Kijev nem tágít: fel kell adni az orosz olajat, marad a Lukoil-szankció
Denisz Smihal Budapestre is üzent.
Vehet a Mol alternatív forrásból olajat, amíg Ukrajna újra át nem engedi a Lukoil által a térségbe küldött mennyiséget, de drágábban, veszélybe sodorva a hazai üzemanyag-árakat. Ráadásul szembe kell nézni vele: a társaság még néhány évig nem tud kizárólag orosztól eltérő olajminőséget feldolgozni.
Nyitókép: MTI/PAP/Piotr Polak
Rendkívül károsan hathat a magyar gazdaságra, ha rövid időn belül nem oldódik meg a Lukoil-ügy. A történet lényege az, hogy az orosz társaság által a térségünkbe (Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba) küldött olajat Ukrajna már hetek óta nem engedi át. Magyarázata szerint ezzel (is) bevételkiesést kíván okozni az ukrán területeket megszállt Oroszországnak.
***
Az Európai Bizottság egyelőre nem lép fel a társulási szerződésében foglaltak tranzitkötelességét megszegő Ukrajna ellen, holott a múlt hétfőn erre vonatkozó kérést kapott Magyarországtól és Szlovákiától. Az uniós állásfoglalás szerint ugyanis a két ország egyelőre támaszkodhat saját stratégiai kőolaj-tartalékaira, importálhat orosztól eltérő forrásból, két másik orosz eladó olaja pedig továbbra is rendben érkezik. Vagyis – közölték – nincs szó ellátási nehézségről.
Pedig van, vagy hamarosan lehet:
A felsoroltak közül némelyik önmagában is cáfolja, hogy Magyarországon nincs, illetve nem lesz nagy probléma a Lukoil olaja nélkül. A legnagyobb baj az, hogy a hazai és a szlovákiai plusz igényekhez képest nem elég nagy a Horvátországot átszelő Adria olajvezeték kapacitása, továbbá az Ausztria felőli olajbehozatallal is meg kell várni a Trans Alpine vezeték (Tal) bővítését. Emiatt a Mol azzal a lehetőséggel is korlátozottak élhet, hogy közvetítőkön keresztül vásárol orosz olajat. De erre aligha akar berendezkedni: egy nemzeti olajvállalat, egy ország alapvető kőolaj-ellátása egyébként sem alapozható az ilyen formálisan szabályos, valójában mégis kerülőutas megoldásokra.
Korábbi helyzetértékelések már beszámoltak róla, hogy hogyan látja a Mol a pillanatnyi mozgásterét.
Ezt is ajánljuk a témában
Denisz Smihal Budapestre is üzent.
Előbb azonban a helyzetkép: a Barátság kőolajvezeték egyik ága Ukrajna felől be Magyarországra, ez a Barátság II. vezeték, ezen Százhalombattára érkezik a kőolaj, a kapacitása évi 7,9 millió tonna. A másik ág Szlovákiába, majd Csehországba megy tovább. Ez látja el a Mol csoporthoz tartozó Slovnaft pozsonyi finomítóját. Az erről leágazó Barátság I. Százhalombattát köti össze Ipolysággal (Sahyval). Ez utóbbi kapacitását a Transpetrol 2015-ben 80 millió dolláros befektetéssel 3,5-ről 6 millió tonnára emelte, hogy a Barátság vezeték leállása esetén mindkét finomítót el lehessen látni a tengerről.
A Barátság kőolajvezeték egyetlen alternatívája az Adria-vezeték, amelyen a horvátországi Omisalj kikötőből érkezik az olaj a százhalombattai Dunai Finomítóba (Dufi). A vezeték magyarországi szakaszának kapacitását a Mol évi 13,2 millió tonnára bővítette 2015-ben. A horvátországi szakasz éves elméleti kapacitása 11 millió tonna, de egy mintegy 80 kilométeres szakaszán kapacitásszűkület van. Ezért az Adria szállítási kapacitása jelenleg jóval kevesebb, mint a százhalombattai és a pozsonyi finomítóé. Ez együtt 14,2 millió tonna.
A Mol csoport finomítói évente átlagosan 14-15 millió tonna kőolajat dolgoznak fel.
Ebből mintegy 9 millió tonna Oroszországból érkezik, 1 millió tonna magyarországi és horvátországi termelésből, a többi alternatív forrásból.
A százhalombattai finomító jelenleg legfeljebb 30-35 százaléknyi nem orosz olajat tud feldolgozni, a pozsonyi mindössze 5 százaléknyit. Ráadásul, míg az orosz keverék olaj minősége és összetétele az elmúlt évtizedekben lényegében nem változott, a tengeren érkezőé jóval nagyobb tartományban mozog. Ezért az olajból ki kell szűrni azokat az anyagokat, amelyek például a Dufi 55 üzemében és berendezésében problémát okozhatnak.
Az elmúlt nyolc év alatt a vállalat képessé vált 30-35 százalékban alternatív kőolajok finomítására.
A 100 százalék eléréséhez kettő-négy évre és 500-700 millió dollárra van szükség. A Mol jelenleg is behoz az országba a saját, azeri mezőjén felszínre hozott olajat.
Ezt is ajánljuk a témában
Cseh Tamás Zoltán, energiapolitikai tanácsadó szerint ez az ukrán lépés valószínűleg tesztelése az európai rendszernek.