Ízirájder, öcsém! – ezek a Szelíd motorosok már 55 évesek

2024. július 14. 11:42

A vietnámi háború közepén, a polgári forradalmak csúcsán egy független film olyasmit vágott az emberek képébe, amire nem voltak felkészülve.

2024. július 14. 11:42
Easy Rider
Böjtös Gábor
Böjtös Gábor

Nyitókép: Silver Screen Collection/Getty Images

Nem mondom, hogy nem kedvelem Dennis Hoppert, aki azért már az Apokalipszis most, A texasi láncfűrészes mészárlás 2. és a Holtak földje hármassal is tett azért, hogy elnyerje a szimpátiámat – de mondjuk úgy, hogy a 2010-ben elhunyt férfi inkább színészként él a fejemben, semmint rendezőként. Újranézve az 1969-es, hazánkban 1972. január 6-án bemutatott Szelíd motorosokat, ez még jobban nyilvánvalóvá válik, mert a társadalomkritikával megszórt exploitation road movie nagyjából annyira élvezetes a viszonylag rövid, 95 perces játékidő ellenére, mint sajtreszelővel maszturbálni. Erős a kezdés? Nem baj, lesz még böjtje.

Tudtad?
A filmgyártás kezdete óta léteznek exploitation filmek, melyek a hatvanas és hetvenes években szaporodtak el. Ezek a produkciók a szerzői szándék alapján is csak a pénzszerzésről szólnak, ezért a lehető legnagyobb mértékben kiaknázzák a közönség alantasabb igényeit. Többnyire olcsón, kis színészekkel készülnek, sok erőszakkal, vérrel, szexualitással. A kategóriába tartoznak a szoftpornónál is lazább erotikus filmek, a sexploitationök, a sokkfilmek, a splatter-filmek (rengeteg testnedvvel és testrésszel), a spagettiwesternek, a motorosfilmek, stonerfilmek (füvezős mozik), a kannibálfilmek, a zombifilmek, a harcművészeti tömegfilmek, a nindzsafilmek, a Keresztapa-klón maffiafilmek, az erőszakolós börtönfilmek, a bizarr, szenzációhajhász áldokumentumfilmek, vagy éppen a nunsploitationök, melyeknek erotikával teli cselekménye általában egy apácazárdában játszódik.

Easy Rider
Szelíd motorosok poszter (LMPC/Getty Images)

A Szelíd motorosokban egyébként erősen benne vannak a kor művészfilmes elemei, ráadásul ügyesen épít a valós problémákra, de mint filmélmény, egyáltalán nem tartom jónak. Teljesen értelmetlen párbeszédek és események jellemzik, elhúzott, többnyire felesleges jelenetsorokkal, olyan karakterekkel és ezzel együtt színészekkel, akiket maximum egy vizsgamunkában látnánk szívesen, vagy az eredeti, 1978-as Köpök a sírodra (I Spit on Your Grave) elképzelt harmadik-sokadik epizódjában. Percekig nincsenek párbeszédek, ha mégis akadnak, akkor inkább azt kívánjuk, bár ne lennének – majd megint csak történnek dolgok, mi meg fogjuk a fejünket, hogy mindez vezet-e valahova.

Megyünk-e valahova…

Tudtad?
A road movie kifejezésnek nincs magyar megfelelője, de a műfajban a szereplők a film alatt vándorolva egy hosszú utazáson vesznek részt. Az út célja változó. Lehet szabadságvágy, egy álom keresése, vagy éppen menekülés valami, akár a karakterek belső énje elől, de céltalanul vándorolás is előfordulhat. Ezek a filmek az utazásos jelleg mellett sok esetben társadalmi kérdéseket feszegetnek. Nem ritkán a befejezés is tragikus, de ez nem szükséges velejárója a zsánernek, mert abba horror- és romantikus filmek egyaránt tartozhatnak. A magyar filmeket tekintve Szomjas Györgytől az 1988-as Mr. Universe-nek például kimondottan road movie jellege van.

És persze megyünk, mert van célja a sztorinak, illetve a mozifilmnek. Az már más kérdés, hogy miközben a főszereplők a filmben az amerikai álomban és hegyvidéken motoroznak, hippi kommunában vagy a semmi közepén szállnak meg, elszívva egy csomó füves cigit, 

a forgatás során valóban folyton be voltak állva, már-már nem tudtak magukról. 

Ráadásul rengeteg összetűzésbe keveredtek, főleg annak köszönhetően, hogy Dennis Hopper akkoriban kifejezetten nehéz időszakon ment keresztül, ez pedig a viselkedésén is visszaköszönt. De amúgy is nehéz lehet úgy filmet forgatni, hogy közben több mint 150 joint fogy el.

Dennis Hopper On Set
Dennis Hopper és az operatőr Kovács László a forgatáson (Michael Ochs Archives/Getty Images) 

Igen, amúgy a Szelíd motorosokban van minden, ami ellenszenvet válthat ki. A drogoktól az alkoholon át a prostitúcióig és a hippi mozgalomig. Személy szerint egyikért sem vagyok oda, sőt a drogokat kifejezetten kerülöm, rühellem. A temetői LSD-s lázálom pedig végképp elidegeníti a nézőt a filmtől, ami amúgy meg bámulatos munka, pláne, hogy hasonló jelenetekben inkább a kilencvenes években tobzódtak a mainstream mozik – elég Oliver Stone, Danny Boyle és Terry Gilliam alkotásaira gondolni.

De van itt más is a bőr alatt

Mindent egybevetve nem tartom jó filmnek a Szelíd motorosokat. Nem élvezetes, nem szórakoztató, de nemcsak a témája miatt, 

hanem azért is, mert egyszerűen nem működik jól. Színészek, rendezés és élmények szintjén. 

Pedig Kovács László operatőr mindent megtett, amit lehetett. De ami Billy (Dennis Hopper) és Wyatt (Peter Fonda) Los Angeles-i indulásától – egy kokainüzletet követően – történik addig, hogy Harley Davidson paripáikon eljutnak New Orleansba, az minden, csak nem jó. Ez alól talán a fiatal Jack Nicholson jelent kivételt, aki akár improvizálva vagy éppen elrontva a szöveget is hozzátesz az élményhez.

On the set of Easy Rider
Jack Nickolson és Peter Fonda a forgatáson (Sunset Boulevard/Corbis, Getty Images)

Ami miatt viszont érdekes és említésre méltó, sőt rendkívül elgondolkodtató film a Szelíd motorosok, az a háttere és valahol a mondandója a szétszívott aggyal megírt katyvasz mögött. Mondom, a megvalósítás maximum közepes… 1968 és 1970 között olyan klasszikusok készültek el, mint a Volt egyszer egy vadnyugat, Az élőhalottak éjszakája, a 2001: Űrodüsszeia, a Vad banda, a Kelly hősei vagy éppen a Kristálytollú madár. Minőségben mind egészen más kategóriát képvisel. Ellenben a Szelíd motorosokból árad az a gyakorlatilag ma is élő probléma, ami miatt bármikor elő lehetne venni az alapjait, majd újraírva, minőségibb formában kasszát lehetne vele robbantani.

„A történelem zabigyerekei vagyunk. Nincs se célunk, se helyünk.” – mondja a Harcosok klubjában Tyler Durden, 

aki mintha csak Billy és Wyatt modern, dühös és végképp elkeseredett zabigyereke volna. 

Mert a hatvanas évek óta sem változott semmi, maximum a háború neve és formája. A jelenlegi rendszer rossz. Mindenki érzi, de a nyugalomért beáldoz bármit, sőt azokat támadja meg, akik felnyitnák a szemüket. Ha más vagy = ellenség vagy – hirdeti a Szelíd motorosok tragikus befejezése, pedig szerencsétlenek tényleg szelíd motorosok, senkinek sem ártanak. Leginkább csak azzal hívják fel magukra a figyelmet, hogy hosszú a hajuk, és nem ott vannak, ahol lenniük kéne.

Peter Fonda In 'Easy Rider'
Peter Fonda (Columbia Pictures/Courtesy of Getty Images) 

Mégis, miközben Dennis Hopper felteszi filmjével a kérdést, választ már nem talál és nem mutat (a forgatási körülmények mellett ez sem csoda), elvégre főszereplői is csak tengődnek, nincs céljuk, de még a hippik is csak úgy egyik napról a másikra léteznek a kommunában, ami Wyatt számára olyan szimpatikus, de ugyanúgy kiközösíti, megkülönbözteti őket. Komoly társadalmi gondokkal, civilizációs és egzisztenciális akadályokkal nézünk szembe évtizedek óta, amiknek egy töredéke a Szelíd motorosok megtekintése közben észrevétlenül kúszik be az ember bőre alá. Éppen ezért van még ma is aktualitása.

Nincsenek válaszaim én is befelé lesek

Azt mondjuk, szabadok vagyunk. De humbug az egész. Nem vagyunk szabadok, amíg a multiktól, a közművektől, a politikusoktól, a bankoktól, a munkától függünk – 

minden pillanatunk, életünk és halálunk is meg van szabva. 

Természetesen lehetne rosszabb is, de a demokráciában sem vagyunk szabadok. És persze, ahogyan a film, úgy válasszal én sem szolgálhatok. Bármennyire is élem magát a(z amerikai) motoros életérzést, a végtelen utakkal, hegyekkel, ahol órákig is egyedül vágtázhatunk a vasparipákon, azt nem tudom, hogy mi lenne a valódi szabadság, mint az eszme gyakorlati, a többség (és nem a felső tízezer) számára jó megvalósítása.

Peter Fonda And Dennis Hopper In 'Easy Rider'
Peter Fonda és Dennis Hopper (Columbia Pictures/Getty Images)

De az már jó dolog, ha bárki ezen elgondolkozik, és emiatt valahol a Szelíd motorosokat pontosan a Harcosok klubja mellé kell állítanom, hiszen mondanivaló szempontjából legalább annyira fontos – sőt fontosabb, elvégre korát tekintve kifejezetten bátor vállalkozás. De mint film, Fincher alkotása azért egészen más minőség. Végszó gyanánt: én megnéznék egy remake-et, egy jobban megírt forgatókönyvvel. Mert értelme bőven van Jack Nicholson nagymonológjának és a drámai befejezésnek. Ahogy mondanivalója is, 55 év elteltével. Boldog születésnapot! 

 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 284 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
catalina11
2024. július 15. 11:05
bunko-jobbos Hagyjuk a rizsát, mindig éppen az a "minőségi művészet", ami éppen akkor az érdekük. És persze a film végén fehér rasszisták ölik meg őket. Röhögnöm kell: ez nem művészet, hanem propaganda." libsi propaganda! és ebben mindegyik Fonda élenjárt!
Héja
2024. július 15. 09:02
Ez is egy vélemény... Ennyi erővel közölhető a pék vagy a sarki hentes írása is. Esetleg butább, de rövidebb. Nem teccik - írnák. Ostoba, de legalább időt nem kell vele tölteni.
F.Pipi
2024. július 14. 20:30
Ez a kritika sexykittynél kivágta a biztosítékot. K...va esztéta, vagy esztéta ku..va?
catalina11
2024. július 14. 18:02
Bulldog Orange 2024. július 14. 15:51 Pocsék film, előjáték a napjaink Amerika képének. Az ateista , drogos, semmirekellő városiakat a vidékiek lelőtték, 1969-ben, 2024-re a vidék nagyrészét is tönkretették. " nem véletlenül tapsikoltak a libernyákok..
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!