A közérdekű adat megismerése iránti igény: kivezetik a munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételéhez kapcsolódó költségtérítés megállapításának lehetőségét
A módosítás érinti a közérdekű adatigénylésekre irányadó, a veszélyhelyzetben alkalmazandó speciális szabályok megszüntetésére irányuló rendelkezéseket is.
Az európai uniós költségvetési források felhasználásának ellenőrzésével összefüggő egyes törvények
módosításáról szóló 2022. évi XXVIII. törvényben a kormány az információszabadságról szóló törvényt módosítva
lazítja a közérdekű adatokhoz való hozzáférés költségeit és szabályait a veszélyhelyzet ideje alatt.
Megszűnne az a szabály is, amelynek értelmében a közérdekű adatok kiadásának munkaerőköltségeit ki kell számlázni az adatkérő részére.
A módosítócsomag
több olyan adatigénylési ügyre vonatkozóan is végdátumot tartalmaz, amelyek eddig a vészhelyzet időtartamával együtt mozogtak.
Pénzügyőrökkel erősít az OLAF Magyarországon
Az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) az Európai Bizottság keretein belül működik, a szervezet feladata az uniós források felhasználásának ellenőrzése. Vizsgálja az EU költségvetését károsító csalásokat, az uniós intézményeken előforduló korrupciós cselekményeket és a súlyos kötelezettségszegéseket.
Ez a tevékenység kapna most a kormány szeptember 21-ei előterjesztése nyomán újabb garanciákat. A kormány részéről Varga Judit igazságügyi miniszter által benyújtott módosítás ugyanis pénzügyőri támogatást biztosít az OLAF helyszíni ellenőrzéseihez.
Vagyis, az OLAF megkeresése alapján a Nemzeti Adó- és Vámhivatal pénzügyőri támogatást nyújt a helyszíni ellenőrzés vagy vizsgálat lefolytatásához. A pénzügyőri fellépés jelentőségét az adja, hogy
a pénzügyőr jogosult a pénzügyi igazgatás területén akár fizikai erőszakot is alkalmazni
– éppúgy, mint a rendőrség az életviszonyok egyéb területein.
Ez a gyakorlatban különféle kényszerítő eszközök bevethetőségét takarja, amelyeket a pénzügyőr csak törvényben meghatározott feltételek fennállása esetén, az arányosság elvének figyelemben tartásával alkalmazhat úgy, hogy az nem okozhat aránytalan sérelmet az intézkedés alá vontnak. A pénzügyőr jogait a NAV-törvény rendezi.
Érdekesség a módosítással kapcsolatban, hogy a pénzügyőri fellépéssel megtámogatott OLAF-vizsgálódásra bűncselekmény, vagy szabálysértés elkövetésének gyanúja hiányában is lehetőség lehet.
Ez a lehetőség a magánlakásnak nem minősülő helyiségbe való belépésre és a helyszín biztosítására vonatkozik.
Az OLAF vizsgálódásait könnyítheti, hogy ha a vizsgált személy neki felróhatóan nem tesz eleget együttműködési kötelezettségének, ismételten kiszabható egymillió forintos bírsággal sújtható.
A közigazgatási bírság helyett figyelmeztetés nem alkalmazható, a bírság összegére vonatkozóan nincs helye mérlegelésnek.
A bírság a központi költségvetést gyarapítja.
Az OLAF munkatársait a pénzügyőrök a helyszíni vizsgálatok alkalmával támogathatják; a módosító szabályok lehetővé tehetik, hogy az OLAF vizsgálók a vizsgálattal érintett helyiségbe a pénzügyőrökkel együtt bejussanak. A pénzügyőr a helyszínbiztosítás útján emellett támogatják a vizsgálat zavartalan lefolytatását. Így az OLAF ellenőrei hozzáférhetnek a szükséges iratokhoz, adathordozókhoz és védelmet kapnak a tettleges ellenszegüléssel szemben.
Ha az OLAF helyszíni ellenőrzéséhez vagy vizsgálatához való segítségnyújtáshoz bírói szerv általi engedély szükséges, az engedélyt a nemzeti csalásellenes koordinációs szolgálat (AFCOS) legalább 72 órával előre kérelmezi. Ilyen engedély alapján az OLAF előre igényelheti pénzügyőr jelenlétét, ha a tervezett helyszíni ellenőrzéssel és vizsgálattal szembeni ellenállás veszélye áll fenn. Az AFCOS (Anti-Fraud Coordination Service) egy mozaikszó és egy olyan szervezetre utal, amely pár tagjelölt országban és 2015 óta minden uniós tagállamban megtalálható. Magyarországon ezt a funkciót az OLAF Koordinációs Iroda látja el.
Garanciákkal szélesítik a jogalkotásban való társadalmi részvételt is
Rögzítették azt a minimális időtartamot, amelynek a társadalmi egyeztetésre nyitva kell állnia. Eszerint általános társadalmi egyeztetésre legalább nyolc napot kellene biztosítani (miniszteri rendelet, kormányrendelet esetén pedig a rendelkezésre álló időszak öt nap lenne).
A jogszabály-előkészítésben a Központi Statisztikai Hivatal is részt vesz majd, vagyis az előzetes és az utólagos hatásvizsgálat során hivatalos adatok segítenék a döntéshozatalt.
Ezen felül, a kormányzat pedig vállalta, hogy
90 százalék lesz azon jogszabály-tervezetek aránya, amelyek társadalmi egyeztetésen vesznek részt.
A továbbiakban nem lehet mellőzni a társadalmi egyeztetést arra hivatkozva, hogy a sürgős elfogadáshoz kiemelt közérdek kapcsolódik.
Bővül a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal jogköre is: a KEHI ellenőrizni fogja, hogy a társadalmi egyeztetés előírásait az ellenőrzött miniszterek teljesítik-e. E körben a hivatal eljárási bírságot, mulasztás esetén pedig szankcióként pénzbírságot szabhat ki.
Új szabályok a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokra vonatkozóan
A közbeszerzésekről szóló törvény kapcsán az Európai Bizottság pontosításokat kért a magyar kormánytól. Habár ezt az eddigi szabályokból is egyértelműen le lehetett vezetni, a jövőben
a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványok is a közbeszerzési eljárás lefolytatására kötelezettek listáján szerepelnek
(ugyanígy az általuk létesített vagy fenntartott intézmények vagy más jogi személyek is).
Módosulnak a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokra („kekva”) vonatkozó személyi összeférhetetlenségi szabályok is.
A cél az, hogy az alapítványi döntéshozatalban ne vehessenek részt azok a személyek, akiknek objektivitása megkérdőjelezhető.
A módosítás értelmében összeférhetetlen az a személy, aki feladatai pártatlan és elfogulatlan ellátására gazdasági érdeke vagy bármely egyéb közvetlen vagy közvetett személyes érdeke vagy körülménye miatt (ideértve családi, érzelmi okokat vagy a politikai, nemzeti hovatartozást is) nem, vagy csak korlátozottan képes.
Az összeférhetetlenségi okot haladéktalanul be kell jelenteni. Az összeférhetetlenség tényét az alapítvány köteles közzétenni az erről szóló döntést követő egy héten belül,
legalább egy évig terjedő időtartamra.
Az összeférhetetlenség tényének megállapítását követően a kekva köteles biztosítani, hogy az érintett az alapítványi döntéshozatalban ne vehessen részt.
Az érintett politikusoknak nem kell lemondaniuk pozícióikról ezekben az alapítványokban. Azokban az egyedi ügyekben viszont, amelyekben személyi összeférhetetlenség merül fel, nem szavazhatnak.
Nyitókép: Budapest, 2022. szeptember 26.Képviselők az Országgyűlés plenáris ülésén az őszi ülésszak nyitónapján, 2022. szeptember 26-án. Középen Orbán Viktor miniszterelnök, a kormányfő mellett Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes (b).MTI/Máthé Zoltán