A német lap szerzői azt jósolják, hogy az új európai adósságpolitika az új német pénzügyminiszter pártállásától függően lesz majd szigorú vagy laza. Figyelmeztetnek arra, hogy az Annalena Baerbock vezetésével csatasorba álló Zöldek programjukban azt követelik, hogy az eladósodási szabályok ösztönözzék és ne akadályozzák az állami befektetéseket, magyarán lazítanának; ezzel szemben viszont Christian Lindner szabad demokratái (FDP) a maastrichti kritériumok teljeskörű alkalmazásának visszavezetését, sőt, azok szigorúbb betartatását szorgalmazzák. E két párt pozíciója azért fontos, mert valószínűsíthető, hogy bármelyik nagy párt is nyeri majd a szeptember végi Bundestag-választást, a Zöldek és az FDP nélkül nem tud majd kormányt alakítani.
Felhívják ugyanakkor a figyelmet arra is, hogy „januárban egybeesik majd a francia európai tanácsi elnökség és az elnökválasztási kampány”, és „Macron fő konkurense, Marine Le Pen kétségkívül tematizálni fogja a reformot, hiszen a jobboldali populista már régóta németellenes szólamokkal küzd a csekélyebb szigorért”. Szerintük reménykednek az olaszok is, „Rómában jelenleg Mario Draghi miniszterelnök tárgyalási pozíciójában bíznak”, hiszen „az Európai Központi Bank volt vezérével Olaszországot egy valóságos uniós pénzügyi szakértő fogja az asztalnál képviselni – ráadásul épp abban a pillanatban, amikor Merkel távozása miatt egy kevesebb csúcstalálkozós éjszakát megtapasztalt politikus foglal majd helyet a német fotelben”.
Kaiser, Kirst és Meister előrevetítik, hogy
jó eséllyel nem maga a stabilitási és növekedési paktum fog megváltozni, hanem annak részletszabályai, megvalósítási rendeletei.
„Például azok az előírások, amelyek meghatározzák, milyen módon kell számítani a deficiteteket és az államadósságokat – ezekben a jövőben például az állhat, hogy a klímaügyi befektetések miatt felvett adósságot könnyű szívvel kihagyhatják a számításból. Ezt nem csak Franciaország szorgalmazza, hanem például Paolo Gentiloni gazdaságpolitikai biztos is”. Úgy látják, bár a most ideiglenesen hatályon kívül helyezett szabályoknak 2023-ban ismét életbe kellene lépniük, „a Bizottság már most azt készíti elő, hogy reformok nélkül is újra aktiválni lehessen azt” – azaz a déli tagállamok úgy tudjanak megfelelni a 60 százalékos GDP-arányos államadósság-limitnek, hogy közben messze 100 százalék felett vannak eladósodva, mert az eurózóna olyan hely, ahol még ez is lehetséges.