Budapest Comic Con, ahol a Star Wars egy 46 négyzetméteres dioráma, mi pedig megríkattunk egy indiai színész legendát
A prágai után megnéztük a budapesti rendezvényt, csalódásunk pedig nem is lehetett volna nagyobb – ám ezúttal pozitív értelemben!
Mint szinte minden, mára a LEGO is hatalmas üzletté vált, egy kis vállalkozás pedig különleges, magyar tervezésekkel próbál nemcsak lépést tartani, hanem irányt mutatni.
Nyitókép: Böjtös Gábor
Ha elhangzik a LEGO szó, szinte mindenkinek a gyermekkor jut az eszébe, és persze az elcsépelt frázis, miszerint a dán játék kreativitásra tanít. Ezt egyébként Ole Kirk asztalosmester még nem sejthette 1932-ben, mikor Billund községben megalapította vállalkozását, mely fajátékokat gyártott, két évvel később pedig felvette a „Leg godt!” (fordítása olyasmi, hogy „Játssz jól!”) kifejezésből lett LEGO nevet.
A vállalat egyébként csak 1947 után, pénzügyi okokból szokott át a műanyagra, miközben az új, még nem kiforrott recept leginkább a kisebb gyerekeket célozta, akik könnyedén boldogultak az elemekkel. Később, mikor 1954-ben az alapító fia, Godtfred Christiansen vette át a vállalkozást, felülvizsgálták az akkor még problémás rendszert, és 1958-ban ennek köszönhetően született meg az igazi, ma is ismert legó.
Mondhatnánk, hogy ennek a játéknak, melyet a világon talán már mindenki ismer, a teljes népesség a rajongója, de azért ez költői túlzás volna. Én például soha nem voltam kifejezetten oda érte, ráadásul azt sem gondolom, hogy a LEGO a kreativitás csimborasszója. Hogyan is lehetne, mikor egy előre eltervezett és megírt forgatókönyv alapján, IKEA-jellegű útmutatót bújva állítunk össze valamit, ami nem a saját fejünkből pattant ki?
Persze, amikor már az alkatrészekből mi magunk ügyeskedünk össze saját kreálmányt, az már valami. És itt jön elő a kreativitás: valami új megalkotása közben! A magyar retró vonal pedig „valami új”. Miközben valami régi is. Nem utolsó sorban pedig még a LEGO-szkeptikusokat is megszólíthatja.
Ezt is ajánljuk a témában
A prágai után megnéztük a budapesti rendezvényt, csalódásunk pedig nem is lehetett volna nagyobb – ám ezúttal pozitív értelemben!
A hivatalos LEGO-boltok már Magyarországon sem ismeretlenek, hiszen hosszú évekkel ezelőtt megjelentek itthon is, méghozzá elég nagy sikerrel. Ám némi átalakulásnak és tulajdon-váltásnak köszönhetően kétfelé szakadt a bolthálózat, így maradtak a hivatalos LEGO Store-ok, valamint mellette az Arena kis különlegessége, a magyar tulajdonban lévő Kocka Store.
Ez utóbbi látta meg a fantáziát a MOC-vonalban, amely valóban teret enged a fantáziának.
És hogy mi az a MOC? A MOC a My Own Creation rövidítése, ami nagyjából annyit tesz, hogy a „saját alkotásom”, ebbe a csoportba pedig olyan szetteket illeszthetünk, melyeket LEGO-rajongók terveztek és építettek az eredeti alkatrészek felhasználásával, bizonyítva azt, hogy képzelőerővel és néhány LEGO „kockával” bármit meg lehet építeni! És a Kocka Store ennek enged teret, méghozzá nem is akárhogy.
Az Arena alsó szintjén álló bolt ugyanis a különböző, eredeti karakterek (orvos, tűzoltó, gamer stb.) mellett egy új sorozatot is elindított, méghozzá limitált példányszámban megjelenő, exkluzív szettek képében, amelyekkel különböző klasszikus járműveket építhetünk fel. Legalábbis egyelőre csak járművek kerültek a World of Cars-családot erősítő kínálatba, de ki tudja, hogy mit hoz a jövő?
Az egyik készlet a Gallik Attila tervezésében készült Polish Predator, avagy az 1973-as Polski Fiat 126p, ismertebb nevén a Kispolszki kockásított verziója, ami 248 elemből építhető fel. A visszafogott, a bolt logójával ellátott dobozon és dobozban nincs semmi csicsa és felesleges elem, lényegében csak az alkatrészeket kapjuk egy (+ egy másik) zacskóba zárva, valamint egy kártyát. Azt hiszem, túl maradi vagyok, mert némi nyomtatott instrukciót vártam,
ehelyett modern megoldásként a kártyára nyomtatott QR-kód vezet a digitális összeszerelési útmutatóhoz – ami ugye környezettudatos megoldás, elismerem, mégis hiányérzetem maradt miatta.
Ezt is ajánljuk a témában
40 éve élnek köztünk, járgányoknak, valamint képregényben, rajzfilmben és filmekben szereplő karaktereknek álcázva magukat – de már jól ismerjük őket. Legalábbis eddig azt hittük.
Ezzel együtt vagy ettől függetlenül a rendszer jól működik, praktikus, a csomagnak nekiállva pedig már nem is panaszkodtam. Főleg, hogy a Polish Predator egy kimondottan izgalmas kreálmány, néhány formabontó megoldással, amik az első pillanatokban a stabilitást érintő bizonytalanságot okozhatnak, de végül kiderül, hogy nagyon alaposan és átgondoltan megtervezett szettről van szó, ami némi kihívást is jelent. A végén pedig ott áll a kész mű, ami hű az alanyhoz, és a tapasztalt LEGO-rajongók gyűjteményének is különleges darabja lehet.
Problémába a szerelés alatt nem futottam bele, ha bizonytalan is voltam, csak én aggódtam túl az eltéréseknek tűnő, stratégiailag fontos tervezési megoldásokat, és kevesebb mint 1 óra alatt végeztem lelkes tapasztalatlanságom ellenére, ami nem rossz eredmény. Egyedüli negatívumként egy felcserélt elemet tudnék felhozni, de ez esélyesen csak egy egyedi emberi hiba eredménye, mivel egy átlátszó kocka helyett csak füstös volt a készletben, ezzel alaposan megkavarva bizonytalanságomban.
Gera Szabolcs munkáját jelképezi a másik csomag, a buszos Retro Buses készlet, amely egyből két klasszikus formát hoz el az otthonunkba, és a „gyártósorról leguruló” Ikarus 260 és 280T hozza az ismert szín- és formavilágot a legendás kék busszal és piros trolival. Az összesen 334 elemet tartalmazó csomag egyszerűbb feladatot biztosít a vállalkozó szellemű építőknek, de az eredmény nem kevésbé markáns és látványos. Itt ráadásul olyan apró hibát sem tapasztaltam, mint a lengyel ragadozónál.
Egy-egy esetben ugyan határozottan egybe kell pattintani az elemeket, hogy mindenhol minden megfelelően illeszkedjen, de az így elkészült tömegközlekedési eszközök szerintem önmagukért beszélnek.
Ezt is ajánljuk a témában
Senki nem mondhatja, hogy kevés a szellemi táplálék és a kihívás, amivel elménket erősíthetjük. A kérdés már csak az, hogy mire érdemes lecsapni.
Nagyszerű az ajtók megoldása, de a troli csuklós része az igazi különlegesség, aminél díjazzuk a kreativitást, valamint az áramszedő, amit a lehető legnagyobb természetességgel sikerült a tetőre varázsolni. Sőt, izgalmas apróságokból is jutott a készletekbe, a Polskiban például a sebváltó mögé rejtve még egy bőröndöt is találunk, az Ikarus 260-on meg látványelemként ott vannak a tetőajtók. Aminek még esetleg örültem volna: ha mondjuk, az autó és a buszok, valamint az esetleges későbbi érkezők méretaránya egyezik, de ez már csak szőrszálhasogatás.
Polski Fiat 126p, valamint Ikarus 260 és 280T kockákból
A terv szerint további készletek is érkeznek a sorozatba, az első kettő csomag pedig minden téren nagyon kellemes meglepetés, amikre még én is felfigyeltem úgy, hogy nem vagyok a téma rajongója. Azt gondolom, hogy ez az irány kifejezetten jó, ráadásul egyedi arculatot biztosíthat a boltnak, miközben a szettek ára a limitált megjelenés ellenére sem olyan hátborzongató.
Hivatalos elemekről van szó, így egy csomag a limitált mezőnyben a 17 990 forintos árával nagyjából átlagosnak mondható.
Abban pedig biztos vagyok, hogy a nosztalgiára vágyóknak és a járművek rajongóinak ez nem összeg, ráadásul a gyerek is jól szórakozhat az összeszerelés alatt. Ahogy már említettem, akadnak exkluzív figurák is, így a Budapest- és Balaton-kedvelők is megtalálhatják számításaikat, én pedig csak reménykedni merek abban, hogy idővel komolyabb témák, történelmi események, közismert épületek is felbukkannak a Kocka Store MOC-szerzeményei között.