Nincs meg a Mol orosz olaj nélkül

2024. augusztus 01. 16:25

Vehet a Mol alternatív forrásból olajat, amíg Ukrajna újra át nem engedi a Lukoil által a térségbe küldött mennyiséget, de drágábban, veszélybe sodorva a hazai üzemanyag-árakat. Ráadásul szembe kell nézni vele: a társaság még néhány évig nem tud kizárólag orosztól eltérő olajminőséget feldolgozni.

2024. augusztus 01. 16:25

Nyitókép: MTI/PAP/Piotr Polak

Rendkívül károsan hathat a magyar gazdaságra, ha rövid időn belül nem oldódik meg a Lukoil-ügy. A történet lényege az, hogy az orosz társaság által a térségünkbe (Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba) küldött olajat Ukrajna már hetek óta nem engedi át. Magyarázata szerint ezzel (is) bevételkiesést kíván okozni az ukrán területeket megszállt Oroszországnak.

***

Brüsszel egyelőre ölbe tett kézzel ül

Az Európai Bizottság egyelőre nem lép fel a társulási szerződésében foglaltak tranzitkötelességét megszegő Ukrajna ellen, holott a múlt hétfőn erre vonatkozó kérést kapott Magyarországtól és Szlovákiától. Az uniós állásfoglalás szerint ugyanis a két ország egyelőre támaszkodhat saját stratégiai kőolaj-tartalékaira, importálhat orosztól eltérő forrásból, két másik orosz eladó olaja pedig továbbra is rendben érkezik. Vagyis – közölték – nincs szó ellátási nehézségről.

Pedig van, vagy hamarosan lehet:

  • A stratégiai készletek fogynak, 
  • Az alternatív olaj drágább az orosznál, 
  • Az alternatív olajat tovább drágítja, hogy az eladó tud a Mol megszorult helyzetéről, 
  • A drágább beszerzés miatt drágulhat az üzemanyag, 
  • Az érintett finomítók adott hányadon felül egyelőre nem képesek attól a minőségtől eltérőt feldolgozni, amilyenre a berendezéseiket képesség tették, optimalizálták, 
  • A szállítókapacitások szűkös volta fizikai akadályt teremt az olajimport szükség szerinti növelésének. 

A felsoroltak közül némelyik önmagában is cáfolja, hogy Magyarországon nincs, illetve nem lesz nagy probléma a Lukoil olaja nélkül. A legnagyobb baj az, hogy a hazai és a szlovákiai plusz igényekhez képest nem elég nagy a Horvátországot átszelő Adria olajvezeték kapacitása, továbbá az Ausztria felőli olajbehozatallal is meg kell várni a Trans Alpine vezeték (Tal) bővítését. Emiatt a Mol azzal a lehetőséggel is korlátozottak élhet, hogy közvetítőkön keresztül vásárol orosz olajat. De erre aligha akar berendezkedni: egy nemzeti olajvállalat, egy ország alapvető kőolaj-ellátása egyébként sem alapozható az ilyen formálisan szabályos, valójában mégis kerülőutas megoldásokra. 

Korábbi helyzetértékelések már beszámoltak róla, hogy hogyan látja a Mol a pillanatnyi mozgásterét.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Több évtizedes berendezkedést kellene megváltoztatni

Előbb azonban a helyzetkép: a Barátság kőolajvezeték egyik ága Ukrajna felől be Magyarországra, ez a Barátság II. vezeték, ezen Százhalombattára érkezik a kőolaj, a kapacitása évi 7,9 millió tonna. A másik ág Szlovákiába, majd Csehországba megy tovább. Ez látja el a Mol csoporthoz tartozó Slovnaft pozsonyi finomítóját. Az erről leágazó Barátság I. Százhalombattát köti össze Ipolysággal (Sahyval). Ez utóbbi kapacitását a Transpetrol 2015-ben 80 millió dolláros befektetéssel 3,5-ről 6 millió tonnára emelte, hogy a Barátság vezeték leállása esetén mindkét finomítót el lehessen látni a tengerről.

Egyelőre csak az Adrián jöhet az alternatív olaj

A Barátság kőolajvezeték egyetlen alternatívája az Adria-vezeték, amelyen a horvátországi Omisalj kikötőből érkezik az olaj a százhalombattai Dunai Finomítóba (Dufi). A vezeték magyarországi szakaszának kapacitását a Mol évi 13,2 millió tonnára bővítette 2015-ben. A horvátországi szakasz éves elméleti kapacitása 11 millió tonna, de egy mintegy 80 kilométeres szakaszán kapacitásszűkület van. Ezért az Adria szállítási kapacitása jelenleg jóval kevesebb, mint a százhalombattai és a pozsonyi finomítóé. Ez együtt 14,2 millió tonna. 

A Mol csoport finomítói évente átlagosan 14-15 millió tonna kőolajat dolgoznak fel. 

Ebből mintegy 9 millió tonna Oroszországból érkezik, 1 millió tonna magyarországi és horvátországi termelésből, a többi alternatív forrásból.

Nem a Mol csoport finomítóinak valók az egyéb olajok 

A százhalombattai finomító jelenleg legfeljebb 30-35 százaléknyi nem orosz olajat tud feldolgozni, a pozsonyi mindössze 5 százaléknyit. Ráadásul, míg az orosz keverék olaj minősége és összetétele az elmúlt évtizedekben lényegében nem változott, a tengeren érkezőé jóval nagyobb tartományban mozog. Ezért az olajból ki kell szűrni azokat az anyagokat, amelyek például a Dufi 55 üzemében és berendezésében problémát okozhatnak.

Az elmúlt nyolc év alatt a vállalat képessé vált 30-35 százalékban alternatív kőolajok finomítására. 

A 100 százalék eléréséhez kettő-négy évre és 500-700 millió dollárra van szükség. A Mol jelenleg is behoz az országba a saját, azeri mezőjén felszínre hozott olajat.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 259 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
nemecsekerno_007
2024. augusztus 01. 20:04
hatvanpusztanemecsekerno_007 2024. augusztus 01. 17:05 ,,Mi van nyalonc,betalált…,, A 14 év Fidesz 2/3 talált be proli. A kurva anyád.
lemez
2024. augusztus 01. 19:58
Brüsszel elvállalta ők kezdeményezték,hogy minden ország leváljon az orosz nyersanyagról.Oldják meg mondta a brüsszeli szóvivö.
julius68-2
2024. augusztus 01. 19:28 Szerkesztve
2022-ben elfogadott uniós oroszellenes szankciós csomag úgy szól, hogy "ha a vezetékes orosz olajellátás Magyarország, vagy Szlovákia önhibáján kívül szakad meg, például az ukrajnai tranzit blokkolása miatt, akkor jogosultak arra, hogy az oroszoktól tengeren keresztül kapjanak kőolajat mindaddig, amíg helyre nem áll a vezetékes szállítás lehetősége." Az Adria-vezeték kapacitása: 11,8 millió tonna/év. Magyarország 7,5 millió tonna/év, Szlovákia 6 millió tonna/év, Tehát 1,7 millió tonnát, más módon kellene szállítani, ami a vezetékhez képes nagyon drága, viszont így Ukrajna kimaradna a tranzit díjból meg valószínűleg egyebekből is.
Akitlosz
2024. augusztus 01. 18:41
Esetleg ha az ország átállna a zsír használatára olaj helyett, az némileg segíthetne. Állítólag egészségtelen, de hát az olajhiány is az.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!