Bán Mór új sorozatba kezdett – itt vannak Kinizsi fiai
A Hunyadi-könyvekből lassan elkészül a TV-re szánt sorozat, de a szerző attól még nem pihen, hiszen regénnyel és képregénnyel támad fel a hírhedt Fekete Sereg és annak elit alakulata.
Nem gond, ha előbb-utóbb elpusztítjuk magunkat, a fontos az, hogy a bürokrácia működjön, a férfi lehessen nő, az ember pedig robot. Kafka vajon milyen novellákat írna ma?
Nyitókép: GABO Kiadó
Azt hiszem, az olvasás megszerettetésében jómagam és mások életében is nagy szerepet játszhattak vagy éppen játszhatnak a novellák. Móricz Zsigmond élen járt az ügy érdekében, hiszen az iskolában vett Tragédia és a Barbárok zsigerig hatoló realizmusa és drámája éppen úgy új világokat nyitott ifjúkori elmémnek, mint Örkény vagy éppen Szentmihályi Szabó Péter elvont és szürreális egypercesei.
Novellákat olvasni jó, amennyiben sikerül a rövid terjedelem ellenére értelmesen kibontani és lezárni a történetet, vagy éppen úgy nyitva hagyni, hogy azzal ne tűnjön félkésznek.
Ezt is ajánljuk a témában
A Hunyadi-könyvekből lassan elkészül a TV-re szánt sorozat, de a szerző attól még nem pihen, hiszen regénnyel és képregénnyel támad fel a hírhedt Fekete Sereg és annak elit alakulata.
Franz Kafka leginkább Az átváltozás és A per miatt híres, vagyis már az iskolában is azzal ismerkedhetünk össze, pedig az Osztrák-Magyar Monarchia prágai szülötte egészen izgalmas, változatos és terjedelmes hagyatékkal kedveskedett az utókornak. A depressziós és magát aztán szocialistának, cionistának valló, német nyelven alkotó zsidó fiatalember érdekes személyiség lehetett, ami írásaiban is visszaköszön.
Műveiben többnyire a realizmus és a fantasztikum keveredik, tipikus szereplői pedig leginkább olyanok, akik furcsa vagy szürreális helyzetekbe kerülnek, esetleg érthetetlen társadalmi és bürokratikus erőkkel kerülnek szembe.
A rendkívül fiatalon elhunyt szerzőnek életében csak kevés műve jelent meg, de azok sem arattak komolyabb sikert. Ennek köszönhetően végrendeletében úgy utasította Max Brod barátját és irodalmi hagyatékának kezelőjét, hogy befejezett és befejezetlen műveit semmisítse meg. Brod azonban ehelyett arról gondoskodott, hogy művei megjelenhessenek, így a XX. és XXI. századra felfedezték, sőt kiemelt figyelemmel kísérték írásait.
A Trubadúr Zsebkönyvek között megjelent 73. kötet, A törvény kapujában – és más novellák is ennek az utólagos figyelemnek köszönhető, és ez alapján egyáltalán nem kár azért, hogy Brod végül nem tett eleget Kafka kérésének.
Mert lehet vitázni a szerző gondolkodásmódjáról, életéről vagy éppen ideológiájáról, de írói képességeit nehéz lenne elvitatni. Én pedig alapvetően úgy gondolom, hogy a művészetnek és a politikának egy bizonyos szintig nem muszáj összefolynia, vagyis a saját kategóriájában valakit nyugodtan kiemelkedőnek lehet tartani attól, hogy nem értünk vele egyet. És itt természetesen nem a szélsőséges művekre és viselkedésre gondolok.
A szerző halálának századik évfordulójára megjelent kötet kilenc történetet tartalmaz, melyek a pár oldalas terjedelemtől az egészen hosszúra nyúlt (40+ oldal) írásokig sokféle variációban kerülnek az olvasó elé. A történetek ezúttal is a bürokrácia bemutatásával, a valóság és a szürrealizmus mezsgyéjének kapargatásával, vagy éppen némi mitológiával keverve elevenednek meg.
A legvalószerűtlenebb talán mégis a hosszú A fegyencgyarmaton, ahol az Utazó egy speciális gépezetet vesz szemügyre, amelyről az azt bemutató tiszt szinte már vallási fanatizmussal áradozik.
Ezt is ajánljuk a témában
Michel Houellebecq életrajzi könyve messze a kozmikus horror és a lovecrafti borzalmak mögé nézve rántja le a leplet a modern irodalom talán legmeghatározóbb emberéről.
Éppen úgy, mint egykori parancsnokáról, aki abszolút felelős a kialakult rendszerért, a gépezetért és számos igazságtalanságért. Mondhatnánk legalábbis, de a történet végére egyértelművé válik, amit mind jól tudunk. Egy-egy történet azért érdekesen ér véget, hiszen Kafka életműve köztudottan nem teljes, aminek köszönhetően számos félkész novellája került piacra – szatírával alaposan nyakon locsolt stílusa és elvont hasonlatai, koncepciói miatt azonban ma is nagyszerű olvasmány egy ilyen novelláskötet, amit ráadásul a méretei miatt is könnyen vihetünk magunkkal szinte bárhova.
Jonathan Strahan nevét már jól ismerhetik a sci-fi műfaj rajongói, hiszen számos novelláskötet fűzhető a nevéhez, melyek oldalain leginkább a kortárs irodalom szerzőinek adott évhez köthető munkáit gyűjtötte össze, mint legizgalmasabb írások. Ezúttal is valami hasonló volt a koncepció, csak nem nevén nevezve a gyermeket, elvégre a cél az űroperák világának felelevenítése,
amit 14 kortárs szerző egy-egy történetével sikerült összehozni, egészen változó helyszínekkel, témákkal és az űroperákhoz talán nem is minden esetben egyértelműen kapcsolódó tematikával.
Ezt is ajánljuk a témában
Mikor és mennyit olvasunk, de legfőképpen mit? Mennyit és miben változtak az olvasási szokások a Covid és a háború kirobbanása óta? Több kiadót is megkérdezve ennek próbáltunk utánajárni.
Van itt alkotó, aki mesterséges teremtményeinek ad életet, hogy azok önmagukat felfedezve új, saját úton járjanak. Akad egy különleges civilizáció, ahol az azonos gének miatt a Császárnő olyan kihívót kap, aki biztosra akar menni, ezért összeesküvést indít. De akad olyan szereplő, aki a névtelenségből, egy átlagos faluból indulva lesz tagja egy űrhajó legénységének, ám kiderül, hogy az űr sötétjét átszelő páncél alatt több rejlik, mint kábelek és fém alkatrészek.
Ami viszont szinte áthatja a teljes novelláskötetet, az az érzékenyítés, már amellett a szerintem rendkívül káros és rossz ideológia mellett, amely a politikai baloldal vesszőparipája és régóta hangoztatott jövőképe.
És utóbbi az erősebb. Mintha a jövő csak a transzhumanizmus és kisebb mértékben a transzgender-irány mellett működhetne. Hogy ki volt férfi, akiből nő lett; hogy a gonosz konzervatívok egészen mást képviselnek, mint azok, akik értelmüket nyitottan átmentették a robotizált és ezzel ellenállóbb testbe. Mintha a sci-fi csak arról szólhatna, hogy a saját ideológiánk alapján milyen jövőképet képzelünk el.
Miközben a tudományos fantasztikum a saját értelmezésem szerint a fantázia teljes szabadsága. Olyan formákkal, létformákkal, felfedezésekkel és civilizációkkal, amelyek teljesen különböznek az ismertektől, így ideológiáink sem kompatibilisek velük. Persze, amikor a második olyan bemutatást olvastam, hogy az adott írónő a feleségével él valahol, akkor már a kötetet is jobban a helyén tudtam kezelni.
Emiatt azt is jobban megértettem, miért állandó téma az a transzhumanizmus, mely szükségtelennek és nemkívánatosnak tartja az „emberi állapot” egyes jellemzőit.
Akit pedig ezek a problémák nem zavarnak, vagy el tud vonatkoztatni tőlük, azoknak Az űroperák határtalan világa novellái is ajánlhatók. Mert egyébként jól megírt, általában érdekes történeteket kapunk, noha nekem például nem ment ez a fajta elvonatkoztatás, mert a sci-fi műfajban mást szeretnék kapni, mint a hétköznapokban.
Az űroperák határtalan világa és A törvény kapujában
Azt gondolom, hogy Kafka bár bizonyított azzal, hogy írásai évtizedek múltán is fennmaradtak, bármit is gondolt magáról és a világról, vagy éppen saját műveiről. Hogy Az űroperák határtalan világa szerzői is ilyen jövőre számíthatnak? Nem vagyok benne biztos, bár ez a világot uraló ideológiák és a gondolkodásmód változásaitól is függ.
Sci-fiben mindenesetre több fantáziát várnék, mint az, hogy helyszíneket és karaktereket, vagy szektákat / csoportokat, esetleg eseményeket young adult fantasy stílusban kitalált kacifántos nevekkel látnak el, a szerző pedig a szereplő nevében kínlódik vélt vagy valós identitásválsága okán.