Laboda Kornél Júlia és a hadnagya című vizsgarendezése az Ódry Színpadon
2010. március 09. 14:58
p
0
0
0
Mentés
Hercsel Adél
Laboda Kornél, Németh Ákos, kortárs drámaíró, Júlia és a hadnagya című tragédiájából készült vizsgarendezése a férfi-nő kapcsolatot boncolgatja: a szerelemről, vagyis annak haláláról, a szerelmet és a gyűlöletet elválasztó vékony vonalról szól, és arról, hogy milyen gyakran bántjuk azt, aki a legközelebb áll hozzánk, akit a világon a legjobban szeretünk. Németh Ákos tragédiája a férfi, és a női attribútumot a maga mélységében akarja megragadni, a férfi és a nő végső princípiumaira kíváncsi. Az eredmény végtelenül lesújtó, hiszen arra a következtetésre jut, hogy „minden nő kurva”. Németh Ákos darabjában a nő csupán egy oktalan állat, aki arra rendeltetett, hogy a férfit szolgálja, és maradéktalanul alávesse magát neki. A férfiak pedig mind kegyetlen vadállatok, akik a nőt, ezt a szép, és buta állatot a magukévá akarják tenni, szét akarják tépni, föl akarják zabálni.
A Júlia és a hadnagya egy összművészeti rettenet, ami mindabból van összevarva, ami már alapjában véve borzalmas, pl.: börleszk, pantomim, tütüs balett, cirkuszi bohóctréfák, bábszínház, zenés-táncios televíziós szórakoztatóműsorok, szappanopera, tehetségkutató show, Richard Claydermann. Azonban ezeknek a szánalmas műfajoknak a korrelációjából kibontakozik valami egészen zseniális, aminek minden percét élvezem. Esztétikai kategóriák mentén haladva, a Júlia és a hadnagya a trash filmek terminusának mintája, egy igazi trash darab. És trashnak is milyen zseniális! A trash-t a színházban nem Laboda Kornél találta föl, de a fiatal rendező nagy érdeme, hogy ő másokkal ellentétben jól csinálja, és mesterien tud bánni vele.
A zseniális trash összhatás azonban nem születne meg a színmű tavaly végzett osztályának színvonalas és gátlástalanul ordenáré alakítása nélkül. Tenki Réka Júliája pont olyan, mint amilyennek egy Júliának lennie kell: szép, szőke, ártatlan, egyszerre erős és törékeny, szerelmes, megalázkodik, szolgál, sír, szenved, teherbe esik, elhalálozik. Az ő ellenpontjaként, Petrik Andrea zseniálisan alakítja a rossz kurvát, de nagyon jól áll neki a felgma, a bánatos, és a bölcs kurva szerepe is. Petrik Andrea Rita szerepében úgy hozza az utcalányos kliséket, és sztereotípiákat, hogy közben le is számol velük. Csak úgy árad belőle a romlottság, és próbálja titokban tartani, hogy van lelke, de ez a kellő pillanatban kiderül, ahogy a csúnya fiúknak, úgy a cinikus kurváknak is van szíve. Orosz Ákosnak nagyjából 80 perce van arra, hogy szerető férjből, aki a tenyerén hordozza a feleségét, és lehozná neki a csillagokat is az égről, keserű, kiábrándult, és gyilkos indulatokkal teli, dühöngő őrültté váljon, aki brutális kegyetlenséggel gyilkolja meg a feleségét. Orosz Ákos nagyon ügyes fiú, nagyon ügyesen tud őrülni. Hihetetlen, hogy mennyire beleadja mindenét: szívvel-lélekkel játszik, ha nem lenne színész, biztos, hogy világbajnok hosszútávfutó lenne belőle, vagy valami hasonló.
A többi színész, Dankó István, Ivanics Tamás, Herczeg Tamás, Mohai Tamás is ügyesen lézengett a színpadon, de a színpadot egyértelműen, a dobogó harmadik fokán álló Tenki Réka, előtte eggyel, Petrik Andrea, és végül, a darabot a hátán vivő Orosz Ákos uralja, akinek az utolsó kétségbeesett drámai mondata, a sok őrültködés, ordenáré humor, kacaj, és trash ellenére, ott marad a levegőben. Ezek után nincs mit tenni, tapsolunk, és megyünk, keresünk egy kevésbé bizarr lokált, és örülünk, hogy milyen ritka jó darabot láttunk.
Jamie Carragher szerint Szoboszlai Dominik tele van energiával, rengeteget fut, de két év után többet akar látni egy olyan játékostól, aki 60 millió fontba került.
Az újonnan alakult Bástya Színház remekül mutatkozott be: a Minden jót, Leo Grande nem csak a mértékletes, de nagyon őszinte tálalás és a sok humor miatt olyan jó, Udvaros Dorottyát minden pillanatában élvezet nézni.