Itt a nagy bejelentés: újjáépül tíz nagy forgalmat bonyolító vasúti pályaudvar (VIDEÓ)
Lázár János építési és közlekedési miniszter Debrecenben arra is kitért, hogy ezzel az új konstrukcióval új munkahelyeket is teremtenek.
Fekete Zoltán kijelentette, első a közlekedési, a vasúti funkció megtartása, ennek rovására fejleszteni nem lehet, de a helyi közösségek ellenében sem.
Nyitókép: Bognár Tibor/Photononstop via AFP
Nem csupán az állomásokat és a pályaudvarokat újítják fel, hanem az is cél, hogy az ingatlanok és környezetük hosszú ideig fenntarthatóan és gazdaságosan üzemeljenek, új funkciókat vonjanak be, mindemellett a településfejlesztés is fontos szempont a MÁV napokban kiírt és nagy vihart kavart pályázatának – mondta el a Világgazdaságnak Fekete Zoltán, a MÁV ingatlanfenntartási és gazdálkodási főigazgatója, és hozzátette, a MÁV a konstrukción keresztül részesedni fog a jövőbeli vagyongyarapodásból.
Fekete kijelentette, az a program, amelyet az állomások megújítására nyilvános pályázaton meghirdettek, három szinten valósulna meg.
Az elsőbe a nagyállomások tartoznak hét kiemelt állomási területtel: Budapesten a Nyugati, a Keleti, a Déli és a Kelenföldi pályaudvar,
vidéken pedig Debrecen, Győr és Szeged állomásai, illetve a körülöttük lévő területek.
A második csoportba kilenc nagy forgalmú, de kisebb állomás került, többek között Vác, Székesfehérvár és Siófok. A harmadik pillér a kis és a közepes méretű állomások megújítása. Olyan, hosszú távú bérleti szerződést kínálnak, amelynek keretében a bérlőnek megéri, hogy költsön az ingatlanok állagának javítására. Az a cél, hogy a bérlők jó gazdái legyenek az állomásoknak, így a tartalom és a forma egyaránt előnyére változzon: az ingatlan megújuljon, de egyúttal többet, jobbat is kínáljon az utasoknak, illetve az érintett településrészek, városnegyedek lakóinak, mint ma.
A főigazgató elmondta, első a közlekedési, a vasúti funkció megtartása, illetve fejlesztése, ebből elvenni, ennek rovására fejleszteni nem lehet. Ugyanakkor
minden olyan vasúti terület, amely jó helyen van, és nagy az utasforgalma, kihasználható kereskedelmi célra is.
Az ingatlan értékét éppen a lokációja és a forgalma határozza meg, a forgalmat pedig a MÁV-csoport generálja az általuk nyújtott közszolgáltatásokkal, vagyis az utazással.
A szakember utalt arra, hogy hasonló elgondolás mentén kezelik, fejlesztik az ingatlanokat a nálunk fejlettebb országokban is, amelyek hosszú távon fenntartható, eredményes üzleti modell szerint működnek. Sok helyen ki is növik a vasútállomás szerepet, és a környezetük központjává, kész kis városrésszé fejlődnek. Jó példa erre London, Bécs.
A Déli pályaudvar fejlesztése is jelentheti Buda új központjának a megépítését, hiszen a közlekedési csomópont vonzerejére alapozva számos más funkció is a területre telepíthető – állítja –, ráadásul úgy, hogy ez nem az adófizetőknek kerül pénzükbe, és a létrejövő érték is a közvagyon része marad.
A főigazgató elmondta,
azért van szükség külső tőkére, mert a feladat nagyobb, mint amennyi pénze az államnak vagy az állami vasúttársaságnak most van,
vagy akár hosszabb távon lenne erre a célra. Ha nem állnak elő valamilyen kreatív megoldással, akkor belátható időn belül nem újulnának meg a magyar állomások, főleg nem ilyen nagy számban és egyszerre.
„Aki elutasítja ezt a programot – amely pedig számos garanciát kínál arra, hogy itt ne a közösből vegyenek ki vállalkozók, hanem oda betegyenek pénzt, szaktudást és munkát is –, az valójában azt mondja, hogy a mai helyzet maradjon fenn még hosszú évekig, évtizedekig. Ez azonban ellentétes az utasok érdekeivel – fogalmazott.
S kijelentette, a külső befektetők manapság már zöld, fenntartható módon fejlesztenek. A központi helyeken lévő vasútállomások környezetében is kialakíthatók parkok, kerékpárutak, amivel hozzájárulhatunk a városok fejlesztéséhez. Ezt az önkormányzatok bevonásával kell tenniük, miután január végéig megérkeznek a javaslatok.
Fekete megerősítette,
az ingatlanok állami tulajdonban maradnak, hosszú távú fejlesztésüket azonban külső források bevonásával oldják meg.
A MÁV minden egyes fejlesztésre külön projektcéget hoz létre, tulajdona külső befektetőnek csak ezekben a cégekben lehet, nem pedig a fejlesztendő ingatlanokban. Ezek a közös projektcégek kapják meg 99 évre az építmények vagyonkezelési és a fejlesztési terület földhasználati jogát, és ezek veszik le az állam válláról közel száz évre azt a terhet is, hogy az állomásokat fejlesszék és üzemeltessék.
A projektcégeknek induláskor kizárólag MÁV-tulajdonban lesznek, majd ezekbe fektetnek tőkét a mostani pályázatokon kiválasztott cégek. Ezzel fejlesztői tudást is bevonnak. Így minden egyes állomási területen létrejönnek olyan közös vállalkozások, amelyekben a MÁV és a beruházó is tulajdonos.
Első körben nem részletes, kidolgozott koncepciókat várnak. Inkább olyan ötleteket és felvetéseket,
amelyek alapján a közös munka során alakulnak ki a végleges tervek, már az önkormányzatok bevonásával. Február végére választják ki a partnereiket, április végére pedig minden kiválasztott vállalkozással szindikátusi megállapodást kötnek. Ezekben részletesen és szigorúan szabályozni fogják, hogy a partner hogyan valósítja meg az elképzeléseit.
E megállapodások olyan garanciákat tartalmaznak majd a MÁV számára, amelyek biztosítják a társaság – ezáltal az állam – szempontjainak érvényesülését és a beruházás tervek szerinti megvalósulását. Fontos, hogy a beruházó mondhassa meg, hogy a saját pénzéből milyen fejlesztésre költ. Ugyanakkor nincs értelme olyan fejlesztést végigvinni, amelyet a környék nem fogad el. A helyi közösségek ellenében fejlesztés nem valósulhat meg – jelentette ki a főigazgató.
***
Ezt is ajánljuk a témában
Lázár János építési és közlekedési miniszter Debrecenben arra is kitért, hogy ezzel az új konstrukcióval új munkahelyeket is teremtenek.