Mit tudnak ők, amit a többség nem?
A szélsőségesen megosztott, a média és a pénz manipulálta globális rendszerben azon kevesek közé tartoznak, akik óriási bátorsággal a párbeszédre, a megbékélésre, az átjárásra tesznek kísérletet. Azokkal az egzisztenciális kérdésekkel foglalkoznak, amelyek a leginkább érdeklik mostani generációt, s az új formák és utak keresése mellett nem szakadnak el a hagyományoktól, és nem félnek egy határozott értékrendszer megfogalmazásától. Egyfajta neoaszkétáknak látom őket, akiket ebben az újfajta, perverz és aljas diktatúrában, amelyben a globalizmus címszó alatt igyekeznek megfosztani az embert az összes – nemi, vallási, kulturális és egyéb –identitásától, nem a hatalom, a fogyasztás vagy a pénz mozgat, hanem egy igazságosabb világrend megteremtéséért dolgoznak a művészet eszközeivel.
Mintha a fiatalok most még kiszolgáltatottabbak lennének, mint mi voltunk a múlt század második felének keleti blokkjában”
Azért az igazságosabb világrend megteremtésére voltak már meglehetősen félrecsúszott törekvések.
Én aztán pláne nem sírom vissza a román kommunizmust, mégis úgy érzem, mintha a fiatalok most még kiszolgáltatottabbak lennének, mint mi voltunk a múlt század második felének keleti blokkjában. Az alapműveltség szükségességét megkérdőjelező, egyre sekélyesebb oktatási rendszerre ráül a cancel culture és mindenféle woke ideológiák: a szólásszabadságnak vége. Ez a totális agymosás, amelynek következményeit Amerikában magam is megtapasztaltam az alatt a másfél évtized alatt, amíg a San Diegó-i egyetemen tanítottam. Félelmetesen hasonlít akár a Ceaușescu-féle rendszer, akár más diktatúrák, a bolsevizmus, a maoizmus, a nácizmus működésére – azzal a különbséggel, hogy akkoriban legalább azt tudtuk, ki, mi ellen kell összefognunk: ki voltak terítve a kártyák. Ma viszont maga az ellenfél is láthatatlan, s közben szép lassan rabszolgák lettünk a totálisan félreértelmezett, a szabadság helyett a szabadosságot zászlajára tűző liberalizmus álcája alatt.
A Vecseiékhez hasonló mai Hamleteknek – az előadásban Wittenberg-csoportként kiemelt szerepük van – lehet egyáltalán esélyük a változtatásra?
Nem tudom, hogy mi lesz a sorsuk, de imponáló az a következetesség, amivel járják a saját útjukat. És az is, hogy van bennük hit. Annak ellenére, hogy az utóbbi száz évben a különféle rendszerek nagyon sokat tettek azért is, hogy összemossák az egyházat mint gyarló emberekből álló intézményt a hittel. Nem véletlen, hogy ebben az erősen szakrális előadásban a Szellem már maga Isten, vagy ha úgy tetszik, az őt képviselő Jézus, a záró monológ pedig II. János Pál pápa „Ne féljetek!” felszólításával zárul. Hiszen aki hisz, annak tényleg nincs mitől félnie, mert soha nem lesz egyedül. A feltámadás – ami ez esetben a vágyott új, értékalapú világrend reménye is egyben – pedig nem kizárólag a halálon túli életet jelenti, hanem az állandó megújulás szükségszerűségét is. Amit mindennap, nehéz gyakorlatként, először magunkban kell elvégeznünk szigorú önvizsgálat alapján. Ha önmagunkkal kíméletlenül őszinték vagyunk, csak akkor tudunk igazán nyitottak lenni, meghallgatni és megérteni a másikat. A színház erre is nagyon jó terep. A színház tulajdonképpen a másiknak az elismerése.
Az utóbbi időkben inkább a megosztottságáról hallunk. Kolozsvárott ez másként van?
Nyilván nem lehet általánosítani, de az biztos, hogy Erdélyben a szélsőséges ideológiák begyűrűzése ellenére is maradt még valami a transzilvanista nyitottságból, inkább működik a párbeszéd. Olyan sokat nem tudok a magyarországi viszonyokról, de azt vallom, és szerte a világban képviselem, hogy a színház soha nem lehet az aktuálpolitika terepe – az mindig olcsó, hatásvadász és a nézői lelkekben is csupán ideig-óráig ható próbálkozás. Nem kell ugyanazt gondolnunk a dolgokról, de a békés egyet nem értés, egymás mellett élés nagyon fontos.