A sokak által rettegett bűnöző szabadon távozhatott – most meg kiirtja a fél várost
A semmiből jött a GABO Kiadó új kötete, a Joker, de az garantált, hogy jó néhány rajongó szívét elragadja ez a képregény.
Lehet még újat mutatni a képregényfilmekben? Todd Phillips 2019-ben megmutatta, hogy a realizmussal igen, idén pedig némi musical-hatás mellett vetíti két főre a már ismert őrületet.
Nyitókép: Intercom / Warner Bros.
2019 októberében ott ültem a sötét moziteremben, és miközben a Cream White Roomja megbirizgálta a dobhártyám és idegrendszerem minden sejtjét, úgy éreztem, hogy a vásznon történelmet írtak. Mert Todd Phillips olyan képregényfilmet készített, amilyenre még nem volt példa. Pedig szkeptikus voltam, esküszöm! Hiszen minek még egy Joker, mikor Jack Nicholson és Heath Ledger már tökéletesen helytállt?
Aztán Joaquin Phoenix jött, látott és győzött. Mozgásával, arcjátékával, testbeszédével és táncával olyan alakítást nyújtott, amilyen a legnagyobb színészek életében is csak egyszer van. Ő maga volt Joker!
De nem csak ez tette egyedivé és különlegessé a 2019-es mozifilmet. A zene, a részleteken elidőző, már-már művészfilmes és itt-ott akár vontatottnak is mondható rendezés. A karakterek és az egész történet felépítése. Egy valódi eredettörténetet kaptunk, színtiszta szürke realizmusba öntve, amely különvált a képregényektől, hogy önmagában lélegezzen és létezzen. Egy elme összeroppanásának krónikája a Joker, amely az erőszak szimfóniájává vált.
De vajon hányszor őrülhet meg valaki ahhoz, hogy ebből a krónikából teljes értékű folytatás születhessen?
A Joker: Kétszemélyes téboly kezdetén Arthur Fleck (Phoenix) a Gotham-i börtönben tölti büntetését, a szürke és nyomorúságos hétköznapok sora pedig akkor szakad meg, mikor a pszichiátriai osztályon találkozik Harleen „Lee” Quinzel-lel (Lady Gaga). A két fogoly gyorsan egymásra talál, főleg hogy Lee láthatóan rajong a hírhedté vált bűnözőért, aki több ember halálát okozta, majd a teljes várost kiforgatta önmagából.
Ezt is ajánljuk a témában
A semmiből jött a GABO Kiadó új kötete, a Joker, de az garantált, hogy jó néhány rajongó szívét elragadja ez a képregény.
A páros pedig újra és újra dalra fakadva merül el egy újabb őrületben, amit rendre a Fleck sorsáról döntő bírósági tárgyalás szakít meg, ahol a védelem arra játszik, hogy Arthur szörnyű gyerekkorára és akkor meghasadt elméjére hivatkozva felmentse a vádlottat. A kérdés már csak az, hogy Joker valóban külön személy-e vagy a férfi valódi arca.
Ismét szkeptikus voltam, de nem a zenés betétek, Lady Gaga vagy valamiféle előítélet miatt. Újranézve a 2019-es filmet egyszerűen nem tűnt úgy, hogy szükség lenne egy folytatásra. Az volt maga Joker és a fejében lejátszódó elmebaj, amely híressé tette a kikent arcú emberi szörnyeteget. Méghozzá úgy, hogy láthattuk, mennyi fájdalom és kín vezetett a teljes összeomláshoz, ami után nem marad semmi kötelék, mely még a realitás talajához láncolta volna a karaktert.
És mégis, miután leigázták, majd Lee újra elhozta számára a szikrát, úgy tűnt, még feléledhet benne az a tűz, mely Gothamet lángba borította.
Ezt is ajánljuk a témában
Adam Drivernek Caesarként két opciója van: bánatában Új Róma bukásába és a létezés feledésébe vezeti a népet; vagy az új Kánaánba, ami a Megalopolisz.
Egy pillanat van a több mint két órás Joker: Folie à Deux alatt, mikor úgy érezzük, hogy ez még beindulhat, talán végre történik valami. De aztán ez az esély is súlytalanul elszáll, majd Joker szemen köpi saját magát és a rajongóit, ráadásul teszi ezt úgy, hogy lépése következményeként még a 2019-es Joker is hiteltelenné válik.
Mert tényleg túl tudom tenni magam azon, hogy Lady Gaga nem egy nagy színésznő. Azt sem kérem számon, hogy a képregényektől erősen elrugaszkodik a két szereplő találkozása, a kapcsolatuk meg aztán pláne – hiszen eredetileg Lee teljesen rabja a kicsit sem romantikus bűnözőnek. A legtöbb esetben meglehetősen stílustalan musical-betéteken sem hördülök fel. Azt viszont kikérem magamnak, ahogy a végére az egész karaktert hiteltelenné teszik azzal, hogy még önmagához sem hű.
Todd Phillips filmje Lady Gaga és Joaquin Phoenix főszereplésével
Ez egy érdekes, drámába öntött zenés thriller, amely olyan dalokat dolgoz fel, mint a For Once in My Life és a That's Entertainment. Joaquin Phoenix azért itt is példásan alakítja az elmebeteg figurát, aki a DC egyik legikonikusabb arca, valamint Brendan Gleeson jelenlétének lehet még örülni (Rettenthetetlen, 28 nappal később, A falu, A sziget szellemei), de más jót annyira nem lehet elmondani a Joker: Kétszemélyes tébolyról.
Drámaként ez egy egész fogyasztható, nem kifejezetten jó film, de csak ha külön tudjuk választani az első Jokertől. Annak a folytatásaként viszont erőtlen és sótlan, sőt kimondottan felesleges mozifilm – pont mint a zenés betétek, amik igazából semmit sem adnak hozzá az élményhez.
A 138 perces Joker: Kétszemélyes téboly október 3-tól nézhető meg a magyar mozikban, megtekintése 16 éven aluliaknak nem ajánlott.
Ezt is ajánljuk a témában
A szerelem öl, butít és nyomorba dönt, szokták volt mondani viccesen, az alkohol után szabadon, de van igazságtartalma, hiszen a világhírű sztár is majdnem ebbe halt bele.