Tavaly Magyarországon 35 000 jogerős építési engedélyt adtak ki, de lényegesen kevesebb építkezés indult el, mivel a megrendelők, köztük az ingatlanfejlesztők és a lakossági ügyfelek is kivárnak, hogy lássák, miként alakulnak az árak és a hitelkamatok. „Ebből az következik, hogy örülhetünk, ha a múlt évi 20 500 új építésű lakás után idén 17 000-18 000-et használatba tudunk majd adni. A lakásfinanszírozás területén mindenképpen változniuk kell a körülményeknek, ellenkező esetben az újlakás-szám 2024-re 10 000-re eshet” – figyelmeztet a szakszövetség első embere.
E körülmények ellenére talán némi optimizmusra adhat okot, hogy bár februárban már a tizedik egymást követő hónapban csökkent az építőipar teljesítménye az euróövezetben, a visszaesés enyhébb mértékű volt, mint az előző hónapokban. Az S&P Global Market Intelligence gazdaságkutató intézet az általa végzett felmérés alapján úgy látja, hogy az euróövezeti építőipar a stabilizálódás felé halad. Enyhült az új megrendelések csökkenésének az üteme, javultak a foglalkoztatási mutatók, és a következő tizenkét hónap kilátásainak megítélése 2022 júniusa óta a legkevésbé borúlátónak bizonyult februárban – sorolják, jelezve ugyanakkor, hogy az építőipari vállalatok kilátásait még mindig erősen megterhelik az áremelkedések, a magasabb működési költségek és az általában véve gyengének ítélt gazdasági környezet.
Változások előtt az építőanyag-piac
Az építőiparon belül az építőanyag-piaci szereplők is számos megoldandó feladattal néznek szembe. A szektort már hosszú ideje jellemző áremelkedés mellett a napokban a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium által közzétett építészetitörvény-koncepció kavarta fel az állónak nem is annyira nevezhető vizet. A megannyi kérdést érintő jogszabálytervezet az építőanyag-szektor területén egyebek mellett megteremtené a behozatal és a kivitel teljes körű nyomon követését a regisztrációs kötelezettség bevezetésével, az állam által vásárolt építőanyagok értékesítése érdekében pedig létrehozná a nemzeti építőanyag-kereskedelmi hálózatot, valamint a nemzeti faiskolai hálózatot. A magyar alapanyagok védelmére hivatkozva a szaktárca megtiltaná az acél- és vashulladék kivitelét, és ezek értékesítését kizárólag olyan vállalkozások végezhetnék, amelyek vállalják az újrafeldolgozást. Sőt, általánosságban kimondanák, hogy alapvetően csak olyan építési termékeket lehet exportálni, amelyek esetében nincs importkitettség. Ha pedig egy magyarországi építőanyaggyárat el akarnak adni, akkor az államnak elővásárlási joga lenne. Lázárék bevezetnének egy új jogi helyzetet is, az „építésgazdasági intézkedésre okot adó állapotot”. Ezt például akkor rendelhetné el a miniszter, ha egyes nyersanyagok, építési termékek árszintje 5 százalékot vagy a KSH által közzétett inflációs ráta másfélszeresét meghaladó mértékben nő, illetve ha nyersanyaghiány fenyeget, vagy ha egy legalább 20 százalékos piaci részesedésű gyártó leállítja a termelést. A legfeljebb három hónapra elrendelhető, de meghosszabbítható „építésgazdasági intézkedésre okot adó állapot” idején a miniszter többek közt árszintet rögzíthetne, termelésfenntartásra, illetve -növelésre utasíthatna, és kiviteli tilalmat rendelhetne el.
Azzal a Magyar Építőanyag és Építési Termék Szövetség (MÉASZ) is egyetért, hogy az importhányadot és -kitettséget csökkenteni kell, már csak azért is, mert KSH-adatokon alapuló kimutatások szerint az import nagy hányadot, 48 százalékot tett ki 2021–2022-ben. A MÉASZ azt javasolja, hogy elsősorban az építőanyag-import területein, vagyis az itthoni hiányszegmensekben jöjjenek létre hazai gyártókapacitások, ezzel erősítve az önellátást. Megemlítik például az épületgépészeti termékek – külön a hőszivattyús berendezések – területét, valamint a nyílászárógyártáshoz szükséges pvc-tömítőelem-gyártás hazai ösztönzését.