LEGO helyett kockákból épül a magyar retró – itt a Polski és az Ikarus
Mint szinte minden, mára a LEGO is hatalmas üzletté vált, egy kis vállalkozás pedig különleges, magyar tervezésekkel próbál nemcsak lépést tartani, hanem irányt mutatni.
Ilyen a koncertélmény! Az MVM Dome-ban járt Lindsey Stirling hegedűművész, aki feldolgozásokkal kezdte, de már a saját útját járja, mely fénnyel és szeretettel van kikövezve.
Nyitókép: Alexandros Kournoutis /Lindsey Stirling hegedűművész Facebook-oldala
Az internet népe sok mindent megvitat. Nemcsak az időjárást és a politikai perpatvarokat, de akár a kulturális különbségeket is pellengérre állítja, sőt a művészetekben is elmélyül. Így például a csevegős platformok témái között az is felmerülhet, hogy Lindsey Stirling élőben játszik-e vagy felvételről; milyen a képzettsége; hogyan képes egyszerre zenélni és annyit mozogni. Aki pedig a koncertjén vesz részt, csak annyit mond: na, de kit érdekel??!!
Ezt is ajánljuk a témában
Mint szinte minden, mára a LEGO is hatalmas üzletté vált, egy kis vállalkozás pedig különleges, magyar tervezésekkel próbál nemcsak lépést tartani, hanem irányt mutatni.
Van az a pillanat, mikor elkezdődik a show, és egyből eláll a lélegzet. Lindsey Stirling, az amerikai hegedűművész, egy szimpla, a színpad nagyobb részét elrejtő lepel előtt egyedül áll ki a közönség elé, és csak fények, árnyékhatások kísérik a mozgását. A klipből ismerős formák köszönnek vissza, egyből egy audiovizuális álomba ringatva a jelenlévőket.
Majd lehull a lepel, a színpadon pedig egy kétszintes építmény áll, két zenésszel, miközben Lindsey simán átrohan egyik végéből a másikba, le és fel.
Közben pedig húzza, mosolyog és csak húzza, aztán amikor beszédbe elegyedik a közönséggel, egyértelművé válik, hogy nemcsak a saját mozgását tartja fontosnak, hiszen a felszólítás mindenkinek szól: lehet, hogy hegedűt tart a kezében, de álljunk fel!
Ne üljünk! Tapsoljunk! Kiáltsunk-énekeljünk-táncoljunk-ugráljunk! Érezzük magunkat szabadnak és jól!
És mi szabadon ünnepeljük a zenét, a táncot, az életet! Lindsey aztán két szalagon húzza fel magát, bukfencezik a levegőben, majd fejjel lefelé fordulva szinte lebeg – és a hegedű ott van a kezében, párom pedig szinte hüledezve fordul felém: ugye most nem kezd el hegedülni?! Én pedig teljesen őszintén felelem: simán kinézem belőle, hogy megteszi. Mert Lindsey bizony megteszi. Hálát mond, buzdít, ugrál és táncol – de a hegedűt soha nem engedi el.
Az a varázslatos az egészben, hogy igazából soha nem tudod, hogy most éppen mi fog következni. Fejre áll vagy lebeg? Átalakul pillangóvá? Vagy csak áll és elhúzza a nótád, miközben egy táncoslány a levegőből szórja rá a varázslatot? Majd azt mondja, túl sok a stressz, túl sok a rossz hatás, ami ér minket – tartsunk légzésgyakorlatot. Mikor pedig már tudjuk, hogy ezt hogyan is képzeli, akkor azt mondja, hunyjuk le a szemünket; lélegezzünk; összpontosítsunk a zenére.
És amikor csak egy helyben áll, nem a látvánnyal foglalkozik, hanem a vonóval, az a hegedűzene simogatja a lelkünket, hogy könnycseppé alakuljon át.
Ezt is ajánljuk a témában
Október 13-án érkezik Magyarországra a 40 éve aktív Nick Cave and the Bad Seeds, méghozzá a Wild God album apropójából, amely ismét egy új színt jelent a palettán.
Mert a másfél órás illúzió, amit Lindsey megteremt, szeretetből áll. Nem véletlenül mesél a fellépése alatt szeretetről, Istenről, választásról, fényről és sötétségről. Aztán szó szerint lebeg és száll a színpad felett, hátravetett fejjel, mosollyal az arcán játssza a zenéjét, én pedig nem tudom nem szeretni, miközben arra gondolok, hogy ő szabad. Egy gyermek. Azt teszi, amit szeret, és ha közben repülni akar, akkor repül. Megteheti.
Emlékszem, mikor még 2012 környékén felfedeztem YouTube-on Lindsey-t. Akkor még videójátékos és más zenéket dolgozott fel, közben lényegében cosplayt is biztosítva a kliphez. Az Assassin's Creed 3 muzsikája pedig úgy szólt, hogy a Piano Guys mellett az övé lett a másik csatorna, amelyre hosszú évekig kizárólagosan feliratkoztam. Persze már nem a feldolgozásokat adja elő. Minek? Hiszen van bőven saját szerzemény, ráadásul nem is akármilyen. Persze azért egy Kashmirt szívesen meghallgattam volna.
De ez nem gond. Ettől függetlenül van bajom. Méghozzá több is.
Ezt is ajánljuk a témában
Harminchat évnyi dalszerzői-előadói pályafutásának meghatározó állomása lehet Ákos első dupla stúdióalbuma, mely huszonkét felvétellel tölti meg az Északi és a Déli oldal lemezeit.
Például Lindsey Stirling dalaiban a legnagyobb negatívumot a vendégénekesek jelentik. A hangsávokat elhozni a fellépésre borzalmas hibának tartom. Nem is illenek a zenéjéhez, feleslegesen nyomják el a hegedűt, ráadásul már az Inner Gold énekesnője is borzalmasan középszerű, de a Survive még csak nem is illik a repertoárba, miközben a szintén átlagos énekkel annyira popzenei, hogy bárki előadhatná Madonnától Céline Dionig. De Lindsey? Értem, hogy nehéz pillanatokban írta, de... bocsánat, de érezni rajta.
És végül ezzel zárni a másfél órás koncertet, ráadás nélkül? Na, ez a hiba, mert a végére valami olyan nagy durranás kellett volna, ami után lihegve keressük az állunkat.
A Duality-turné vendége Nya, a leány, aki ránézésre mintha csak a kamerának pózolna a színpadon. Pop-rock zene, átlagos ének és dallamok, pedig mikor kiengedi a hangját, úgy tűnik, több is van benne. Egy pillanatban még a szimpátiám is elnyeri, mikor kicsit zavarban arról mesél, hogy először jár Budapesten, sőt ez az első turnéja, amiért nagyon hálás Lindeynek. Aztán ez a pillanat is elszáll. Nya inkább egy feszes ruhába szorított vonzó test a színpadon. Mert ahogy Lindsey átveszi a helyét, az arcára és a hangjára sem emlékezünk, és még csak az illúzió sem marad, hogy előtte már járt ott valaki azon az estén.
Lindsey nem egy akadémiai művész, de nem is kell, hogy az legyen. A saját szerzeményei így is szívből jönnek, szívhez szólnak. A színpadon pedig nemcsak hegedül, de akrobata mozdulatokkal folyamatos mozgásban van, amit kell, azt meg sokszor izommemóriából oldja meg. Vagy illúzióval. Ez sem számít. Az az élmény számít igazán, amit a show biztosít, amelynél
a hegedűszó csodálatos érzelmeket kelt az emberben, a gitáros meg tépi a húrokat, miközben a dobos üti a bőrt, és még sokan a háttérben és előtérben segítik az előadást.
Mert most már, hogy élőben láttam, el tudom mondani hogy Lindsey Stirling egy egyedi produkciót ad elő a színpadon. Szép zenével, képekkel, színekkel, fényekkel, táncokkal és kosztümökkel. Dallamokba öntött emberi történetekkel. És ilyenkor, mikor valaki így képes elvarázsolni a közönséget, más talán nem is kell. Csak a szellemiség. Az érzés. Az üzenet.
És az nem csak annyi, hogy mind gepárdok vagyunk.