Farkas Anita interjúja a Mandiner hetilapban.
A mostani a negyedik Hamlet-rendezése. Azonkívül, hogy a világirodalom egyik legösszetettebb, legtöbbet elemzett drámájáról van szó, mi izgatja benne ennyire?
Erről az a történet jut eszembe, amikor Samuel Beckett-től egyszer megkérdezték, ki az a Godot, amire azt válaszolta, hogy ha tudná, beleírta volna a darabba. Minden színművet azért veszek elő, mert nem vagy csak nagyon keveset tudok róla, és szeretném jobban megérteni. A Hamlettel sincs ez másképp: egy-egy új előadás valamennyicskét hozzáad ugyan a tudásomhoz, egy ilyen örök érvényű, mégis nagyon nyitott remekmű fantasztikus jelentésgazdagságát, amely ráadásul minden korban egyre bővül, nem lehet soha kimeríteni. A négy változat viszont valójában csak három, ha a koncepciót tekintjük. Az elsőt 1987-ben mutattuk be Kolozsváron, a kivándorlások miatt kettős szereposztásban. Ennek a továbbgondolása volt az 1997-ben a craiovai bemutató, és a kettő közt rendeztem egy Hamletet Glasgow-ban is, a Tramwayben, egy különleges blackboxszerű térben, tizenhét színésszel, három férfi és egy női Hamlettel. A női volt az utolsó a sorban, és megbolygatva a szokásos rendet, az ő „Lenni vagy nem lenni” monológja után gördült le a függöny. Ennek akkor igen erős visszhangja lett, mert pont abban az évben volt az a népszavazás, amelynek eredményeként Skócia ugyan nem szakadt el a brit uniótól, saját törvényhozása lett.
A békés egyet nem értés, egymás mellett élés nagyon fontos”
A kolozsvári Hamlet hasonlóan jelképes volt, többször is betiltották, így kevésszer tudták játszani. Miért tartották veszélyesnek?
Belső kényszerből jött létre az az előadás, azt szerettem volna megfogalmazni általa, hogy diktatúra idején mi a színház feladata – és egyáltalán a rendezés értelme. És ezt ezzel a művel lehet a legjobban elmondani. Mert Hamlet végül is rendező. Pontosabban akkor válik azzá, amikor felfedezi, hogy a színház az egyetlen eszköz arra, hogy kiderítse az igazságot és leleplezze a zsarnokságot. A letiltott, különböző iskolákból származó, ám a Claudius-féle zsarnokság alatt a mesterségüket nem művelő színészeket fogja össze az Egérfogóban, hogy az ő szájukból tudja meg mindenki, mi zajlik valójában Dániában. Ehhez egy korok fölötti ideális színészcsapatot adtam neki, amelyben mások mellett Chaplin és Shakespeare is jelen volt; utóbbi mint Hamlet atyjának szelleme. Az Egérfogó-jelenet akkor persze nem végződhetett mással, mint megtorlással: a lezuhanó lámpasor agyonnyomta a színészeket és a közönségüket is. Hamlet egy csoda folytán megmenekült, de már abban a pillanatban újra az öngyilkosság gondolatával foglalkozott. Mert hiába óriási diadal legyőzni a királyt, akiből a színház katartikus, igazságteremtő ereje kibuktatja a beismerést, rögtön ott a nyomában a keserű kérdés: rendben, de akkor most hogyan tovább?