Vegyünk egy újabb konkrét példát: a rossz népegészségügyi adatokra hivatkozva egy kormányzat korlátozza a dohányzást. Ez kétségkívül népszerű intézkedés keresztény körökben. Hogyan értékelhető ez a szubszidiaritás, a közjó alapján?
Ezt hallva kitör belőlem a rosszmájú közgazdász. Biztos, hogy a közérdek, a nemzeti érdek megköveteli a dohányzás szabályozását? Egyik kedvenc közgazdászomhoz, Hayekhez kötik a mondást: a stressz gyorsabban öl, mint a nikotin. De komolyabbra fordítva a szót: a közgazdaságtani modell szerint, ha valamit annyira megdrágítunk (akadályozunk), hogy az emberek már nem folytatják azt a tevékenységet tovább, akkor helyettesítőket keresnek. Mi lesz a dohányzás helyettesítője? Kik fognak jól járni azzal, ha a dohányzás visszaszorul? Nem lehet, hogy ezek – az egyébként sokszor a dohánygyárakhoz képest is „szörnyű üzleti körök” – állnak a szabályozás mögött? Vannak önzetlennek, emberbarátinak tűnő törekvések, szervezetek, amik épp azért veszélyesek, mert ha valaki azokra hivatkozik, akkor túl könnyen adunk a szavára. Az egészségvédelem (és a környezetvédelem) szerintem ilyen. Hadd hozzak egy példát! Három évvel ezelőtt a csapból is az folyt, hogy mindenki oltassa be magát, mert nyakunkon a H1N1 járvány. Mindezt ráadásul a sokak által isteni rangra emelt ENSZ egyik szervezete, a WHO (Egészségügyi Világszervezet) mondta. Járvány nem lett. Két év múlva pedig kiderült, hogy a WHO illetékes boardjának tagjai közül sokan különböző, az oltóanyagot készséggel előállító gyógyszercégek fizetési listáin szerepeltek. De nem kell feltétlenül ehhez hasonló nyílt korrupcióra gondolni – elég egy rejtett támogatás, amivel az egyik gazdasági csoport megtámogatja egy környezetvédő szervezet kampányát a környezetszennyező konkurenciájával szemben. Erről sokszor maga a civil szervezet, a politikai döntéshozó sem tud. Amennyiben a közérdekkel vagy a nemzeti érdekkel akarjuk igazolni a dohányzás tiltását, akkor sem egyszerű a helyzet. Nagyon sok ismeretlen van még az egyenletben. Ha azonban a közjóra akar valaki hivatkozni, akkor szerintem bizonyosan nehéz emellett érvelni. Közjón végső soron az értettük, hogy valami ellentétes-e a közösségi voltunkkal és közelebb visz-e az üdvösséghez vagy sem. Amennyire tudom, a dohányzás kérdése nincs kapcsolatban az üdvösséggel: aki rongálja a saját egészségét, az persze rosszat tesz, de tudtommal az üdvössége nem azon múlik, hogy dohányzik-e vagy sem. A közösségi létet pedig a szubszidiaritással kapcsoltuk eddig össze – ennek nyilvánvalóan ellentmond az, hogy a kocsmárostól, az étterem-tulajdonostól, a munkaadótól elvonjuk ezt a döntési jogot. A kisebb közösség – az adott kocsmába járók – nem dönthetnek arról, hogy milyen szabályok szerint akarnak együtt lenni.
A gazdaság kapcsán a régi, „neoliberális” világrend haláláról szoktak beszélni. Lesz új világrend, vagy inkább jobb volt a régi?
Amikor jött Lenin, meghalt a régi orosz monarchia. Amikor jött Hitler, meghalt a weimari demokrácia. Ha jön valaki és megcsinálja az „új világrendet”, akkor lesz új világrend. Azt, hogy jön-e, én nem tudom – ez a váteszek dolga. De azt tudom, hogy ha jönne, sok jót nem várhatnánk tőle, hiszen, ha jól értem, a kormányok kezébe adnánk olyan döntési jogokat, amelyekkel több kárt okoznak, mint az a rendszer, amelynek a hibáit javítani akarják. Hadd idézzem Elinor Ostrom, a nagyjából két hónapja elhunyt Nobel-díjas közgazdász egyik gyakori példáját. A hatvanas években a fejlődő világban elterjedt program volt a tulajdonos nélküli földek, ingatlanok állami kézbe vétele. Az érv pofonegyszerű volt: aminek nincs tulajdonosa, arra nem vigyáz senki, tehát előbb-utóbb elpusztul. Legyen neki tulajdonosa! Csakhogy ezután azt látták, hogy a földek, a vadállomány stb. épp az állami kézbe vétel után kezdtek gyorsan pusztulni. Mi volt a gond? Az, hogy nem vették észre: a gazdátlan földek használatát korábban a helyi közösség szabályozta. Az állam ezt a rendszert – mert nem vette észre a létezését – szétverte, majd kiderült, hogy a saját, rosszabb szabályait nem tudja betartatni. Épp a szabályozással hozott létre tulajdonos, illetve betartható szabályozás nélküli állapotot. Amiről az állami szabályozás mai hívei beszélnek, az engem erre emlékeztet.
Nem baj, ha „szabályozatlan” a piac?