Tragédia Kenyában: nem ez az első eset, hogy magyarok halnak meg egy légikatasztrófában

2025. október 31. 06:18

Volt, hogy terrortámadásban lezuhant gépen ült egy honfitársunk. Egyelőre nem tudni, mi a héten történt légikatasztrófa oka.

2025. október 31. 06:18
null
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Sokkolta az országot a héten történt kenyai légikatasztrófa, amelyben nyolc magyar állampolgár, köztük két kiskorú vesztette életét. A Cessna Grand Caravan fedélzetén a kenyai pilótán és két német turistán kívül Süllős Gyula, a Vasas ökölvívó szakosztályának elnöke és családja utazott. Süllős Gyula mellett volt nővére, Gyöngyi utazott, valamint a gyermekei és még egy bébiszitter is. A Blikk szerint a nyolc magyar áldozat együtt utazott. Az eddigi információk szerint a kisrepülő Diani tengerparti üdülőhelyről tartott Kichwa Tembóba, a Maasai Mara nemzeti rezervátumba, a baleset nem sokkal a felszállás után történt, amikor is a gép kigyulladt, majd a földbe csapódott. 

Kenyai rendőr vizsgálja a légikatasztrófa roncsait. Fotó: Mwajabe Omar / AFP
Kenyai rendőr vizsgálja a légikatasztrófa roncsait. Fotó: Mwajabe Omar / AFP

A baleset idején rendkívül rossz időjárási viszonyok voltak a térségben, egyelőre a kenyai hatóságok vizsgálják, ez közrejátszott-e a balesetben. A járatot a Mombasa Air Safari nevű társaság üzemeltette, ez Kenya egyik legrégebben működő légitársasága, elsősorban turisták által kedvelt célpontok között indít belföldi járatokat.

A társaság vezetője, John Cleeve az RTL Híradónak nyilatkozva elmondta, a gép mintegy tíz perccel a felszállás után csapódott neki egy dombnak. Hangsúlyozta, hogy a repülő kifogástalan állapotban volt, rendszeresen karbantartották, nem erősítette meg azt az információt, miszerint rossz lett volna az időjárás, ráadásul a pilótát jó szakembernek nevezte, aki jól ismerte az útvonalat és a gépet is. 

Légikatasztrófa: nem először halt meg magyar a levegőben

Sajnos a tragédiák nem kerülték el a Malévot és a magyar embereket a múltban. 1961-ben emberi hiba miatt zuhant le a már megszűnt légitársaság DC-3-asa. A gép sétarepülést végzett Budapest felett, ez akkoriban népszerű szolgáltatása volt a Malévnek, a gép Zugló felett dugóhúzóba került, és a mai Róna utca 224. számú házára zuhant. Később a vizsgálat kiderítette, hogy a balesetet pilótahiba okozta. 

A repülőn tartózkodó 27 ember életét vesztette, a földön három fiatal halt meg; ők az udvaron szerelték a kerékpárjukat, mikor a repülőgép becsapódott. A Malév egyik legsúlyosabb tragédiája a 731-es járatát érintette, az Oslóból Ferihegyre tartó Il-18-as Koppenhága és Berlin érintésével tartott a magyar fővárosba, a dán leszállásnál azonban egy rendkívül veszélyes időjárási jelenségbe, úgynevezett microburstbe került és a Balti-tengerbe zuhant. A repülőn 25 utas és 9 fős személyzet volt, akik közül csak ketten élték túl a tragédiát, a gép kapitánya – minden idők egyik legsikeresebb magyar pilótája –, Szentgyörgyi Dezső volt, aki életét vesztette. 

A microburst, magyarul szélnyírás egy hirtelen kialakuló légköri jelenség, amely a repülés egyik legrettegettebb időjárási veszélye. A legegyszerűbben úgy kell elképzelni a jelenséget, hogy egy hideg levegőoszlop nagy sebességgel megindul a föld irányába, ami leszívja a levegőben lévő repülőt is. A mai repülőgépek már előre tudják jelezni, ha microburst van a közelben; ilyenkor a pilóták megszakítják a repülőtér megközelítését. 

Mai napig nem tudni, mi történt pontosan

Egy hónapja volt 50 éve, hogy a Malév 240-es járatát teljesítő Tu-154-es sugárhajtású utasszállítója Libanon partjainál a tengerbe zuhant. A Budapest-Bejrút járat, fedélzetén 1975 szeptember 30-án a hajnali órákban csapódott máig nem tisztázott körülmények között a vízbe, a roncsok mai napig a Földközi-tenger mélyén fekszenek. 

Túlélő nem volt, a fedélzeten lévő 50 utas és 10 fős személyzet életét vesztette. A katasztrófát érdemben nem vizsgálták ki, egy héttel a baleset után úgy zárták le, hogy a körülmények ismeretlenek. Egyes feltételezések szerint a Malév járatát lelőtték, de ezt soha senki nem erősítette meg. Négy halálos áldozattal járt a Pan Am 103-as járatának katasztrófája, a Boeing 747-es Jumbo Jet Londonból New Yorkba tartott, amikor a fedélzetén Skócia felett bomba robbant, amely azonnal széttépte a gépet. A roncsok többsége a skóciai Lockerbie városában csapódott be, sokan csak Lockerbie-i katasztrófaként ismerik a szomorú tragédiát. 

  • A gépen 270-en voltak, senki sem élte túl a robbanást és a becsapódást, a fedélzeten tartózkodó 4 magyar állampolgár sem. 

2009-ben halt meg újabb magyar állampolgár légibalesetben, polgári repülőn, amikor is az Air France Rio de Janieróból Párizsba tartó 447-es járata, egy Airbus A330-as szélestörzsű utasszállító az Atlanti-óceánba zuhant. A fűtés ellenére a gép Pitot-csövei, amelyek a légnyomást és a sebességet mérik, befagytak, ezért a számítógép hibás sebességadatokat mutatott a műszereken. Ennek hatására a biztonsági berendezés kikapcsolta az automata vezérlést, a gép sebessége lecsökkent, majd a gép átesett és a zuhanásból a pilóták nem tudták kivenni a repülőt. 

A gépen tartózkodó 228 utas közül négyen voltak magyarok, köztük Szarvas Rita konduktor, Pető Intézet munkatársa, aki brazíliai kiküldetéséből volt hazatérőben. Vele utazott hétéves gyermeke, Buslig-Szarvas András és barátja, Gallasz József, a Kispál és a Borz együttes korábbi menedzsere. 

Társaságukban volt egy komlói 11 éves kisfiú is, akit jó tanulmányi eredményei miatt jutalomból vittek Brazíliába egy rokonához.

Nyitókép: X
 

 

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
astra04
2025. október 31. 09:06
Mi az, hogy "volt nővére"????
Válasz erre
0
0
tajoska
2025. október 31. 08:10
Ez a cikk miért íródott? Ráadásul tárgyi tévedéseket tartalmaz (Oslóba tartott a gép, már ismert, hogy a Bejrutba érkező gépet lelőtték).
Válasz erre
0
0
hakapeszim
2025. október 31. 07:35 Szerkesztve
bogdan5-aki-vigan-jatszott-mig-elevenen-egtek-az-oroszok A két dolog miért zárja ki egymást? Mi már a fél világot bejártuk, évente egy "nagy utazás", kb negyedévente belföldi látogatás. Ahhoz, hogy ismerjük a hazánkat, magunk helyét a világban, ismerni kell a világot is, és megfordítva. Hatalmas élmény mondjuk télen az Egyenlítő környékére utazni, a nyárba. Elmenni Dél Amerikába, Ázsiába. Nemrég voltam Kínában. Veszélyes repülni? Most sajnálatos módon 8 honfitársunk halt meg. De a magyar utakon hetente halnak meg ennyien. És ez a szám volt jóval magasabb is. Manapság évente 4 - 500 ember hal meg közúti balesetben Magyarországon, a '80 - as években minden évben 1000 felett volt ez a szám, 1990 - ben 2000+. És mégis autózunk minden nap. Kb 1000x nagyobb esélyed van autóbalesetben meghalni, mint repülőkatasztrófában. Nyugodtan el lehet menni Afrikába, fel kell készülni. Mi annó 6 éves gyerekkel voltunk Zanzibáron, óriási élmény volt.
Válasz erre
0
1
bogdan5-aki-vigan-jatszott-mig-elevenen-egtek-az-oroszok
2025. október 31. 07:25
őszinte leszek nagyon..nagyon sajnálom, hogy ez történt .. főként ha gyerekek halnak meg az nagyon nagyon megráz és nagyon tragikus borzalmas tragédia az egész családnak és baráti közösségnek Azt is elfogadom, hogy egy hatalmas élményt szerettek volna nyújtani a résztvevőknek. ugyanakkor nem akarok a sebekbe sót szórni -- ha valaki pihenni és feltöltődni akar miért nem választja Magyarországot? Én 10-ét sem jártam be a csodálatos országunknak, de hihetetlen jó csendes gyönyörű természet közeli helyek vannak --- értem hogy nincs oroszlán és egyéb és nem is ítélkezem, de azoknak akik most ilyesmire készülnek ez intő példa lehet -- mit várunk egy olyan földrésztől, ahol hisznek a woodooban ahol, hisznek abban, hogy egy csecsemő lánygyerek megerőszakolása elmulasztja az AIDS-t a francia esetről nem is beszélve. szerintem Afrika nem érte el azt a szintet, hogy oda nyugodtan lehessen menni -kérem a honfitársaimat jól gondolják meg mielőtt odamennek ... Magyarország szép
Válasz erre
3
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!