Bemószerolták Kövér Lászlót az LMBTQ-párti képviselők, az ombudsman reagált
Sérelmezik: diszkriminatív a házelnök teremfoglalási gyakorlata.
Az ombudsman egy Fejér megyei ügyben megállapította, hogy egy szülő panaszának kivizsgálásánál a tankerület nem járt el a hatáskörébe tartozó ügyben, nem tisztázta a tényállást, nem tartotta be a határidőket, nem biztosította a pártatlan eljárást és a panaszost nem tájékoztatta megfelelően. Ami viszont nagyobb baj: a probléma valószínűleg nem egyedi.
Az ombudsman szerint rendszerszintűnek látszanak a szülői beadványok jogszerű és szakszerű kezelését érintő problémák a tankerületeknél, ezért azt javasolta a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) igazgatójának, hogy szervezzenek továbbképzést ebben a témában a tankerületi vezetőknek – közölte az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala hétfőn az MTI-vel.
A közlemény szerint Székely László egy szülő panasza alapján vizsgálta meg egy Fejér megyei, bodajki általános iskola és az annak törvényes működéséért felelős móri tankerület eljárását. Egy apa – amellett, hogy beszámolt két tanár tanulókkal szembeni durva viselkedéséről – kifogásolta a 7 órakor kezdődő, nulladik órán való részvétel kötelezettségét, és azt, hogy hiába fordult ezekben az ügyekben az iskola fenntartójához, nem kapott érdemi választ. Úgy vélte, panasza kivizsgálását az iskola és a tankerület közötti személyi összefonódások lehetetlenítették el.
Az alapvető jogok biztosa megállapította: a fenntartó, a móri tankerület megsértette a közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvény szinte valamennyi garanciális rendelkezését, valamint a panaszos tisztességes eljáráshoz és jogorvoslathoz való jogát is. A tankerület érdemben nem járt el a hatáskörébe tartozó ügyben, a panaszos kérelmét nem annak tartalma szerint bírálta el, nem tisztázta a tényállást, nem tartotta be a határidőket, nem biztosította a pártatlan eljárást és a panaszost nem tájékoztatta a jogorvoslat lehetőségéről. Nem döntött továbbá a személyes elfogultságát bejelentő alkalmazottja kizárásáról, sőt aktív közreműködését vette igénybe az ügyben, és az igazgatóval szembeni elfogultsági kérelmet nem tette át a felettes szervéhez – sorolták.
Kitértek arra: a jogszabályi előírások értelmében az iskolai tanítás a legkorábban reggel negyed nyolckor kezdődhet. Ezzel szemben az iskola a nulladik óra kezdetét 7 órában határozta meg, oly módon, hogy a nulladik óra vége és az első óra kezdete között a tanulók számára nem biztosította az óraközi szünetet. A jelentés azt is rögzíti, hogy az iskola belső szabályzatai egymásnak ellentmondó előírásokat tartalmaznak, a házirend tartalma a vonatkozó garanciális jogszabályi rendelkezéseknek sem az óra időtartamában, sem a tanulók számára biztosítandó szünet, sem a késések elbírálása tekintetében nem felel meg.
Az alapvető jogok biztosa megállapította, hogy a fenntartó túlterjeszkedett a hatáskörén, amikor az iskola helyett a móri tankerület igazgatója hívta fel levélben a szülő figyelmét arra, hány igazolatlan órát jelent a gyermek hiányzása a nulladik óráról. Székely László álláspontja szerint mivel az iskola nem jogszabályszerűen szervezte a tanítási órákat, jogilag nem értékelhető a mulasztás a tanuló hátrányára.
Az ombudsman Hanesz Józsefnek, a Klik elnökének intézkedését kérte annak érdekében, hogy a szülői kérelmet a garanciális törvényi szabályok szerint vizsgálják ki, és az eljárást megfelelő határozattal zárják. Kérte azt is, hogy az elnök vizsgálja felül az iskola belső szabályzatait, illetve tárja fel az egyedi ügy kivizsgálását akadályozó esetleges személyi körülményeket.
Javasolta továbbá, hogy szervezzék meg a tankerületi igazgatók, illetve tanügyi igazgatással foglalkozó alkalmazottak továbbképzését, amelynek keretében ismertetnék a szülői kérelmek elbírálására irányadó eljárási szabályokat.