az emberiség kihalása semmiféle látványossággal nem jár,
csupán celláik mélyén tengődő, elszigetelt egyének élnek tovább, akik immár nem kerülnek fizikai kapcsolatba embertársaikkal, csupán a számítógépen keresztül váltanak még néhány – és egyre kevesebb – üzenetet.
Emmanuel Carrère azt a kérdést tette fel, hogy a koronaválság nyomán születnek-e majd érdekes művek. Houellebecq nem hisz ebben. A pestisről az évszázadok során persze sokat írtak, nagyon megragadta az írók fantáziáját, a koronavírus azonban más eset. „Eleve nem hiszek az olyasfajta kijelentésekben, hogy semmi nem lesz olyan, mint korábban. Épp ellenkezőleg, minden pontosan ugyanolyan marad. Figyelemreméltó, milyen normálisan zajlott le ez a járvány. A Nyugat nem lesz valami isteni jog folytán az örökkévalóságig a világ leggazdagabb és legfejlettebb része – ez már nyilvánvaló egy ideje, nem éppen bombahír. Ha közelebbről vizsgáljuk a dolgokat, látjuk, hogy Franciaország némileg jobban jön ki a helyzetből, mint Spanyolország és Olaszország, de rosszabbul, mint Németország – ebben sincsen semmi meglepő.”
Az író ugyanakkor úgy gondolja, a koronavírus „felgyorsít” egyes, már folyamatban lévő változásokat. A technológiai fejlődés (legyen szó akár a streaming-oldalakról, az érintés nélküli fizetésről, az otthoni munkáról, az internetes vásárlásokról, a közösségi oldalakról) legfőbb következménye („és célja?”) az anyagi és különösképpen emberi érintkezések számának csökkenése.
A koronavírus fényében „egyfajta avíttság” sújtja az emberi kapcsolatokat – írja Houellebecq, aki szerint