Elárulta a MÁV főigazgatója, mi lesz a vasútállomásokkal
Fekete Zoltán kijelentette, első a közlekedési, a vasúti funkció megtartása, ennek rovására fejleszteni nem lehet, de a helyi közösségek ellenében sem.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium szerint nagy az érdeklődés az állomásmegújító program iránt, számos hazai ingatlanfejlesztő érdeklődik.
Már csak kevesebb mint két hétig, január 31-ig lehet jelentkezni az állomásmegújítási programra, amelynek a pályázatait az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), valamint a MÁV-csoport írta ki. A szaktárca és a közlekedési társaság ötletét kezdettől fogva hatalmas vita kísérte. Az ÉKM arra hivatkozott, hogy olyan befektetők, ingatlanfejlesztők jelentkezését várják, amelyek az ingatlanok egy részének korlátozott időre szóló, kereskedelmi célú hasznosításáért cserében vállalják az adott állomásépület és környezetének megújítását,
így a program egyszerre szolgálja a közösségi közlekedés fejlesztését, a helyi gazdaság erősödését és az adott településrész fejlesztését is,
miközben a fejlesztésbe vont ingatlanok kivétel nélkül állami tulajdonban maradnak.
Ezt is ajánljuk a témában
Fekete Zoltán kijelentette, első a közlekedési, a vasúti funkció megtartása, ennek rovására fejleszteni nem lehet, de a helyi közösségek ellenében sem.
Az ellenzéki pártok és különösen Vitézy Dávid azonban példátlan skandalumról beszél. A fővárosi képviselő a Facebook-oldalán azt írta, „évszázadra szóló ingatlanpanama készül”, mert a győztes cégek ingyen kapják meg az ország legértékesebb pályaudvarait 99 évre, ezért cserébe nincsenek elvárt fejlesztési garanciák: a kiírásokban nem szerepel semmilyen városfejlesztési vagy vasútfejlesztési előírás, így a magáncégek szabadon gazdálkodhatnak az ország legértékesebb vasúti ingatlanaival.
A VI. kerületi önkormányzat is elindul a pályázaton
A legnagyobb vita pedig a Nyugati miatt alakult ki. A pályaudvarnál, a Podmaniczky utca mellett ugyanis van egy hatalmas, rendkívül lepusztult, használaton kívüli terület – a Gyurcsány-kormány ide álmodta meg a kormányzati negyedet, a projekt azonban befuccsolt –, ahol romos épületek, vasúti maradványok, olajszennyezett föld található,
amellyel évtizedek óta nem kezd senki semmit, holott ez nagy luxus, hiszen ez a belváros része, tehát rendkívül értékes.
A VI. kerület momentumos polgármestere Soproni Tamás bejelentette, hogy a terézvárosi önkormányzat elindul a pályázaton, és ha megnyerik, a helyszínen megvalósítják a Podmaniczky parkot. Mint a Facebook-posztjában leírta, 2023-ban már tárgyaltak erről a szaktárcával, és nyitott fülekre találtak. Akkor úgy tűnt, Lázár János miniszter és stábja is támogatja, hogy egy ideiglenes parkot hozzanak itt létre, de később megszakadtak a tárgyalások. Időközben elkészítettek egy 150 oldalas tervet, ezzel vesznek részt a pályázaton.
A parkot a Ferdinánd hídtól az Eiffel térig húzódó területre szeretnék kialakítani, és úgy kalkulálnak, hogy ha a területen álló motorszínt is átalakítják, a terv kétmilliárd forintból megvalósítható, ezt az összeget pedig a kerület tudja vállalni. Soproni egyébként az ATV Egyenes beszéd című műsorában úgy fogalmazott, hogy a jelentkezésükkel „megtrollkodják” a pályázatot, mert
azt szeretnék, hogy ne piaci szereplő nyerjen, aki lakóházakkal, irodákkal építi be ezt a területet, hanem a közösség által használható zöldfelületük legyenek itt.
A terézvárosi Fidesz is közparkot szeretne
Megkérdeztük a terézvárosi Fideszt, mit szólnak Soproni ötletéhez. Lindmayer Viktor önkormányzati képviselő a következőt válaszolta:
„Üdvözöljük a tervet, hogy Terézváros önkormányzata elindul a MÁV Zrt. pályázatán, a Nyugati pályaudvar és a környező területek megújításának és üzemeltetésének elnyerése céljából. Az, hogy egy ellenzéki politikus, volt fővárosi képviselő és Momentum-elnökségi tag indul Terézváros vezetőjeként a pályázaton, pontosan azt bizonyítja, hogy
ebben a kezdeményezésben nem lát kivetnivalót, a tendert ő maga is jó módszernek tartja arra, hogy ezt a területet rendbe tegyük.
Szóban ugyan eddig is támogatta Soproni Tamás a közpark létrehozását a területen, azonban olyan kerületi szabályozást fogadtatott el, ami tízemeletes épületek építését írja elő a leendő közpark területén. Egy hónappal ezelőtt pedig leszavaztatta azt a fideszes indítványt, hogy Terézváros önkormányzata induljon a pályázaton. Jelenleg ezek Terézváros önkormányzatának hivatalos döntései. A sikeres pályázathoz ezeket a döntéseket vissza kell vonni és megfelelő összeget el kell különíteni a költségvetésben.
A terézvárosi Fidesz álláspontja az elmúlt közel húsz évben nem változott semmit,
minden olyan tervet és lehetőséget támogatunk, ami ezen a területen valóban egy közpark létrehozását segíti elő.
A most kiírt pályázaton egy reálisabb összeg befektetésével a pályázat nyerteseként az önkormányzat hosszú távon egyéb – a terézvárosiak számára előnyös – terveket is megvalósíthatna a területen. Ezért természetesen mi minden tőlünk telhető támogatást meg fogunk adni Terézváros önkormányzatának ahhoz, hogy ezen a pályázaton sikeresen vegyen részt, és kerületünknek ez a része megújuljon.”
A szaktárca szerint nagy az érdeklődés a pályázatok iránt
A pályázat állásáról, valamint a terézvárosi önkormányzat jelentkezésével kapcsolatban pedig az ÉKM-től érdeklődtünk.
1., Eddig hány pályázat érkezett be a különböző állomásokra, ezen belül mennyi a Nyugati pályaudvarra?
2., Összesen hány pályázat beérkezésére számítanak a kiírók, melyik állomások lesznek várhatóan a legnépszerűbbek?
3., Soproni Tamás polgármester bejelentette, hogy a terézvárosi önkormányzat pályázik a Nyugati pályaudvarra. Egy önkormányzat, illetve az általa létrehozott gazdasági társaság részt vehet-e ezen a pályázaton, mindez megfelel-e a kiírók céljának?
A szaktárca a következő írásos választ adta:
Az állomások megújítása nem várhat tovább. Ami előrelépés ezen a téren történt, arra az elmúlt másfél évtizedben került sor. 2010 óta sok eredményt értünk el (említhetjük például a Nyugati pályaudvar felújítását vagy a Magyar falu programba bevont vidéki állomásépületek újjáépítését), ám nem eleget. Az Építési és Közlekedési Minisztérium azon dolgozik, hogy a főváros szégyenfoltjai helyett az adott városrészek fejlődő új központjaivá, és a MÁV fejlesztésének fontos tartópilléreivé váljanak a nagyállomások.
A pályázat most valódi lehetőséget ad arra, hogy az állam és a vasúttársaság külső forrást vonjon be a feladat végrehajtásába, miközben
egyértelműen kizárja a privatizációt, hiszen minden állomást és vasúti ingatlant állami tulajdonban tart, a fejlesztésekkel a közvagyont gyarapítja.
A nagy budapesti, így a Keleti, Nyugati, Déli, vagy a Kelenföldi pályaudvar fejlesztésére projektcégek jönnek létre, amelyekben terveink szerint 25 százalékos részesedése lesz a vasúttársaságnak, miközben az állomások teljes területe állami tulajdonban marad. Fontos, hogy az állomásmegújítási program keretében a vasútüzem működéséhez, vagy fejlesztéséhez kapcsolódó területeknek mindig rendelkezésre kell állniuk, azaz a kereskedelmi célú hasznosítás csak a megpályázott állomásépületek vasútüzemtől elválasztott részét érintheti, illetve
a vasútüzem fejlesztéséhez későbbiekben szükséges területet minden együttműködő partnernek biztosítania kell.
A pályázatok beérkezését január végére várjuk. Valamennyi számottevő és releváns ingatlanfejlesztési tapasztalattal rendelkező hazai fejlesztő érdeklődését fejezte ki a projektek iránt. Önkormányzatok is végeznek fejlesztési tevékenységet ezért természetesen pályázhatnak – akár az érintett területek egy részére is nyújthatnak be pályázatot – írta megkeresésünkre a minisztérium.
Nyitóképünk: Mandiner-grafika