Öhön, esetleg öhöm, másoknak slambuc, de az állítólag nem egészen ugyanaz. Ha tehát megkérdezik, hogy mégis mi a ménkű az az öhön, azt felelem, hogy slambuc, majd rögvest hozzáteszem, hogy egészében mégsem. Egyszer kezem ügyébe akadt egy füzetlap, amely e két elnevezés közti ismeretelméleti különbséget taglalta, vagyis azt, hogy bizonyos eltéréseket szem előtt tartva a kétféle megnevezéssel kétféle – meglehet, igen hasonlatos – ételt nevezünk meg.
Hogy mi volt a differenciálás alapja, már nem emlékszem, de innen is látszik, hogy ez a beavatatlanok által krumplis tésztává degradált étel milyen bonyolultságokat rejt magában.
A krumpli és a lebbencstészta találkozásából világok harca kerekedik.
Manapság ugyanis, a lazacszték, a tejszínes garnéla és effélék korában az olyan egyszerű pásztorétel, mint az öhön, valóságos lázadással ér fel. A hagyomány lázadása ez, a régi harca az újjal, a helyi küzdelme a globálissal, kivéve persze, ha a krumpli mondjuk francia és nem magyar, amiként az sajnálatosan a boltokban és a piacokon egyre inkább előfordul. Abból az időből való, amikor még több energiára volt szükség a munkához, így a szalonna-zsír-krumpli-tészta összeállítás keveseknek feküdte meg a gyomrát, ha egyáltalán.
Érthető persze, hogy ma, amikor többnyire a laptopunk előtt gubbasztunk álló nap, ez az energiabomba inkább csak az elhízáshoz vezető lépcsőfokok többszörös átugrásának tűnik.
De a látszat csal: a hagyomány ételei robusztusak, mint maga a tradíció, de korántsem egészségtelenek. Csak tudni kell velük bánni, nem úgy, mint a hímes tojással, de nem is úgy, mintha csak egy gasztronómiai trendről lenne szó, ami aztán olyan gyorsan múlik ki, amilyen gyorsan életre kelt. Meglehet, azért szükség van – a fizikai munka végzésén túl vagy éppen ahelyett – szerencsés genetikára is ahhoz, hogy úgyszólván büntetlenül lakomázhassunk a bográcsból.
Merthogy ezt az ételt, lévén hajdúsági-hortobágyi pásztorétel, legjobb bográcsban elkészíteni,
s úgy tartják, legjobb onnan is elfogyasztani, amiként a pásztorok maguk is tették, akár többen is körbeülve a kormos-fekete edényzetet, ki-ki a maga eszközével kanalazva a frissen készült öhönt. A hagyomány szerint harminckétszer kell megforgatni úgy, hogy a tészta és a krumpli teljességgel összeálljon, előbbi ropogósra és pirosra piruljon, míg az egész egyfajta labdaalakú masszává össze nem áll.