Minden oktató-nevelő számára biztosított, hogy az ötéves továbbképzési ciklus alatt – a kötelező százhúszból – hatvan kredit értékű tartalmi megújító kurzuson vegyen részt, ahol nemcsak új szaktárgyi ismereteket szerezhet, hanem megtapasztalhatja a korszerű oktatás szemléletét is.
A képzések a NAT-hoz igazodnak, vagyis kifejezetten arra épülnek, hogy a pedagógusok megismerjék a 2020-ban bevezetett újdonságokat és a tantárgyakhoz kapcsolódó friss tudásanyagot. Ez azért különösen jelentős, mert korábban bár több mint ezer továbbképzés közül választhattak a tanárok, ezek között alig akadt olyan, amely ténylegesen a tantárgyi tartalmak korszerűsítését szolgálta volna. A mostani megújítás így nemcsak a választék bővítését jelenti, hanem a pedagógusok szakmai fejlődésének tudatos, a mindennapi munkájukhoz közvetlenül kapcsolódó támogatását.
Ezek a képzések azt üzenik a pedagógusnak, hogy a tudás átadása nem lezárt folyamat, hanem folyamatos megújulás, amelyhez bátorság, kíváncsiság és nyitottság szükséges.
Különösen értékes, hogy a tartalmi megújító képzések részben személyes jelenléttel zajlanak, a partnerintézmények révén az országban több helyszínen. Ez nemcsak a közvetlen tanulási élményt erősíti, hanem lehetőséget ad a pedagógusok közötti párbeszédre, tapasztalatcserére és szakmai kapcsolatok, közösség építésére is.
Ezért különösen fontos, hogy a továbbképzés ne pusztán formális kötelezettségként jelenjen meg, hanem lehetőségként az önfejlesztésre és az új módszerek kipróbálására. A pedagógus ugyanis akkor tud valódi inspirátorrá válni, ha maga is nyitott a tanulásra, ha kíváncsiságát és kreativitását megőrzi. Így képes lesz diákjait nemcsak tudással, hanem bátorsággal és önbizalommal is felvértezni. A jövő sikeres, innovatív társadalmát ma a tantermekben alapozzuk meg. És bár a tantervek, programok mind fontosak, végső soron minden a pedagógus kezében dől el: abban, hogy tudásközvetítőből példaképpé válik-e.