a kamasz gyermekünk elvonul tőlünk, és saját társaságot keresve, számunkra érthetetlen dolgokat tesz, vagy éppen semmit sem tesz, ne aggódjunk, ilyenkor is tanul.