Hogyan feneklett meg a 2001-es nyugdíjreform-kísérlet?

2025. október 29. 17:02

Megnéztük, mi történt az évezredfordulón és milyen tanulságai vannak mindennek.

2025. október 29. 17:02
null
Faktum

„A közelmúltban újra felerősödött nyugdíj-vita kapcsán Orbán Viktor miniszterelnök elmondta, hogy 2001-ben már megpróbálkoztak a nyugdíjrendszer teljes átalakításával, de mindez olyan széleskörű ellenálláshoz vezetett, hogy ejtették a tervet, és a miniszterelnök azóta inkább a kevésbé invazív finomhangolásokat pártolja. Megnéztük, mi történt az évezredfordulón és milyen tanulságai vannak mindennek.

Első kormányzása idején egy informális gödi ülésen született meg az a döntés, hogy 2003 januárjától fokozatosan áttérnének majd az egyéni számlavezetésen alapuló modellre. A lépés hátterében az állt, hogy az 1998-ban bevezetett vegyes rendszer az állami pillér mellé épített magánnyugdíjpénztárakkal látványosan felduzzasztotta az állami nyugdíjkassza hiányát. Ezáltal néhány év alatt az évi 6-7 milliárd forintból 70-80 milliárdos deficit keletkezett az átcsoportosított járulékok miatt. Az első Orbán-kormány ezt felismerve vetette fel a reform szükségességét. A tervezett átalakítás lényege az állami rendszerben vezetett egyéni nyugdíjszámla volt. Ennek keretében minden járulékfizető pontosan láthatta volna, mennyit fizetett be, és ez alapján mekkora ellátásra számíthat. A reformmal kapcsolatos mérlegelésénél két mintát mérlegeltek: a német pontrendszert és az úgynevezett eszmei tőkeszámla-modellt. A tervek szerint a nyugdíjkorhatár merev szabályozását is felülírták volna, hogy a befizetések ismeretében mindenki maga dönthesse el a kilépés időpontját. Ez alapján aki előbb vonul vissza, kisebb ellátást kap, aki tovább dolgozik, az arányosan kap magasabb összeget. Ennek jegyében még a minimálnyugdíjkorhatár kijelölését is elvetették, és teljes rugalmasságot képzeltek el a visszavonulás időzítésében. A csomag része volt még a pillérválasztás szabadsága is. Ez alapján eltörölték volna azt a szabályt, amely az új belépők számára kötelezővé tette a magánpénztári tagságot, és megnyitották volna a tömeges visszalépés lehetőségét az állami rendszerbe. Az alapvető cél az állami pillér megerősítése volt, versenyképes feltételekkel, hogy valódi piaci verseny alakuljon ki a nyugdíjterületen. Így 2001-ben egy olyan vegyes modell körvonalazódott, ami átláthatóbbá és rugalmasabbá tette volt az állami rendszert, miközben nagyobb szabadságot és pontosabb elszámolást kínált volna a biztosítottaknak.

A reform végül azért hiúsult meg, mert politikailag rendkívül kockázatosnak bizonyult. Szinte lehetetlen lett volna úgy hozzányúlni a szabályokhoz, hogy közben ne sérüljön valamelyik érintett csoport. Orbán Viktor későbbi visszaemlékezése szerint végül az első ciklus egyik legsikertelenebb döntése lett a 2001-es beavatkozás, mert már a kisebb módosítások hatására is azonnal kiéleződtek a belső viták. A miniszterelnök szerint akkoriban a kisebb és a nagyobb nyugdíjjal élők, a rövidebb és a hosszabb szolgálati idővel rendelkezők egyaránt méltánytalanságot éreztek. A vegyes rendszer már eleve jelentős átmeneti hiányt okozott, a magánpénztárakba irányított járulékok pedig elvitték az állami kassza bevételeit, így nem maradt elég fiskális mozgástér. Az egyéni számlás modell 2003-tól tervezett bevezetése nagy adminisztratív és informatikai felkészültséget igényelt volna, az adatminőség és az intézményi kapacitás nem állt készen. A miniszterelnök szerint továbbá hiányzott az átalakításhoz szükséges politikai és társadalmi konszenzus, a szereplők nyertes vesztes logikában látták a változtatást, ezért erős ellenállás alakult ki. A jogi keretek és a vegyes rendszerrel való összeillesztés emellett tisztázatlan maradt, a végrehajtási kockázat pedig magas volt. Emellett rövid volt az időhorizont a 2002-es választások előtt, így a kormány végül nem vállalta a politikailag kockázatos lépéseket. Már a rendszerbe való korábbi kisebb beavatkozások is komoly igazságtalanságérzetet és belső vitákat szültek, ez óvatosságra intette az első Orbán-kormányt. Mindeközben romlott a makrogazdasági környezet és más prioritások kerültek előtérbe, így végül a nyugdíjreform lekerült a napirendről. A 2002-es kormányváltás utáni új vezetés már fel sem vetette az egyéni számlás elképzelést. Magyarország így maradt a felosztó-kirovó modellnél, amely legfeljebb paraméteres korrekciókkal tudott igazodni a gazdasági változásokhoz. Ezen tapasztalatok után a magyar politikában egyfajta általános érvényű megállapítássá vált, hogy a nyugdíjrendszerhez hozzányúlni csak komoly konfliktusok árán lehet, hiszen a siker nem biztos, a politikai és társadalmi ár pedig túlságosan magas. A 2001-es kísérlet óta tehát egyértelművé vált, hogy a radikális átalakítás rövid távon nem kivitelezhető. A 2010-es kormányváltás követően a magányugíjpénztárakat visszavezették az állami rendszerbe, ami által a második pillér gyakorlatilag megszűnt. Ez a lépés akkor a teljes magyar nyugdíjrendszer finanszírozhatósági problémáira adott gyors és hathatós választ. A lépés azonban inkább csak a rövid-közép távú pénzügyi stabilizálás megteremtése miatt volt fontos, a 2001-es koncepcióhoz hasonló, hosszabb távú szerkezeti modernizációs kísérletre azóta sem került sor.

A miniszterelnök jelenlegi álláspontja szerint a rendszer úgy, ahogy van, működőképes, aminek a révén a kormány hosszú távon is képes megőrizni a nyugdíjak értékét. Mivel jelenleg az átfogó reform nem indokolt, inkább finomhangolásra van szükség, nem pedig sokkterápiára. A miniszterelnök jelenleg kifejezetten elutasítja a nagy nyugdíjreform gondolatát, mondván, hogy kockázatos hozzányúlni egy olyan szisztémához, ami a szolgálati időn és a befizetéseken alapul. A 2001-ben szerzett tapasztalatok alapján így sokkal inkább a fokozatos, óvatos módosítások működhetnek a magyar nyugdíjrendszer kapcsán. Mint fogalmazott, ezt a rendszert addig kell »adjusztálgatni«, ameddig lehet, és csak 20-25 év múlva lesz érdemes nagyobb változtatásokban gondolkodni, az addig lezajló demográfiai helyzettől változások fényébe. Orbán Viktor szerint a legfontosabb cél a nyugdíjak vásárlóerejének megőrzése és az életszínvonal stabilizálása, akár kiegészítő juttatásokkal is. Ezen logika mentén a kormány az utóbbi években inkább juttatásbővítéssel igyekezett enyhíteni a gazdasági feszültségeket. Erre volt példa 2021-ben a 13. havi nyugdíj fokozatos visszaépítése. A Covid-válság idején a kormány vállalta, és amint a gazdaság állapota engedi, 2021-től fokozatosan visszavezeti előbb egy, majd két és végül három heti összeggel a juttatást. Így 2022 februárjától ismét teljes 13. havi járandóság járt a nyugdíjkorhatárt betöltöttek számára. A miniszterelnök szerint ez egy igazságos lépés volt, amit a társadalom is elfogadott. A lépés nem vett el senkitől semmit, hanem inkább egy korábbi jogosultságot állított helyre. 

Jelenleg napirenden van a 14. havi nyugdíj lehetősége is, amit csak akkor fog komolyabban mérlegelni a kormány 2026-ban, ha az ahhoz szükséges gazdasági feltételek is adottá válnak. A tervezett lépés mindenesetre egy komoly politikai vállalás, ami szorosan illeszkedik a Fidesz 2010 utáni nyugdíjpolitikai stratégiájába. A 2001-es reformkísérlet tehát megmutatta, hogy mennyire nehéz és kockázatos a rendszer átfogó átszabása. A kormány ezért inkább az óvatos fenntartás mellett tette le a voksot. Amíg a gazdaság finanszírozni tudja a nyugdíjakat és az értékállóság garantálható, addig várhatóan nem is lesz politikai szándék gyökeres reformra. Rövid távon érdemi szerkezetváltás tehát nem várható, a lépések inkább a finomhangolásra, az igazságosság erősítésére és a juttatások bővítésére fog várhatóan korlátozódni. Hosszabb távon azonban – elsősorban a népességfogyásból adódó kihívások kapcsán – elkerülhetetlen lesz majd a vita egy átfogóbb reformról, akár a 2001-ben felvázolt irány, akár más elképzelések szerint.”

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitókép: faktumprojekt.hu 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 22 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
szemlelo-2
2025. október 30. 11:24
Palicsi: "Az állami nyugdíjkassza hiányát azok adóiból is pótolták" Az volt a baj, hogy nemcsak abból. Az állam adósságai meredeken nőttek. Vagyis a magán kasszákba átirányított pénzt hitelből kellett fedezni. Ha az átállásra óvatosan 25 évet mondunk, akkor ennyi ideig kellett volna fedezni az állami nyugdíjrendszer hiányát. Ez a hiány kezdetben - mondjuk 10 évig - fokozatosan nőtt volna (ahogy egyre többen mennek nyugdíjba), majd hosszabb ideig stagnált volna (amikor nagyjából ugyanannyi nyugdíjas hal meg, mint amennyien nyugdíba menek), majd lassan megszűnik. Ezalatt az állam teljesen eladósodik - amit persze az EU nem hagy. Ebből következik, hogy nem lehet átmenni a beszedő-kirovó rendszerből a befektető-hozadékos rendszerbe, mert egyszerűen hiányzik az átmenethez szükséges pénztömeg. Előkeríteni sem lehet, mert akkora nagy összegről van szó.
Válasz erre
0
0
palicsi-2
2025. október 30. 07:05
"Első kormányzása idején egy informális gödi ülésen született meg az a döntés, hogy 2003 januárjától" Csak szólok, hogy 2002 tavaszán a Fidesz veszített a választásokon. "az állami pillér mellé épített magánnyugdíjpénztárakkal látványosan felduzzasztotta az állami nyugdíjkassza hiányát" Tekintettel arra, hogy ehhez a magánszámlához nem vállaltak az érintettek semmilyen plusz költséget. Ráadásul ilyen magánszámlája csak a fiataloknak lett! Bizonyos kor felett ugyanis, már nem volt "érdemes" ilyen magánszámlát létrehozni, ami már eleve diszkriminatív döntés volt. Az állami nyugdíjkassza megnövelt hiányát pedig "a mi adónkból" pótolták (ilyenkor nem baj a mi adónk?). Amikor megszüntették ezeket a magánszámlákat, akkor meg hőbörögtek, hogy az "én pénzem"! Az állami nyugdíjkassza hiányát azok adóiból is pótolták, akiknek (az életkoruk miatt) nem is volt ilyen "én pénzem" - ük! Magánszámlája akkor lehessen valakinek, ha a netto béréből plusz költséget vállal!
Válasz erre
1
0
hegyivadász
2025. október 29. 20:36
A demográfiai folyamatok miatt előbb-utóbb muszáj lesz a felnevelt és adófizető gyermekek számához igazítani a nyugdíjakat. A jelenlegi rendszer még egy olyan korban lett kialakítva, amikor a szándékolt gyerektelenség még szinte ismeretlen jelenség volt.
Válasz erre
0
1
Zsolt75
2025. október 29. 18:11
A kötelező manyup a maszopszadesz egyik legnagyobb blöffje volt. Sajátjukként forgatták a befizetett összeget, a hozamokat "elműködték", a hiányát meg hitelekkel tömték be a költségvetésben.
Válasz erre
9
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!