Franciaországban sajátos jelenség, hogy nehezen vallják be az emberek, ha konzervatív „beütésük” van. Az Egyesült Királyságban van egy párt, egy régi és tekintélyes intézmény, amely magát konzervatívnak vallja Disraeli óta, minden aggodalom nélkül. Ez a párt büszke arra, hogy ő Winston Churchill és más tekintélyes személyiségek pártja. De semmi ilyesmi nem alakult ki Franciaországban. Az emberek éve óta sértés gyanánt használják a konzervatív kifejezést, és úgy, mint lehurrogást. A dolgok lassan változnak. Nem sokkal ezelőttig értelmiségieink, de legalábbis a legünnepeltebbek, szisztematikusan és automatikusan baloldaliak voltak. Az ötvenes-hatvanas években kifejezetten nyíltan felvállalták, mit gondolnak a világról, baloldali tagsági kártyájuk volt, tulajdonképpen szó szerint, hiszen sokuk tagja volt a kommunista pártnak, vagy kommunista társutas volt. Nem kellett mindenképp a Párt tagjának lenni, bár az sokat segített; viszont a kommunista párttal szembehelyezkedni – az elképzelhetetlen volt. Ahogy Jean-Paul Sartre fogalmazott Maurice Merleau-Ponty halálakor: „egy antikommunista az egy kutya”. Aztán a dolgok egyik napról a másikra, hirtelen megváltoztak azután a hidegzuhany-szerű változás után, amit Szolszenyicin Gulag szigetcsoportja jelképez. Nehezebbé vált hazudni a Szovjetunió „globálisan pozitív eredményeiről”.
Számos értelmiségi azonban ma sem meri bevallani, hogy konzervatív.
Roger Scrutonnak, akit korábban említett, és akit nagyon kedveltem, ma már vannak tanítványai a csatorna ezen oldalán. A történészek felülvizsgálják mindazt, amit korábban a francia forradalomról tanultunk, és nem ignorálják annak sötét oldalát. De ez csak a magasértelmiségiekre vonatkozik. Az értelmiség munkásosztálya, az újságírók, tanárok és politikusok még mindig a „haladás” pártján állnak.
Van populista lázadás?
Nehéz megmondani, hogy mit fogunk mondjuk tíz év múlva gondolni, nem is beszélve azt, hogy mi lesz egy évszázad múlva. Azt viszont kockázat nélkül kijelenthetjük, hogy a „populista” kifejezés hirtelen divatossá vált használata már önmagában érdekes. Ugyanis az emberek nem szokták magukat populistának hívni.
Senki nem fogja azt mondani neked: „populista vagyok!”
A kifejezést a mozgalom ellenfelei kapták fel. Ez pedig annak köszönhető, hogy sokan eltávolodtak a társadalom alsóbb rétegeitől, akik úgy érzik, az „elitek” magukra hagyták őket.
Apám egy apró falu szülötte volt, ahol most háromszázan laknak, kétszáz kilométerre Párizstól délre, ahol anyám hatvan éve vett egy kis házat. A faluban már nincs egy bolt sem, így az ottaniaknak hat kilométert kell vezetniük, hogy kenyeret és más dolgokat vegyenek. A párizsi elit úgy döntött, megemeli a benzin árát, csökkenti a sebességhatárt, és bevezettek pár szigorú tesztet, amelyeken át kell mennie az öreg autóknak, hogy forgalomban maradhassanak. A magasságos úriembereknek lövése sincs arról, hogy milyen helyzetbe hozták így a vidékieket. Nem csoda, hogy felvették a sárga mellényt és fellázadtak. Attól tartok, ez még komolyabbra fordulhat, akár másmilyen formában is. A korai nyolcvanas évekig a gazdagok és szegények közti távolság folyamatosan csökkent. Miután Mitterrand hatalomra került (de nem mondom, hogy amiatt…), inkább nő. Az én családom szellemi munkát végzett. Fel tudtam küzdeni magam a francia elitintézmények, Grandes Écoles-ok egyikébe. Ez most sokkal nehezebb volna. Ezen intézmények diákjai ma főleg volt diákok gyermekei.
Mit gondol Donald Trumpról és Orbán Viktorról?
Sajnos nem ismerem ezeket az úriembereket személyesen. Amit hallok róluk, az ellentmondásos. Európa nyugati tájain a róluk alkotott vélemény inkább negatív. De nem igazán bízom a médiánkban. És nem szeretem azt az arroganciát sem, amivel lenézik azokat a népeket, amelyek kormányra emelték ezeket az embereket.
Mit gondol a mai francia politikai helyzetről? Hogy látja a Köztársaságiak pártját, illetve hogyan értékeli Marion Maréchal tevékenységét?
Minthogy francia vagyok, ez a kérdés már szimpatikusabb. A francia politikai közvélemény ma nagyon nyugtalan. Annak a harmadik erőnek a felemelkedése, amit Macron neve fémjelez, teljesen újrakeverte a kártyákat. Ugyanakkor az a mozgalom, ami megnyerte a választásokat, lassan erodálódik. Mintha a szokásos megosztottságok újra felerősödnének. Akik ismerik a parlament működését, már megfigyelték, hogy Macron pártjának is van jobb-, illetve baloldala. Az egyetlen dolog, ami a párt két felét összetartja, az kizárólag Macron személye.
A Köztársaságiakat megrázta a François Fillon tárgyalása utáni kudarcuk. Találkoztam egyszer Bruno Retailleau-val, aki a párt szenátusi frakcióját vezeti, és pozitív volt a benyomásom: ő egy olyan ember, aki hajlandó meghallgatni és szeretne tanulni; és hát bátor ember – ami ritka erény a nyugati politikusok között. Ő Vendée szenátora, annak a megyének a képviselője, ahol a francia forradalom vezetői népirtást hajtottak végre, és aminek igen jól megy, már ami a gazdaságot, a turizmust és a kultúrát illeti.
A fiatal és lenyűgöző Maréchal kisasszonnyal kétszer volt alkalmam találkozni, mindkétszer az ő meghívására. Izgalmas beszélgetések voltak. Az alapvető benyomásom nagyon is pozitív. Mindenekelőtt: Maréchal pozitív értelemben igénytelen (ami saját értékítéletem szerint nagyszerű erény), és képes tanulni. Szerintem jobban áll neki az általa Lyonban alapított politikai és gazdasági iskola vezetése, mint a politikusi munka. Nem azért, mert ne lennének meg a képességei, hanem mert
hosszú távon a kultúra és az oktatás sokkal fontosabb és döntőbb, mint a politika.
És jól döntött, hogy elhagyta a Le Pen nevet, ami inkább hátrányt jelentett, nem előnyt.
Számomra úgy tűnik, a polarizáció idejét éljük – kicsit költőien fogalmazva: mintha elválna az ocsú a búzától, s mintha apokaliptikus időkben élnénk.
Igen, így is tűnhetnek a dolgok. A polarizáció világosabbá teszi a dolgokat. A probléma az, hogy mindenki a megosztottság jó oldalára képzeli magát, az ellenfeleit pedig a rossz oldalra. Ez pedig bizonyosan nem segíti a gondolkodást. Kényszerítve vagyunk, hogy úgy gondoljuk, igazunk van, mert ami miatt így gondoljuk, az valóban úgy van. Meg hát másképp cselekvésképtelenek lennénk. De ha ha apokaliptikus módon gondolkodunk, akkor azt fogjuk hinni, hogy a történelemnek vége, itt az utolsó ítélet, s akkor magunkat a paradicsomba küldjük, ellenfeleinket pedig a pokolba. De a történelemnek nincs vége. Emlékezzünk csak Jézus példabeszédére a búzáról és korpáról: együtt nőnek ugyanazon a földön, és nem is biztos, hogy meg tudjuk mondani, melyik melyik. Csak Isten tudja.
A jó és rossz közti választóvonal mindegyikünkön áthúzódik.
Így inkább azt javasolnám, felejtsük el az apokalipszist!
Hanyatlik vagy fejlődik a Nyugat?
Ami a túlélést illeti: nem vagyunk képesek pótolni az előző nemzedékeket, mert nem születik elég gyermek. Ami a gazdaságot illeti: az új, felemelkedő hatalmakkal összehasonlítva egyre jelentéktelenebbek vagyunk: tegnapelőtt Amerika, tegnap Japán, ma Kína, holnap India. De a kultúránk, ha bár nem annyira virágzó, mint régebben, még mindig él.
Lassan turisták által látogatott múzeummá változunk.
Az biztos, hogy egy múzeum tele van szép dolgokkal, amiket érdemes megnézni. De ki akar egy múzeumban élni?