Travolta méltatta, a forgatókönyvíró utólag elnézést kért érte – ez a világ legrosszabb filmje?
2024. október 07. 09:21
Eredetileg egy népszerű sci-fi adaptációja lett volna, de a végeredmény alapján nehéz elhinni, hogy a forgatás során bárki is komolyan vette.
2024. október 07. 09:21
11 p
4
0
57
Mentés
Nyitókép: Warner Bros.
Ki gondolta komolyan, hogy a raszta parókával és jetikézzel elfuserált John Travoltát bárki komolyan tudja venni? Egy olyan filmben, amelyben a véletlenszerűen egymás után dobált jelenetek felét lassítva kell nézni, függetlenül attól, hogy van-e bennük bármi izgalmas? Nos, maga John Travolta gondolta, legalábbis amikor még minden jóval reklámozta a mozifilmet, ami végül akkora bukás lett, hogy be sem fejezték.
A rossz filmek legrosszabb filmje?
Még mindig keresem a világ legrosszabb filmjeit! Nemrégiben vállaltam magamra a nemes feladatot, hogy magamat mérgezve nézem meg vagy újra azokat a celluloid hulladékokat, amiket az internet népe a legrosszabbnak kiált ki, és most, a második alkalommal már úgy érzem, hogy egészen közel járok célomhoz. Előző körben ugye a 2014-es, Nicolas Cage főszereplésével készült Otthagyottak került terítékre,
de azzal két nagy baj volt igazán: az egyik, hogy a színészek között nem működött a kémia; a másik pedig, hogy lényegében csak az adaptált regény első 20-30 oldalát dolgozta fel.
Regények és filmek dolgozták fel a témát, mégis ezt a verziót tartják sokan a világ egyik legrosszabb filmjének. De valóban az? Új cikksorozatunk a valaha készült legrosszabb filmekről szól.
Az eredeti regénysorozatot publikáló Tim LaHaye és Jerry B. Jenkins páros ugyanis sokkal inkább az életben maradtakat ért traumára és az ezt követő útkeresésre fókuszált, míg a film szimplán csak az elragadtatás közvetlen eredményét mutatta be. Ettől még azonban nem katasztrófális, egyszerűen csak nem működik jól. No, de a 2000-es Battlefield Earth, avagy a Háború a Földön? Az már döfi! Mert néha el sem hisszük, hogy amit látunk, azt képes volt bárki moziba engedni – pedig az alapját ennek is egy népszerű regény szolgáltatta.
Travolta leigázza a Földet
A történet szerint a 3000. évben járunk, mikor az emberiség már veszélyeztetett faj, köszönhetően a pszikló nevű humanoid létformának, amely a bolygó ásványkincseit vadássza. Terl (John Travolta) vezetésével az idegenek nemcsak a Földet fosztják ki és sivatagosítják el, de az emberiség kevéske túlélőjét is rabszolgaként használják fel ehhez. Az emberállatnak tartott megmaradtak számára a betolakodók démonok, a technológia pedig gonosz.
A barlangokban azonban él egy Tyler nevű, lázadó fiatalember (Barry Pepper), aki úgy dönt, hogy elhagyja kietlen otthonát a Sziklás-hegységben. Mielőtt azonban felfedezné az igazságot, elfogják és rabszolgasorba taszítják a megszállók. Ekkor határozza el, hogy visszavág, és társainak élére állva egy utolsó támadásba kezd az emberiség maradékának szabadságért.
Travolta talán valóban egy sci-fiben él
A szcientológia atyja, L. Ron Hubbard azonos című regényének első kötete alapján készült filmet úgy harangozták be, mint valami csodát. Nem meglepő, hiszen az adaptációban szereplő Travolta maga is a CIA-val számtalan pletyka szerint kapcsolatban lévő szcientológia híve, aki a közönség előtt úgy jellemezte a forgatás alatt álló produkciót, mint ami „olyan, mint a Csillagok háborúja, csak jobb”. Sőt, olyat is mondott, hogy a Háború a Földön a sci-fi műfajban olyan, mint a Schindler listája.
Lehet még újat mutatni a képregényfilmekben? Todd Phillips 2019-ben megmutatta, hogy a realizmussal igen, idén pedig némi musical-hatás mellett vetíti két főre a már ismert őrületet.
Miután pedig a film hatalmasat bukott, hét Arany Málna-díjat kapott és lényegében a 73 millió dolláros költségvetés felét sem termelte ki, a színész továbbra is a védelmébe vette Roger Christian rendezését. Szerinte ugyanis „nem minden film lehet kritikai és kasszasiker”. Ő még a visszajelzések után is hitt benne, hogy a mozifilm „megtalálja a közönséget, még ha a kritikusokat nem is nyűgözte le”.
Travolta egyébként évekig kitartott amellett, hogy a film kultikus klasszikussá válik (nem vált), és hogy készül a folytatás (nem készült). Még azt is mondta, hogy ha újra leforgatnák, akkor ő maga készítené el.
Egyébként annyira nem csoda a színész ragaszkodása, elvégre a költségvetés nagyobb része rá ment el. Másfelől a szintén pszikló, Terl jobbkezét alakító Forest Whitaker később úgy nyilatkozott, hogy megbánta már, hogy szerepelt a filmben, míg a forgatókönyves J.D. Shapiro nyíltan bocsánatot kért a produkcióért, azután pedig azt mondta róla, hogy „visszatekintve a filmre friss szemmel, nem tehetek róla, de furcsán büszke vagyok rá. Mert az összes szar film közül az enyém a legszarabb”.
Adam Drivernek Caesarként két opciója van: bánatában Új Róma bukásába és a létezés feledésébe vezeti a népet; vagy az új Kánaánba, ami a Megalopolisz.
Hogy miért olyan rossz?
Shapiró közel járt az igazsághoz. Ma, 24 évvel később néha fájdalmas nézni, hogy mit sikerült összehozniuk elvileg tapasztalt embereknek, akik nem is a forgatás napján kezdték az ipart. 10 perc után már Tyler módjára mi is lassított felvételen dobnánk el a VHS-t, DVD-t, pendrive-ot, vagy bármit, amin a Háború a Földön található meg. Mert komolyan fárasztó, ahogy néha random jelenetek váltakoznak, majd a legváratlanabb és semmitmondó pillanatokban nemcsak a kameraszög vált, de újabb belassítást kapunk.
Amikor így kell nézni, hogy az idegenek hangosan röhögnek, akkor azért már én is felröhögök kínomban, gondolatban receptre felírva mindenkinek a film megtekintését, aki szerint Zack Snyder Rebel Moonja annyira szörnyű.
Hogy Travolta rendezőként eredetileg Tarantinora vadászott, és hogy Tyler szerepére vágyott, azt inkább hagyjuk is – ahogy az is már csak apróság, hogy a filmet készítő Franchise Pictures be is dőlt némi pereskedés mellett. A tervezett folytatás persze soha nem készült el, mindenki legnagyobb bánatára.
„...az összes szar film közül … a legszarabb”
Mondanám, hogy így van, de minden ellenérzésem mellett sem lenne igazam. Mármint a Háború a Földön kifejezetten az, ezt nem vitatom. Néha szó szerint kellemetlen nézni, szemet hunyni logikátlanságai felett, vagy legyinteni a borzalmas megoldásokon. Ráadásul mindezt úgy, hogy az Asylum Films produkcióinak minőségét azok költségvetésének sokszorosából sikerül összehozni.
Háború a Földön
A világ legrosszabb filmjeinek egyike
De még így is biztos vagyok benne, hogy van rosszabb. Ez még nem a legalja. De bizony azt is felkutatom, ha addig élek is. Jó eséllyel az itthon a Háború a Földönt is forgalmazó, megboldogult Best Hollywood kínálatából szemezve, mert a Best néhány kellemes meglepetés mellett leginkább a celluloid szemetekről volt híres és egy-egy, a hatalmas arccal megáldott munkatársáról, aki később a politikai újságírásban találta meg a karrierjét. A Háború a Földön megtekintését mindenestre csak akut mazochizmusban szenvedőknek és kifejezetten a rossz filmek rajongóinak tudom ajánlani.
Valamint azoknak, akik tudni szeretnék, hogy nem ajánlott leforgatni egy olyan filmet, ha szeretnénk, hogy komolyan vegyék.
Az űr sötétje, a megszámlálhatatlanul sok bolygó és égitest millió és egy rejtélyt rejt, amiket még talán sok generáció múlva sem ismerünk meg. De úgy tűnik, valami vár ránk az univerzumban.
A regény több mint 60, a filmes adaptáció pedig közel 30 éves, de a világpusztító bogarak története ma is van olyan népszerű, hogy milliók adják érte az életüket.
Nem gond, ha előbb-utóbb elpusztítjuk magunkat, a fontos az, hogy a bürokrácia működjön, a férfi lehessen nő, az ember pedig robot. Kafka vajon milyen novellákat írna ma?
Hetedik alkalommal startol el a héten a Budapesti Klasszikus Film Maraton; a restaurált filmek nemzetközi fesztiválján ezúttal a sci-fi is kiemelt szerepet kap. A múlt jövője című szekcióról és a műfaj hazai kezdeteiről Kurutz Mártont, a Magyar Nemzeti Filmarchívum gyűjteményi és kutatási vezetőjét kérdeztük.
Az EB Magyarországi Képviselete azt írta, az uniós bíróság ítéletének tartalmával a magyar sajtóban és közéletben számos félreértés és tévhit terjedt el.
2000. május 28-án veszett nyoma az akkor 11 éves kisfiúnak, Baja környékén. 24 éven át eltűntként tartották számon, végül 2024 júniusában egy bejelentés nyomán a rendőrség egy tanya melléképületében az aljzatbeton alatt elásva megtalálta a fiú földi maradványait.
p
0
0
16
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 57 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
krupps
2024. október 09. 09:31
A könyvet imádtam ifjabb koromban. A film másként szórakoztató, igazi trash...
A filmek többsége nézhetetlenül rossz, csak az emberek hozzászoknak, hogy szart nyomnak az arcukba és csak félfigyelemmel nézik azokat, úgy elviselhetőbb. Rossz filmet találni nem kunszt, az viszont nagyon nagyot szól, ha belefutsz egy valóban jó filmbe. Szerintem mindenki volt már úgy, hogy nézett egy filmet és az egyre jobban lekötötte figyelmét, megszűnt körülötte minden, csak a történet maradt a vásznon vagy a képernyőn. Ezek a filmek olyanok, hogy minél többször látod azokat, mindig egy jobb filmet látsz. Én két ilyet tudok most felidézni --- nyilván, azért volt több is ---, az egyik a Tükör című film (Andrej Tarkovszkij rendezte 1975-ben). a másik a Ferenc, Isten lantosa (az eredeti olasz cím szerint Isten bolondja; ezt Roberto Rossellini készítette 1950-ben). Ha az ember látott már ilyen filmeket, akkor helyiértékén tudja kezelni a többit.
Gyerekként láttam, valóban voltak benne nehezen hihető dolgok, mint amikor az emberek megtanulnak vadászgépet vezetni, meg hasonlók, de szerintem annyira egyáltalán nem volt rossz.
Mondjuk lehet sokat segített, hogy nem tudtam, hogy ezt ilyen nagy filmnek harangozták be, arról sem tudtam, hogy kicsoda Ron Hubbard és nem is moziban láttam, szóval nagy veszteség nem volt hogy be kellett kapcsolni a tévét, tehát ha minden tudás nélküli nézi az embert, akkor más élményt adhat.
Gyerekként szórakoztató volt, bár lehet nem véletlenül nem is láttam azóta sem, lehet jobb is ha felnőttként nem nézem újra.
Szerintem sokkal butább filmek is készültek ennél sokkal nagyobb költségvetéssel, és sokkal nagyobb sikereket is értek el, nekem jobban fáj, ha egy rossz film sikeres lesz, mint ha egy gyenge film megbukik. (Például a Titánok harca új feldolgozása kifejezetten fájdalmas volt számomra, mégsem kiáltották ki legrosszabb filmnek)