„A közelmúltban újra felerősödött nyugdíj-vita kapcsán Orbán Viktor miniszterelnök elmondta, hogy 2001-ben már megpróbálkoztak a nyugdíjrendszer teljes átalakításával, de mindez olyan széleskörű ellenálláshoz vezetett, hogy ejtették a tervet, és a miniszterelnök azóta inkább a kevésbé invazív finomhangolásokat pártolja. Megnéztük, mi történt az évezredfordulón és milyen tanulságai vannak mindennek.
Első kormányzása idején egy informális gödi ülésen született meg az a döntés, hogy 2003 januárjától fokozatosan áttérnének majd az egyéni számlavezetésen alapuló modellre. A lépés hátterében az állt, hogy az 1998-ban bevezetett vegyes rendszer az állami pillér mellé épített magánnyugdíjpénztárakkal látványosan felduzzasztotta az állami nyugdíjkassza hiányát. Ezáltal néhány év alatt az évi 6-7 milliárd forintból 70-80 milliárdos deficit keletkezett az átcsoportosított járulékok miatt. Az első Orbán-kormány ezt felismerve vetette fel a reform szükségességét. A tervezett átalakítás lényege az állami rendszerben vezetett egyéni nyugdíjszámla volt. Ennek keretében minden járulékfizető pontosan láthatta volna, mennyit fizetett be, és ez alapján mekkora ellátásra számíthat. A reformmal kapcsolatos mérlegelésénél két mintát mérlegeltek: a német pontrendszert és az úgynevezett eszmei tőkeszámla-modellt. A tervek szerint a nyugdíjkorhatár merev szabályozását is felülírták volna, hogy a befizetések ismeretében mindenki maga dönthesse el a kilépés időpontját. Ez alapján aki előbb vonul vissza, kisebb ellátást kap, aki tovább dolgozik, az arányosan kap magasabb összeget. Ennek jegyében még a minimálnyugdíjkorhatár kijelölését is elvetették, és teljes rugalmasságot képzeltek el a visszavonulás időzítésében. A csomag része volt még a pillérválasztás szabadsága is. Ez alapján eltörölték volna azt a szabályt, amely az új belépők számára kötelezővé tette a magánpénztári tagságot, és megnyitották volna a tömeges visszalépés lehetőségét az állami rendszerbe. Az alapvető cél az állami pillér megerősítése volt, versenyképes feltételekkel, hogy valódi piaci verseny alakuljon ki a nyugdíjterületen. Így 2001-ben egy olyan vegyes modell körvonalazódott, ami átláthatóbbá és rugalmasabbá tette volt az állami rendszert, miközben nagyobb szabadságot és pontosabb elszámolást kínált volna a biztosítottaknak.
A reform végül azért hiúsult meg, mert politikailag rendkívül kockázatosnak bizonyult. Szinte lehetetlen lett volna úgy hozzányúlni a szabályokhoz, hogy közben ne sérüljön valamelyik érintett csoport. Orbán Viktor későbbi visszaemlékezése szerint végül az első ciklus egyik legsikertelenebb döntése lett a 2001-es beavatkozás, mert már a kisebb módosítások hatására is azonnal kiéleződtek a belső viták. A miniszterelnök szerint akkoriban a kisebb és a nagyobb nyugdíjjal élők, a rövidebb és a hosszabb szolgálati idővel rendelkezők egyaránt méltánytalanságot éreztek. A vegyes rendszer már eleve jelentős átmeneti hiányt okozott, a magánpénztárakba irányított járulékok pedig elvitték az állami kassza bevételeit, így nem maradt elég fiskális mozgástér. Az egyéni számlás modell 2003-tól tervezett bevezetése nagy adminisztratív és informatikai felkészültséget igényelt volna, az adatminőség és az intézményi kapacitás nem állt készen. A miniszterelnök szerint továbbá hiányzott az átalakításhoz szükséges politikai és társadalmi konszenzus, a szereplők nyertes vesztes logikában látták a változtatást, ezért erős ellenállás alakult ki. A jogi keretek és a vegyes rendszerrel való összeillesztés emellett tisztázatlan maradt, a végrehajtási kockázat pedig magas volt. Emellett rövid volt az időhorizont a 2002-es választások előtt, így a kormány végül nem vállalta a politikailag kockázatos lépéseket. Már a rendszerbe való korábbi kisebb beavatkozások is komoly igazságtalanságérzetet és belső vitákat szültek, ez óvatosságra intette az első Orbán-kormányt. Mindeközben romlott a makrogazdasági környezet és más prioritások kerültek előtérbe, így végül a nyugdíjreform lekerült a napirendről. A 2002-es kormányváltás utáni új vezetés már fel sem vetette az egyéni számlás elképzelést. Magyarország így maradt a felosztó-kirovó modellnél, amely legfeljebb paraméteres korrekciókkal tudott igazodni a gazdasági változásokhoz. Ezen tapasztalatok után a magyar politikában egyfajta általános érvényű megállapítássá vált, hogy a nyugdíjrendszerhez hozzányúlni csak komoly konfliktusok árán lehet, hiszen a siker nem biztos, a politikai és társadalmi ár pedig túlságosan magas. A 2001-es kísérlet óta tehát egyértelművé vált, hogy a radikális átalakítás rövid távon nem kivitelezhető. A 2010-es kormányváltás követően a magányugíjpénztárakat visszavezették az állami rendszerbe, ami által a második pillér gyakorlatilag megszűnt. Ez a lépés akkor a teljes magyar nyugdíjrendszer finanszírozhatósági problémáira adott gyors és hathatós választ. A lépés azonban inkább csak a rövid-közép távú pénzügyi stabilizálás megteremtése miatt volt fontos, a 2001-es koncepcióhoz hasonló, hosszabb távú szerkezeti modernizációs kísérletre azóta sem került sor.
A miniszterelnök jelenlegi álláspontja szerint a rendszer úgy, ahogy van, működőképes, aminek a révén a kormány hosszú távon is képes megőrizni a nyugdíjak értékét. Mivel jelenleg az átfogó reform nem indokolt, inkább finomhangolásra van szükség, nem pedig sokkterápiára. A miniszterelnök jelenleg kifejezetten elutasítja a nagy nyugdíjreform gondolatát, mondván, hogy kockázatos hozzányúlni egy olyan szisztémához, ami a szolgálati időn és a befizetéseken alapul. A 2001-ben szerzett tapasztalatok alapján így sokkal inkább a fokozatos, óvatos módosítások működhetnek a magyar nyugdíjrendszer kapcsán. Mint fogalmazott, ezt a rendszert addig kell »adjusztálgatni«, ameddig lehet, és csak 20-25 év múlva lesz érdemes nagyobb változtatásokban gondolkodni, az addig lezajló demográfiai helyzettől változások fényébe. Orbán Viktor szerint a legfontosabb cél a nyugdíjak vásárlóerejének megőrzése és az életszínvonal stabilizálása, akár kiegészítő juttatásokkal is. Ezen logika mentén a kormány az utóbbi években inkább juttatásbővítéssel igyekezett enyhíteni a gazdasági feszültségeket. Erre volt példa 2021-ben a 13. havi nyugdíj fokozatos visszaépítése. A Covid-válság idején a kormány vállalta, és amint a gazdaság állapota engedi, 2021-től fokozatosan visszavezeti előbb egy, majd két és végül három heti összeggel a juttatást. Így 2022 februárjától ismét teljes 13. havi járandóság járt a nyugdíjkorhatárt betöltöttek számára. A miniszterelnök szerint ez egy igazságos lépés volt, amit a társadalom is elfogadott. A lépés nem vett el senkitől semmit, hanem inkább egy korábbi jogosultságot állított helyre.
Jelenleg napirenden van a 14. havi nyugdíj lehetősége is, amit csak akkor fog komolyabban mérlegelni a kormány 2026-ban, ha az ahhoz szükséges gazdasági feltételek is adottá válnak. A tervezett lépés mindenesetre egy komoly politikai vállalás, ami szorosan illeszkedik a Fidesz 2010 utáni nyugdíjpolitikai stratégiájába. A 2001-es reformkísérlet tehát megmutatta, hogy mennyire nehéz és kockázatos a rendszer átfogó átszabása. A kormány ezért inkább az óvatos fenntartás mellett tette le a voksot. Amíg a gazdaság finanszírozni tudja a nyugdíjakat és az értékállóság garantálható, addig várhatóan nem is lesz politikai szándék gyökeres reformra. Rövid távon érdemi szerkezetváltás tehát nem várható, a lépések inkább a finomhangolásra, az igazságosság erősítésére és a juttatások bővítésére fog várhatóan korlátozódni. Hosszabb távon azonban – elsősorban a népességfogyásból adódó kihívások kapcsán – elkerülhetetlen lesz majd a vita egy átfogóbb reformról, akár a 2001-ben felvázolt irány, akár más elképzelések szerint.”