Orseolo Péter alakja mindössze apropó volt, hogy a szerzők a rezsim narratíváját történelmi analógiába ágyazzák, és az illiberális uralmat kihívó Magyar Péterre rásüssék

Mire fel ünneplik István királyt, miközben köpnek az örökségére?

Valahogy rendbe kellene tenni történelmi örökségünket, közelíteni az olykor homlokegyenest eltérő álláspontokat.
Ülök a Bulgakov teraszán, Kolozsvár talán leghangulatosabb magyar érdekeltségű kávézójában. Elmúltak a karanténidők, a határok átjárhatók, a lehetőséget pedig illik kihasználni. Akarva-akaratlanul is fültanúja vagyok mellettem két egyetemista beszélgetésének. Arról folyik a szó, hogy egyikük hosszabb tanulmányutat követően most költözött vissza Erdélybe, és mennyire más a légkör, mint Londonban. És nem tudja, jól döntött-e.
Június 4-éhez közeledve, Trianon százegy éves fénytörésében különös jelentősége van e dilemmának. Ez a százegy év átrajzolta a sorsunkat határon innen és túl, megnőtt a létezés szabadságfoka, és gyengült a szülőföldhöz húzó gravitáció. Minden nemzetnek megvan a maga tragédiája, és a mienk az, hogy az 1920-ban előidézett geopolitikai és néplélektani válságból igencsak lassúra sikerült a kilábalás. Sőt, az útnak még valahol az elején járunk.
Érzékeny nép vagyunk, mifelénk a történelemtudat átitatja a mindennapokat, értelmezési és újraértelmezési hullámokban élünk. A múlthoz való viszonyulásunk ugyanazokat az értékrendi és emlékezetpolitikai vitákat hozza fel újra és újra. A körforgásból azonban legfőbb ideje volna kilépni. Trianon vonatkozásában például el kellene jutnunk oda, hogy sem a folyamatosan újraélt gyász, sem a lekezelő bagatellizálás nem visz előre a terápiás folyamatban. Gyógyír lehetne viszont annak felismerése és tudatos megélése, hogy itt, a Kárpát-medencében egy sorsközösség tagjai vagyunk. Az elsődleges felelősségünk természetesen saját nemzetünkkel, a magyarsággal szemben kötelez minket, ám bármiféle magyar jövő csak a szomszédok felé ívelő hidak megtalálásában rejlik.
Ezek a hidak a bezárkózás, az évszázados sérelmek és a jelenkori egyenlőtlenségek miatt igencsak nehezen épülnek. Közös munka márpedig bőven akad: valahogy rendbe kellene tenni történelmi örökségünket, közelíteni az olykor homlokegyenest eltérő álláspontokat. Ráébredni arra, hogy a nyelv és kultúra autonómiájának megőrzése mellett közös érdekek alakítják mindennapi életfeltételeink.
Közösen munkálkodni azonban csak egyenlő felek tudnak. Ezért ha jogsérelem ér egyetlen magyart is a határainkon túl, szükségszerű a nemzeti érdekvédelem kérlelhetetlen érvényesítése. Enélkül elgondolhatatlan bármiféle nemzetek közötti együttműködés. Szerencsére az utóbbi tíz év magyar külpolitikája következetességével és gyors reakciójával növelte a mozgásterünket; ám elégedettek még nem lehetünk. A diszkriminatív ukrán nyelvtörvény és kisebbségellenes oktatási intézkedések, a marosvásárhelyi orvosi egyetem ügye, az egyházak régóta húzódó kárpótlása, a felvidéki iskolabezárások, a Vajdaság gazdasági kivéreztetése azt jelzi, van miről beszélni, van mit rendbe tenni.
És mi is lehet a végső cél? Mondjuk olyan élhető világ teremtése, ahol egy Londonba szakadt erdélyi magyarnak is perspektíva lesz a szülőföldjére visszaköltözni. Máskülönben felesleges a megmaradásról álmodozni.