Hangsúlyozza:
a gyermek és serdülőkori mentális zavarok utóbbi 15 évben megemelkedett arányának a kutatások szerint két fő oka van: a diszfunkcionális családi működés, valamint a korlátozás nélküli képernyőhasználat.
„Természetes, hogy a 21. században használunk internetet, mobiltelefont, de fontos szempont, hogy mennyit: azoknál a tizenéveseknél, akik naponta sok, akár 5-8 órát használják a telefonjukat, hamar kialakul a függőség, ami egyértelműen figyelmi zavarokhoz vezet és rontja a szociális készségek, ezáltal a társas kapcsolatok kialakulásának folyamatát” – fogalmaz a professzor.
Felidézi, egy brit felmérésben minden harmadik középiskolás diák arról számolt be, hogy a legtöbb órán engedély nélkül használják a mobiltelefont. „A magyar szabályozás a nyugat-európai nagy demokráciákban hatályos jogszabályok sorába illeszkedik, időszerű volt a telefonhasználat iskolákban való betiltása” – hívja fel a figyelmet a klinikai szakpszichológus.
Mint mondja, Franciaországban 2018-ban, Ausztráliában 2019-ben, Hollandiában idén januárban, Nagy-Britanniában idén februárban lépett életbe a mobiltelefonok iskolákban való tiltásáról szóló rendelkezés. Példaként említi, hogy a brit jogszabály azzal érvel: az iskolának egy biztonságos helynek kell lennie, ahol biztosítani kell minden tanuló számára a tananyag elsajátításához szükséges zavartalan környezetet, a jó társas kapcsolatok kialakításának lehetőségét és
minimalizálni kell az internetes bántalmazás, cyberbullying esélyét.
„Nagy-Britanniában nemcsak a tanórán, hanem ebédibőben és a szünetekben sem használható a mobiltelefon, kizárólag az iskolaidő után. Ott egyébként 2012-re az iskolák 98 százaléka már bevezette a tiltást, az idén életbe lépett jogszabály csupán megerősítő rendelkezés a tanárok számára, hogy legyen mire hivatkozni és ne kelljen napi szinten küzdeni az iskolában” – mutat rá.
A szülőket is be kell vonni
A szakember emlékeztet: évek óta tendencia, hogy a fiatalok egyre többet használják a mobilt, a közösségi médiát, nagy részük online éli az életét, ami gyakran függőség kialakulásához vezet és rendkívül káros. Valójában a tantestületek már évek óta itthon is szembesültek a mobilozás problémájával, s korlátozták azt számos iskolában; sok helyen laptopot, tabletet bevihetnek az órára a gyerekek, de olyan eszközöket nem használhatnak, amelyek fényképezésre és ezáltal zaklatásra alkalmasak.
„Nagyon fontos, hogy a tantestületek ismerjék és fogadják el az érveket, majd utána erről legyen kommunikáció a szülők felé, hogy ők is értsék az érveket. Sőt, a gyerekeket is be kell vonni annak érdekében, hogy értsék a korlátozás értelmét és valóban biztonságos hely legyen az iskola” – hívja fel a figyelmet.
A professzor szerint az iskolai mobilhasználat tiltása összetett téma, nem véletlen, hogy nagy vitát generál – ezért sem mindegy, hogy milyen módon vezetnek be egy ilyen rendeletet. Emlékeztet, az iskolai mobiltelefonok használatát támogatók azzal érvelnek, hogy az eszköz elérhetővé teszi a gyereket a szülő számára, hogy az iskoláknak alkalmazkodni kell a jelenlegi technológiai környezethez, ahol a mobiltelefonok révén hatalmas mennyiségű információhoz férhet hozzá, ami feleslegessé teszi a tények bemagolásának szükségességét, és lehetővé teszi hogy az ismeretek átadásáról a kritikai gondolkodás és a problémamegoldó gondolkodás fejlesztésére kerüljön a hangsúly.
Noha az iskoláknak valóban alkalmazkodniuk kell a változó világhoz az oktatásban, a pszichológiai kutatások szerint igenis szükség van arra, hogy ne a mobiltelefont, hanem a fejünket használjuk az emlékezésre.
„Azt, hogy a kritikai gondolkozás fejlődne a mobilhasználattól, nem támasztják alá a kutatási eredmények”
– hangsúlyozza.
Figyelemelterelő hatás
Az egyik bizonyított eredmény, hogy a mobilhasználat eltereli a tanulók figyelmét a tananyagról, a tanárról, és ezáltal romlik az iskolai teljesítmény. Perczel-Forintos Dóra példaként említ egy 2016-os kísérletet, amelyben a Facebook figyelemelterelő hatását tesztelték az osztályteremben.
Kimutatták: noha azoknak a diákoknak, akiket érdekelt a tananyag, kevésbé terelődött el a figyelmük, de még ebben az esetben is a telefonhoz hozzáférők rosszabbul teljesítettek, mint azok, akiknek az előadás alatt nem volt lehetőségük a mobiltelefonhoz hozzáférni. „Tehát önmagában már annak, hogy elérhető-e a mobiltelefon a gyerek számára, figyelemelterelő hatása van” – nyomatékosítja.
Az iskolai teljesítmény romlását támasztja alá egy másik kognitív pszichológiai tanulmány is 2017-ből, amelyből kiderült: azok, akiknél nem volt mobiltelefon, jobban tudták a tananyagot és jobban teljesítettek a vizsgákon, mint azok, akiknél elérhető volt az eszköz. A professzor hangsúlyozza, tartozunk tehát annyival a gyermekeinknek és fiataljainknak, hogy mindent megteszünk a zavaró tényezők eltávolítása érdekében, és lehetővé tesszük számukra, hogy teljes mértékben jelen tudjanak lenni az iskolában.
Károsítja a szociális készségek kialakulását
A diákok iskolai mobiltelefon-használata tiltása mellett szóló másik nyomós szakmai érv, hogy az eszköz gátolja a megfelelő szociális készségek és ezáltal társas kapcsolatok kialakulását, ami ebben az életkorban elsődleges fontosságú a mentális egészség szempontjából.