A színdarab végén ennek hatására Miki úgy dönt, mégiscsak behódol a hatalomnak, már el is kezdi az ünnepi beszédét Schmidt Mária jelenlétében a tájháza átadóján, amikor a lelkiismerete megszólal: az addigi, visszataszító betyár helyett Miki elméjébe belép egy jól fésült, szimpatikus pásztor, aki egy ismert betyárnótát énekel (tehát ő is betyár, csak jobb a marketingje). Erre Miki Petőfi Sándor Nemzeti dalát parafrazeálva kezdi el zavartan szavalni, majd elrohan. Rögeszméje, tébolya tehát a maga elfajzott módján felmagasztosul.
„Jól ráérez a magyar társadalom betegségeire, és nem fél görbe tükröt mutatni” – hangzik el gyakran Pintér Bélával kapcsolatban ez az elcsépelt méltatás.
Pedig ebből az előadásból éppen az szűrhető le, hogy de, igenis fél.
A tükörben ugyanis magát látja az ember, de ebben a darabban éppenséggel pont nem azok lettek elsősorban pellengérre állítva, akik Pintér rendezéseit fogyasztják. Nem sokan mentek úgy haza, hogy magukon, a saját életükön gondolkodtak el, de annál többen érezhették úgy, hogy jobbak másoknál: a vidékieknél és a NER-elitnél.
Igaz, hogy valamennyi élcet a nézőknek és talán saját magának is szánt a színpadon a Navalnij-rögeszme kezdeti parodizálásával, de Pintér kínosan ügyelt rá, hogy ezt a közönség ne nagyon vegye észre. Az túl kockázatos lett volna, még a végén valaki megsértődik. Elgondolkodtatni a nézőt saját magával kapcsolatban finom, de hatásos eszközökkel, anélkül, hogy elidegeníteném magamtól, ez komoly művészi teljesítmény, amely kiemelkedő képességeket igényel, és persze bátorságot. Ezek híján marad azok trágár sértegetése, akik ott sincsenek. Sajnos nem látom magam előtt, ahogy a NER-elit vagy a darabban pellengérre állított, a városi értelmiség képzeletében létező vidéki archetípusok beülnének Pintér Béla és Társulata előadásaira. Legalábbis nem ez a jellemző.