Ön szerint hogyan?
Egy olyan javaslat előkészítésén dolgozunk, amely pontosan tisztázná a miniszter által odaítélt művészeti középdíjak szakmai bizottságaiban részt vevők körét, tevékenységét, kötelességét és felelősségét. Ennek alapján a bizottsági tagok feladata lenne, hogy a közízlést, a nemzeti tudatot és az általános kulturális szintet emelő művészeti tevékenységért járó felterjesztésről döntsenek. Az általuk kidolgozott felterjesztésből, akár megtartva a mostani gyakorlatot a kétszeres kerettel, választana aztán a miniszter, így maradna mozgástere, de mentesülne az ízlés- és ebből adódó politikai vitáktól. Itt az ideje kettéválasztani a művészetet és a politikát a döntési folyamatban, hogy végül a kiválóság felmutatásának kultúrpolitikai célja a legjobb hatásfokkal valósuljon meg.
Ha már javaslat: hol tart most az az elképzelés, hogy a közforgalmú állami beruházásoknál az összköltség három ezrelékét képző- és iparművészeti kortárs alkotásokra kelljen költeni?
Halad a három ezrelék ügye, de a nemzetközi gazdasági és háborús helyzet, amely elfedi a mélyben dúló valódi, ideológiai háborút, most nem éppen a nagy állami beruházásoknak kedvez. A végrehajtási rendelet kidolgozása folyamatban van, és mi mindenképpen szeretnénk mentorként, közvetítőként, minőségbiztosítóként hosszú távon is az ügy mellé állni. Például azzal, hogy létrehozunk egyfajta referencia-adatbázist a minőségi szűrőn átmenő képző- és ipaművészekről, illetve a műveikről, hogy a megrendelőknek, tervezőknek legyen miből válogatniuk.
A másik szívügyét, az építészeti múzeumot tekintve van előrelépés?
Tényleg a szívügyem, de szeretném leszögezni, hogy az MMA még véletlenül sem azért áll ki a kezdetektől a múzeum létrehozása mellett, mert a mostani elnöke történetesen építész; ha festő lennék, sem kívánnék egy új Szépművészetit. Egyszerűen elnöki feladatként megörököltem egy kéthektáros, gyönyörű helyen lévő telket azzal, hogy létesüljön rajta egy építészeti múzeum. Öt év elteltével odáig jutottunk, hogy a felesleges és használhatatlan épületeket lebontottuk; rendbe tettük és kiállítási térként is megnyitottuk az ország egyetlen látogatható bauhaus épületét, a Walter Rózsi-villát; egy tervpályázaton pedig kiválasztottuk a múzeum tervezőit, a Bivak és a Tér és Forma stúdió konzorciumát. Ők a múlt hónap végén leadták terveiket, és a nyáron elindulhat a feltételes közbeszerzés. Forrásunk természetesen nincs, de mivel egy művészligetként aposztrofált, izgalmas, látványos, modern, a közízlést formálni képes és a ligeti múzeumnegyed részeként funkcionáló közszolgáltatásban gondolkodunk, bízunk benne, hogy a kormány mellénk áll.
Ezek szerint bőven van a következő másfél évre is tennivalója. Az építész nem berzenkedik önben amiatt, hogy túlságosan háttérbe szorul?
Tény, hogy kezdetben másként gondoltam az arányokat, de szerencsére nélkülem is egészen jól működik a Triskell építésziroda, köszönhetően a több évtized alatt összeszokott, tehetséges munkatársaimnak. Arra vigyázok, hogy minden évben legyen egy-két olyan építészeti feladatom, amivel karban tudom tartani magam. Mindig jólesik visszaülni az asztal mellé és rajzolni. Hagyományosan, ceruzával dolgozom; nincs ahhoz fogható jó érzés, mint amikor az üres papíron szinte magától fut a vonal, rajta a kezem, és egy idő után nem tudom eldönteni, hogy én mozgatom őt vagy ő engem, eggyé válunk.
Nyitókép: Ficsor Márton