Ebben az erdőben sem esik messze az alma a fájától – moziban A figyelők
M. Night Shyamalan lányának első egész estés rendezése szépen felmondja a leckét, de ez elég?
A szerelem öl, butít és nyomorba dönt, szokták volt mondani viccesen, az alkohol után szabadon, de van igazságtartalma, hiszen a világhírű sztár is majdnem ebbe halt bele.
Nyitókép: Buena Vista Pictures/Courtesy Everett Collection
Egy, csak egy leány van talpon a vidéken, meddig a szem ellát puszta földön, égen. És bizony az Ivy Walker bőrébe bújt Bryce Dallas Howard az a leány, aki fittyet hányva a figyelmeztetésekre, vagy éppen az erdőben rejtőző szörnyetegekre és veszélyre, de útnak indul azért, hogy gyógyszert és ezzel megváltást hozzon szerelmének, Lucius Huntnak. Mert a fiú egy, a szerelemféltés betegségének okán elkövetett gyilkossági kísérlet áldozata, és már nem sok esélye van a túlélésre.
Csak egy leány.
Ezt is ajánljuk a témában
M. Night Shyamalan lányának első egész estés rendezése szépen felmondja a leckét, de ez elég?
Az eredetileg erdei címmel ellátott dráma egy másik horrorfilm, a 2006-os Az erdő miatt lett végül A falura nevezve (The Village), ami végül nem is akkora baj. Hiszen bár egy sötét erdő veszi körbe, még sötétebb titkokkal, de mégiscsak a falu áll középpontjában, ahol 1897-et írunk, és
ahol a kis közösség tagjai a fák között élő szörnyetegekkel vívják mindennapos csatájukat.
Vagyis elvileg béke van, és akikről nem beszélünk, azok az erdőben maradnak, ha senki sem szegi meg a szabályt és nem megy át a másik életterébe. De a szörnyetegek egyre többször bizonyítják arra vonatkozó szándékukat, hogy bizony betennék mancsukat a faluba.
Lucius Hunt pedig már korábban is jelezte azon szándékát, hogy némi életet mentő orvosságért átkelne az erdőn, fittyet hányva a veszélyre. A problémák akkor tetőznek, mikor gyöngéd érzelmeinek hangot adva bevallja szerelmét Ivynak, aki viszont szerelmes belé, de a fogyatékkal élő Noah Percy féltékenységből és végső elkeseredésében leszúrja Luciust. Ivy ekkor dönt úgy, hogy mit sem számít, mi van az erdőben, mert ha ő nem kel útra, akkor szíve választottja meghal. Az egyetlen gond csak az, hogy a leány vak. Az erdő pedig tényleg veszélyes, de ami mögötte van, az talán még inkább az.
Ezt is ajánljuk a témában
A vietnámi háború közepén, a polgári forradalmak csúcsán egy független film olyasmit vágott az emberek képébe, amire nem voltak felkészülve.
Az indiai születésű M. Night Shyamalan harmadik filmjével, a hamarosan 25 éves Hatodik érzékkel robbant be a köztudatba, utána pedig úgy tűnt, hogy csavaros és egyedi alkotásaival nem nagyon képes mellélőni. Bár annyira egyöntetű sikert talán nem tudott megismételni, mint ezzel a mozijával. A képregényekre referáló A sebezhetetlen (2000) bármennyire is érdekes megközelítése és realizálása volt a szuperhősös témának, pont a speciális történet miatt idegenített el sokakat,
míg személyes kedvencem, a 2002-es Jelek sokaknál a hit hangsúlyos jelenlétével tette be a kaput. Aztán érkeztünk meg a faluba…
A faluba, melynek már a szereposztása is varázslatos. Joaquin Phoenix (Lucius Hunt), Adrien Brody (Noah Percy), Sigourney Weaver, William Hurt, Brendan Gleeson, Judy Greer, az ekkor még a szárnyait próbálgató Jesse Eisenberg – a rendező lényegében már a sztárparádé miatt magabiztosan ülhetett bele a székébe. James Newton Howard is olyan filmzenét írt, amit még a film nélkül is borzongató végighallgatni. Tessék csak elindítani kicsit a Gravel Roadot!
A falu egyetlen komoly hibája, hogy akkori szokás szerint, Shyamalan minden más filmjéhez hasonlóan horrorként lett beharangozva, miközben a horror csak átverés benne, hiszen igazából egy szerelmi drámához van szerencsénk. Annak pedig kiváló, minden gyönyörűen fényképezett jelenetével, minden színészi alakításával és dialógusával egyetemben. Ahogy szépen lassan megismerjük a főszereplőket és motivációikat; ahogy kialakul a fő csapásirány; majd a végén jön a nagy leleplezés. A direktor valahol itt, a Jelek és A falu környékén ért a csúcsra a saját maga által alkotott világban, ami a megtévesztésre és az emberi érzelmekre épül.
Elég csak arra a jelenetre gondolni, mikor Lucius életét kockáztatva, hegedűszóra fut Ivyhoz, megragadja a kezét és behúzza a házba.
Ami mégis a film fő mozgatórugója, az a remek szereposztás. Nem véletlen, hiszen Lucius szerepe egyből Joaquin Phoenixre lett írva, és míg Ivy Walkert Kirsten Dunst, Jessica Biel és Kate Hudson is játszhatta volna, a rendező meglátta Bryce Dallas Howard egy produkcióját, amit követően a lány meghallgatás nélkül kapta meg a szerepet. De Aaron Eckhart, Thomas Jane és Hayden Christensen képében Adrien Brody szerepére is volt más jelentkező. Még szerencse, hogy összeállt a végleges színészgárda, ami a film javát szolgálja.
Ezt is ajánljuk a témában
A klasszikus horrorfilm és a „megszállt ház” toposz egyik alapvetése pedig azóta indult meg lefelé azon a lejtőn, ahol már úgy tűnik, hogy nincs megállás.
Persze ahogy akkor, ma is bele lehet kötni a történet hátterébe és abba, ahogy ezt az egész kalandot bemutatják a nézőnek. De A falu igazi élménye abban a varázslatban rejlik, ahogy naivan elhisszük, ami a szemünk előtt zajlik, pont mint azok, akik már a zárt közösségben születtek és nevelkedtek, szigorú szabályok és állandó veszélyérzet mellett. Amikor pedig lehull a lepel, tudjuk jól, hogy mindez kevésbé lehetséges, és nemcsak a filmben lezajló események miatt.
De hé, hát a mozi egyik lételeme nem pont a varázslat? Nem pont az az illúzió, amit a rendező teremt meg a vásznon, ezzel kicsit elragadva a nézőket a szürke hétköznapokból? Shyamalan pedig ezt általában remek érzékkel, sajátos stílusban teszi. És ebből a sajátos stílusból pont a ma 20 esztendős A faluba jutott a legtöbb. Hogy emellé rendszeresen emberi érzelmeket és gondolatokat közvetít némi tanulsággal és pozitív üzenettel, az már csak hab a tortán.
A falu mondanivalója is él mind a mai napig.
Akár homokba dugjuk a fejünket, mint a kis közösség lakói, akár nem.