Az energiaválság idején az energiabiztonság elsődleges. Minden biztonságpolitikai fejlemény, világgazdasági krízis esetére be vagyunk biztosítva?
Minden, amit a jövőbe projektálunk, múltbeli tapasztalatokon alapul. Egy dolgot tudok mondani: kilenc éve foglalkozom a magyar–orosz kétoldalú kapcsolatokkal, ebben az időszakban az oroszok mindig pontosan, szerződésszerűen betartották az energetikai megállapodásokat. A Gazprommal nem könnyű tárgyalni, kőkemény tárgyaló fél, de fair és korrekt partner. Nehéz tárgyalások során megállapodunk, kezet fogunk, és utána az úgy van. A Magyarországra irányuló gázszállítások teljes mértékben szerződésszerűen zajlottak.
Paks II.: az engedélyeztetési kérelem fázisában van a projekt. Mikor kezdődhet tehát a pluszáramtermelés, és hogyan lesz ebből klímasemleges energiatermelés 2030-ig?
A Paks II. építése mérföldkőhöz érkezik. Az előkészítési fázisból most lépünk át a létesítési fázisba. Öt engedély van az energiahatóság asztalán, ezek egyenként is sok ezer oldalas dokumentációk. Amennyiben a hatóság kiadja az engedélyeket, a tavasz folyamán szintet léphet a projekt. Ez azt jelenti, hogy 2023 áprilisában indulhat a betonozás, így az évtized végéig megtörténhet a kereskedelmi üzembe állás. Jó lenne, ha a reaktor már 2029-ben tudna energiát termelni. Ha a Paks II. termelni kezd a Paks I. mellett, akkor a napenergia-beruházásokkal együtt közel leszünk ahhoz, hogy teljesen önellátók legyünk a villamos energia területén, és ahhoz is, hogy teljesítsük a kitűzött klímacélokat.
Azokban a kérdésekben, amelyekről eddig beszéltünk, az ellenzék keményen támadja a magyar diplomáciát. Kampányban vagyunk. Mik a kormány és az ellenzék külpolitikai orientációi közötti főbb különbségek?
A külpolitikának a nemzeti érdeket kell szolgálnia. Ha úgy tetszik, érdekalapú külpolitikát kell folytatni, mert a külpolitika végső feladata mégiscsak az, hogy elősegítse a magyar emberek jobb életét. Azért kell barátokat szerezni, azért kell beruházásokat idevonzani, azért kell exportlehetőségeket felkutatni, hogy a magyar embereknek jobb életük legyen. Az én felfogásomban a külpolitika célja nem egy ideológiai vízió szétterítése a világon, és nem is az igazunk bizonygatása, hanem kőkemény magyar érdekérvényesítés. Nem ideológia-, hanem érdekvezérelt külpolitikát kell folytatni. Ez határozza meg minden döntésemet.
Milyennek találja az ellenzék külpolitikai vízióját?
Nehéz viszonyítási pontokat mondanom, mivel nem látom a külpolitikai programjukat, csak azt, hogy a szemükben minden rossz, amit mi csinálunk. Az eredmények azonban minket igazolnak. Amióta a külpolitikát átállítottuk gazdaságiérdek-érvényesítési alapra, azóta a magyar gazdaság minden évben megdöntötte a beruházási és az exportrekordot. Ez a külgazdaság két legfontosabb mérőszáma. Lehet tehát okoskodni, elemezgetni, de a végén a számok beszélnek. Több munkahely lett, több tőke jött be az országba, és többet exportáltak a magyar vállalatok – ezt kell nézni,
a többi nem érdekes.
Többször utalt arra, hogy várható külföldi beavatkozás a választásba. Ngó-k, az Európai Bizottság jogállamisági mechanizmusa, amelyet összekapcsolnának az uniós kifizetésekkel, amerikai kísérletek. Milyen módszerekre gondolt?
Próbálok úgy fogalmazni, hogy nemzetbiztonsági érdekeket is szem előtt tartsak. Vannak információk, amelyek nem nyilvános forrásból jutottak el hozzám, és mint a hírszerzést is felügyelő miniszter ilyenkor óvatosan kell fogalmaznom. Azt tudom mondani, hogy ha például az országban működő nagykövetségek arra szervezkednek, hogy milyen koordinált módon tegyenek nyilatkozatokat, vagy adjanak hangot kételyeiknek, akkor azt beavatkozási kísérletnek tekintem. Én külügyminiszterként azonnal hazahívnék egy olyan magyar nagykövetet, aki egy másik ország választási időszakában minősítené a helyi folyamatokat, véleményt formálna. Nem ez a feladata, ahogy a Magyarországra akkreditált nagyköveteknek sem. A választási megfigyelésre vannak külön szervezetek, például az EBESZ – a képviselőit hivatalosan meg is hívtuk a választásra. Az szintén beavatkozási kísérletnek tekinthető, ha nagykövetségek nyíltan finanszíroznak kormánykritikus újságcikkeket és elemzéseket. Én soha egyetlen magyar nagykövetségnek sem adnék pénzt arra, hogy újságcikket finanszírozzon egy adott ország területén az adott kormány bírálatára. Emellett ott vannak az ngó-k, amelyek nyilvánvalóan kormányzati és nemzetközi forrásokból működnek, és amelyek mindenfajta módon próbálnak olyan híreket generálni, amelyek egyértelműen a magyar választók akaratának befolyásolására alkalmasak.