Hack Péter hozzátette: az előzetes maximális korlátja eddig sem sürgette a bírókat, van viszont néhány szabály, ami kifejezetten ezt célozza. A bíráknak ugyanis előírják, hogy havonta hány ügyet kell befejezniük, így sokszor a bírónak választani kell, hogy alapos és jó ítéletet hoz, vagy gyorsan dönt, hogy meglegyen az elegendő befejezett ügy. A most megszavazott törvénymódosítás egyébként szintén tartalmaz a bírók sürgetését célzó rendelkezéseket: eszerint soron kívül kell értékelni egy bíró tevékenységét, ha több mint két éve húzódik az általa tárgyalt ügy és az iratokból kitűnik, hogy ez bírói mulasztás következménye.
A módosítás emellett a szakértők számára is előírja a szakvélemény hatvan napon belüli elkészítését, ami egyszer egy hónapra meghosszabbítható. Hack szerint jó ötlet a szakértők sürgetése, azonban azt is érdemes lenne vizsgálni, hogy hány esetben rendelnek ki feleslegesen szakértőt, mert ez is gyakran előfordul. Az ELTE oktatója arra is rámutatott: elő kellene írni, hogy előléptetés esetén a bírók csak akkor kerülhetnek át a felsőbb bíróságokra, ha végigvitték a megkezdett ügyeiket. Mint mondta, legutóbb, az ároktői ügy is azért húzódott ilyen sokáig, mert a bírót előléptették a Kúriára, és ezért a közvetlenség elvének megfelelően az ároktői ügy tárgyalására kinevezett új bírónak előröl kellett kezdenie a tárgyalást: meghallgatni a tanúkat, áttanulmányozni az iratokat és így tovább. Kérdésünkre kifejtette: az ügyáthelyezés (amit a Legfőbb Ügyész és az OBH elnöke kezdeményezhetett volna, de az EU tiltakozása miatt végül kikerült a szabályozásból) a tervezett formájában nem jelentett volna megoldást, mert nem tartalmazott garanciákat az önkényesség kizárására. Meg lehetett volna azonban úgy is oldani, hogy az ügyek áthelyezése objektív kritériumon alapuljon és automatikusan, bárki mérlegelése nélkül történjen.
Alternatívák: házi őrizet, lakhelyelhagyási tilalom, óvadék
Az előzetes letartóztatás mellett több olyan kényszerintézkedés van, amely a terhelt eljárásban való részvételének biztosítását szolgálja. Házi őrizet esetén a terheltnek az otthonában kell tartózkodnia, míg a lakhelyelhagyási tilalom azt jelenti, hogy a lakóhelyének körzetéből (város, falu, kerület) nem távozhat a terhelt engedély nélkül. Az óvadék alkalmazása nagyon ritka, ilyenkor egy bizonyos pénzösszeg letétele esetén a vádlott szabad lábon védekezhet, azonban, ha szökést kísérel meg vagy a hatóságokkal nem működik együtt, a pénzt elveszíti.
Házi őrizet esetén a rendőrök naponta többször, de adott esetben akár folyamatosan ellenőrzik a terheltet, újabban pedig már az elektronikus nyomkövető használatára is lehetőség van; ennek ellenére azonban sokkal ritkábban rendelik el, mint az előzetes letartóztatást. Molnár Dániel szerint ennek az az oka, hogy a közvélemény nincs tisztában azzal, hogy a letartóztatás nem előzetes büntetés, a házi őrizet pedig nem szabadlábra helyezés. Épp ezért a nyomozási bírók nagy társadalmi nyomás alatt állnak és a várható kritikák miatt idegenkednek a házi őrizettől.