„Aki így kommunikál, az vélhetően az utasokkal is így kommunikál” – mondta a kormányinfón Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter, és azt javasolta, ha van lehetőség, az utasok válasszák a konkurens légitársaságot a Ryanair helyett.
A fogyasztóvédelmet felügyelő Igazságügyi Minisztérium pedig soron kívüli vizsgálatot rendelt el, jelezve, „az a hangnem, amit a Ryanair vezetése ütött meg a magyar kormánnyal szemben az elmúlt napokban, a panaszok alapján általánosan előfordul a cég részéről az utazóközönséggel szemben is, ami megengedhetetlen”. A tárca szerint akár 2 milliárd forint bírságot is kiszabhatnak a Ryanairre. Eközben a légitársaság sem maradt tétlen: levélben buzdítja utasait, hogy írjanak Nagy Mártonnak, és tiltakozzanak az „idióta extraprofitadó” ellen. Ehhez egy formalevelet is megfogalmazott, amelyet egy gombnyomással el lehet küldeni
a Miniszterelnöki Kabinetirodának.
A Magyar Nemzet összeállításából egyébként az derül ki, hogy az utóbbi években tekintélyes lajstrom állt össze a hatóságoknál a Ryanair-ügyfelek megkárosításáról szóló esetekből. A panaszok általában a járatkésések esetén elvárt tájékoztatás vagy ellátás hiányáról, a kifizetett szolgáltatások vagy jogos kártérítések elmaradásáról, rejtett költségek felszámításáról, a poggyászok elkeveredéséről, illetve megtévesztésről, kiszolgáltatottságról szólnak.
Csak egy példa: a cég 2015-ben azért érdemelt ötvenmilliós büntetést a Gazdasági Versenyhivataltól, mert a magyar nyelvű foglalási oldalán éveken át hamisan azt ígérte, hogy az ő alapbeállításként alkalmazott valutaváltó rendszerével jobban járnak a turisták, mint a saját bankjuk árfolyamaival. Emiatt számos utas nem tudta, hogy a jegy kifizetésekor választhatja saját bankja kedvezőbb átváltási árfolyamait is a Ryanair rendszerével szemben.
A GVH közlése szerint a kereskedelmi gyakorlattal kapcsolatban felmerülő fogyasztói panaszokról, piaci anomáliákról és a szükséges teendőkről a napokban egyeztetett a fogyasztóvédelmi hatóság szakembereivel. A két hatóság folyamatosan együttműködik, hogy a lehető leghatékonyabban tudjanak fellépni a jogsértő reklámgyakorlatok ellen, továbbá megegyeztek abban, hogy ha a fogyasztóvédelmi hatóság a versenyhivatal hatáskörébe tartozó, feltételezetten jogsértő kommunikációt talál, a GVH haladéktalanul megteszi a szükséges lépéseket. A múlt héten aztán a Védett Társadalom Alapítvány fogyasztóvédelemmel is foglalkozó Budapest-bizottsága feljelentést tett a Ryanair ellen, mivel a weboldalán megtévesztő üzenetekben letagadja az extraprofitadó miatti díjemelést. Az Atka Fogyasztóvédelmi Egyesület pedig közérdekű pert indított amiatt, hogy a cég szabályzata megengedi az adók és a díjak utólagos áthárítását a fogyasztókra.
Bevált gyakorlat