Faun: egy kis klubban szólt az év koncertje, és jó eséllyel még csak nem is tudtál róla
2024. december 02. 19:09
Haladó eszmék a digitális létben látják a szép új világot, míg az igazi konzervatívok akár a középkori muzsikát és hangulatot is képesek megidézni. A Faun azonban még ennél is továbbmegy.
2024. december 02. 19:09
9 p
4
1
5
Mentés
Sokszor azok a legjobb élmények, amik szinte a semmiből érkeznek. Nem számítunk rájuk, nem készülünk arra, hogy most valami nagyszabású dolog fog bekövetkezni. Egyszerűen csak megtörténik. Miközben pedig Nick Cave, Loreena McKennitt, vagy éppen a Tool jön Magyarországra, és csarnokokat töltenek meg, a fene se gondolná, hogy egy kis csapat egy olyan „apró” helyre hozza el az év legjobb buliját, mint az A38. Pedig ez történt, mikor az 1998-ban alapított Faun először idén, december elsején jött Magyarországra.
40 éve nyomják a show-t, de egy percig sem látszik úgy, hogy fáradnának – a kortalan Nick Cave a rossz magokkal olyan koncertet adott, hogy ha nem énekelünk, tátva maradt volna a szánk.
Reset a világnak
Egy jóbarátommal beszélgettünk arról, hogy a világnak néha egy resetre, némi visszaállításra van szüksége. Civilizációnk mára már zabolázatlanul vágtat előre, se embert, se Istent nem tisztel, a létezés, mint erény öntömjénezésében semmi másra nem vágyva pusztít el maga körül mindent, mint hogy örökké létezzen, ezért pedig képes lenne akár gépesíteni magát. A Covid, egy-egy újabb válság és/vagy háború képében a világ azonban elkeseredetten nyomott resetet. Egyfajta ébresztőként, amire alig akadt, aki felfigyelt.
Mert azóta is rohanunk. Azóta is az embertelenségben látjuk az emberiség jövöjét. Azóta is le akarjuk vetkőzni és el akarjuk törölni a múltat.
Érdekes egy helyzet ez. Bizonyos szólamok szerint az ember a minden. Én azt mondom, hogy együtt élünk a természettel, amiről tudomást sem akarunk venni. Te azt mondod, mindig csak előre. Én azt mondom, hogy azért nézzünk hátra! Ő azt mondja, hogy a digitális létben a jövő. Én kimondottan konzervatívként azt, hogy ideje lenne megállni, és az analógba fektetni mindazt, ami adathalomként idővel nemcsak elvész, de értékében sem lesz más, csak adathalom. Márpedig van még szépség, van még eredetiség és szerethetőség a rohanó és pulzáló fejlődés mögött, csak leárnyékolják a hálózatok, amik már szintén nem emberiek, hanem gépesítettek.
És akkor fellépnek a svédek és a németek egy kis színpadon, az idő pedig nemcsak megáll, de a középkor romantikájáig, sőt még messzebbre nyúlunk vissza az ősi erejű muzsikával.
Kelta ősök, tündérek, állatok és a természet szépségei éppen úgy életre keltek az este, mint klasszikus költemények. Loreena McKennitt 5 év után ismét hazai színpadra lépett.
Az A38 koncerttermében ugyanis eleddig először lépett fel a német Faun, amire annyi rajongó volt kíváncsi, hogy az esemény oldalán két héttel korábban ki kellett tenni a teltház feliratot. Az estet pedig a svéd Pettersson & Fredriksson duó kezdte, akiktől aztán tényleg semmit nem vártam. Mégis, már a két fiatalember megteremtette a hangulatot, mikor mindenféle látványelem nélkül lépve a színpadra a természetet és a régmúlt képeit teremtették meg hangok és dallamok formájában – olyan hangszerekkel, amilyeneket a mai emberek 90 százaléka talán soha nem látott.
A Faun (zenei) labirintusa
A Pettersson & Fredriksson nagyon nagy meglepetést okozott, mert a YouTube-on meghallgatva őket semmire nem számítottam. A Faun pedig mindezt úgy cifrázta, hogy nagyjából az első felcsendülő dallamoktól az utolsókig elvarázsolták annyira a hallgatóságot, hogy az megfeledkezzen a modern világról és annak minden zajáról. Az énekes, buzukis Oliver s. Tyr, a szintén éneklő, a tekerőlantot mesteri szinten kezelő Stephan Groth, valamint a testével megegyező nagyságú fúvós hangszerrel is bravúrosan zenélő Adaya és a többi zenész megidézte az ősi pogány folklórt; a vidék muzsikáját; a középkort; a természetet.
Mindezt természetes könnyedséggel, nélkülözve a művészkedést, a felesleges allűröket, a rongyrázást.
Ezek a fiatalok kiálltak mindenféle látványorgia nélkül a színpadra és kizenélték a lelküket is. Úgy, hogy fejenként legalább két olyan hangszeren játszottak mesteri precizitással, amit manapság alig látni valahol. Ők meg mosolyogva nekiálltak az erdei/vidéki, kizárólag a múltból táplálkozó csűrdöngölőnek, ami közben sokszor átszellemülve szólóba kezdtek, de olyan hangokat kicsikarva a kezükben tartott eszközökből, hogy azt sem tudtam, ilyenek léteznek.
A Grammy-díjas zenekar, amely már az 1990-es évek elején kultnak számított. Zene, amely progresszív metalként túlnő időn és téren egyaránt. Egy koncert.
Ez aztán muzsika volt a javából, amiért az egyébként visszafogottan táncoló közönség lelkes reakciója lett a jutalom.
Idén már jártam néhány hangversenyen, kelta zenei csodán, rock koncerten, metal bulikon, komolyzenén, filmzenén és népzenén, de akkora tapsot és ovációt, annyi szeretetet szerintem senki nem kapott, mint a németek, akik a teljes repertoárból válogatták össze szerzeményeiket, sőt két nóta erejéig még a svéd duót is színpadra hívták, hogy összesen hét csoda tehetséges zenész olyan performanszt nyomjon le, amitől még a hajó is majdnem felborult.
GALÉRIA: Faun
Magyarországon először lépett fel a német zenekar
Az év (klub)koncertje
Egy-két helyen mintha kicsit szétesett volna a közös ének. Nagyjából ennyit tudok negatívumként mondani. Egyébként a hangosítás is jó volt, a zene mellé pedig nem is volt szükség semmire. Csak ezekre a kimondottan tehetséges zenészekre, tiszta és mélyről zengő énekhangjukra, valamint a múlt tiszteletéből táplálkozó dallamokra, amik az élmény és a reakciók alapján mindenkit levettek a lábukról. Azt gondolom, hogy idén talán ez volt a legjobb koncert Budapesten. De minimum a legjobb klubkoncert. Az pedig igen valószínű, hogy a zenekar a közönségreakciót látva még visszatér hozzánk, így az első nem az utolsó koncert lesz.
Ha pedig ismét fellépnek itthon, az biztos, hogy mi ismét ott leszünk. Mert most már tudjuk, hogy mire számítsunk. Arra a bizonyos resetre pedig egyre inkább szükségünk van.
A turné január 21-én rajtol Helsinkiben, többek között Stockholm, Amszterdam, Berlin és Párizs is része a koncertkörútnak, nálunk pedig február 3-án lép fel a banda, a Budapest Arénában.
MÁRIA KIÁLLÍTÁS:
Ünnepi megnyitó: December 8. 15 óra.
A kiállítást Kemenes Gábor atya nyitja meg.
Közreműködik a LÉLEKHANG együttes.
A kiállítás helyszíne:
1052 Budapest, Városház u. 4. (1 percre a Ferenciek terétől)
Várjuk szeretettel!
ISTENANYA ALAPÍTVÁNY.
A BELÉPÉS DÍJTALAN
KEDVES MAGYAROK!
MÁRIA NÉPE: hu.m.wikipedia.org/wiki/Regnum_Marianum
EGY ÉVTIZEDEKIG ÖRÍZGETETT KEGYTÁRGY NEM PUSZTÁN EGY TÁRGY.
BENNE VAN A LELKÜNK EGY PICI RÉSZE.
HOL ÉPÍTSÜK FEL A LELKÜNK KIS DARABJAIBÓL
A MAGYAROK MÁRIA MÚZEÚMÁT ???
ÉN A GELLÉRT HEGYET JAVASLOM
ÉS A KIS-SVÁBBHEGYET A MAKOVECZ TEMPLOMNAK.
m.youtube.com/watch?v=somHCKxsvyk&pp=ygUQbWFrb3ZlY3ogdGVtcGxvbQ%3D%3D
istenanya.hu
BÉKÉT A VILÁGNAK 🕊️🗽🤍
youtu.be/QrlHEsi5SK0?si=CBhud1_jOonn7ZLC
LÉLEK HANG:
m.youtube.com/watch?v=1ytrQS0N4AY
m.youtube.com/watch?v=c0TxV_iFvgs
hu.m.wikipedia.org/wiki/Boldogasszony_Any%C3%A1nk
hu.m.wikipedia.org/wiki/90._genfi_zsolt%C3%A1r
hu.m.wikipedia.org/wiki/Szent_Korona