Jól tudjuk, hogy itthon mivel szembesültek szabadulásuk után az ötvenhatosok, és nem volt rózsásabb a helyzet Erdélyben sem. Nemcsak Budapest árulta el őket, az erdélyi magyarok közül is kevesen álltak velük szóba. Kollaboráns akadt az erdélyi magyar értelmiség soraiban is. Az egyházi elit egy része félrenézett vagy együttműködött a Securitatéval.
Magyar kálvária
Fülöp G. Dénes szabadulása után rekonstruált naplójában érzékletesen jelenítette meg rettenetes kálváriáját:
„(1962.) dec. 23-án beszálltunk a hajóba és másnap kikötött egy megnevezhetetlen helyen két dunai sziget között (nyitott teherszállítón) juhok ázott ganéjába ültettek hideg, esett az eső, sírközeli hangulat. Túlélők lettünk.
(1962.) december 31-én Mindenre van erőm a Krisztusban, aki engem megerősít.
(1963. febr.) A jég tört be a lábunk alatt és behulltunk 1-m-es vízbe.
(1963.) Febr. 10 körül elfogyott az étel a hajón […] Megkínoztak.
(1963.) Febr 15 körül ránk lőttek.
(1961. július) német nyelv, török, műtörténet
(1961.) Nov. 21. Szamosújvár 72-es cella, (román nyelv, olasz nyelv)”
Fülöp G. Dénest például a tizenegy évnyi börtön és kényszermunka mellett tízéves teljes társadalmi jogvesztésre ítélték, és a keleti tömb számos ellenzékiéhez hasonlóan sokáig fizikai munkából, melósként tartotta fenn magát, míg végre egyházkerületi engedéllyel visszaengedték a református szószékre. Féltek attól, hogy „megfertőzi” a gyári munkásokat – csakhogy
alig jött ki a börtönből, már újra jelentettek róla, lelkésztársak is.
Az amnesztia utáni hazatérés szinte jobban megviselte lelkileg, mint a börtönélet. A részvétlenségre jellemző, hogy a legnehezebb időkben alig egy-két ember látogatta meg az egykori teológustársak közül, ezek egyike volt Domahidi Ernő, aki prédikálni hívta át saját gyülekezetébe egy istentiszteletre.
Fülöp G. Dénes 1983-ban az autonóm presbiteri rendszernek köszönhetően a hatalom akarata ellenére a marosvásárhelyi Vártemplom választott lelkipásztora lett. A rendszerváltozás után az 1990/118. számú törvény alapján egykori politikai fogolyként 2005-ös haláláig román állami kárpótlásban részesítették.
A magyar elit és oktatás megtörése után a hatvanas-hetvenes években több millió román betelepítésével szisztematikusan megfordították az észak-erdélyi nagyvárosok etnikai arculatát. A magyar tömb bedarálása folyamatos volt: Brassó, Kolozsvár, Nagyvárad, Marosvásárhely adta ki a sormintát. A zsugorodó, örökös kompromisszumoktól is felőrölt, de azért még élő erdélyi magyarság sorsa csak minket, magyarokat érdekel. Senki mást.
Kapcsolódó
A lángember – a mártír Moyses Márton emléke
Bővebben is érdekel...
Nyitókép: Kolozsvár látképe 1958-ban. Fotó: Fortepan/Adományozó: Császy Alice