Közös érdek a mobilhasználat átgondolt és életkorfüggő korlátozása – a Semmelweis Egyetem professzora a Mandinernek

2024. augusztus 30. 11:21

A magyar szabályozás a nyugat-európai nagy demokráciákban hatályos jogszabályok sorába illeszkedik, időszerű volt a telefonhasználat iskolákban való betiltása – mutat rá a Mandinernek Perczel-Forintos Dóra klinikai szakpszichológus, tanszékvezető.

2024. augusztus 30. 11:21
Szalai Laura
Szalai Laura

„Ha van olyan téma, amely valamennyiünk, szülők, tanárok, gyermekek és döntéshozók közös érdeke, akkor a mobilhasználat átgondolt és életkorfüggő korlátozása az. Zsigeri opponálás helyett gondolkozzunk el azon: a nyugati demokráciák vajon miért vezették be már ezeket a szigorú szabályokat? Lehet, hogy azért, hogy a 21. századi modern eszközök használata közepette is figyelni tudó, jó kapcsolatokat kiépítésére alkalmas és lelkileg egészséges generációk nőjenek fel” – mutat rá a Mandinernek Perczel-Forintos Dóra klinikai szakpszichológus, a Semmelweis Egyetem tanszékvezetője.

Ezt is ajánljuk a témában

Hangsúlyozza: 

a gyermek és serdülőkori mentális zavarok utóbbi 15 évben megemelkedett arányának a kutatások szerint két fő oka van: a diszfunkcionális családi működés, valamint a korlátozás nélküli képernyőhasználat. 

„Természetes, hogy a 21. században használunk internetet, mobiltelefont, de fontos szempont, hogy mennyit: azoknál a tizenéveseknél, akik naponta sok, akár 5-8 órát használják a telefonjukat, hamar kialakul a függőség, ami egyértelműen figyelmi zavarokhoz vezet és rontja a szociális készségek, ezáltal a társas kapcsolatok kialakulásának folyamatát” – fogalmaz a professzor. 

Felidézi, egy brit felmérésben minden harmadik középiskolás diák arról számolt be, hogy a legtöbb órán engedély nélkül használják a mobiltelefont. „A magyar szabályozás a nyugat-európai nagy demokráciákban hatályos jogszabályok sorába illeszkedik, időszerű volt a telefonhasználat iskolákban való betiltása” – hívja fel a figyelmet a klinikai szakpszichológus.

Mint mondja, Franciaországban 2018-ban, Ausztráliában 2019-ben, Hollandiában idén januárban, Nagy-Britanniában idén februárban lépett életbe a mobiltelefonok iskolákban való tiltásáról szóló rendelkezés. Példaként említi, hogy a brit jogszabály azzal érvel: az iskolának egy biztonságos helynek kell lennie, ahol biztosítani kell minden tanuló számára a tananyag elsajátításához szükséges zavartalan környezetet, a jó társas kapcsolatok kialakításának lehetőségét és 

minimalizálni kell az internetes bántalmazás, cyberbullying  esélyét.

„Nagy-Britanniában nemcsak a tanórán, hanem ebédibőben és a szünetekben sem használható a mobiltelefon, kizárólag az iskolaidő után. Ott egyébként 2012-re az iskolák 98 százaléka már bevezette a tiltást, az idén életbe lépett jogszabály csupán megerősítő rendelkezés a tanárok számára, hogy legyen mire hivatkozni és ne kelljen napi szinten  küzdeni az iskolában” – mutat rá. 

A szülőket is be kell vonni

A szakember emlékeztet: évek óta tendencia, hogy a fiatalok egyre többet használják a mobilt, a közösségi médiát, nagy részük online éli az életét, ami gyakran függőség kialakulásához vezet és rendkívül káros. Valójában a tantestületek már évek óta itthon is szembesültek a mobilozás problémájával, s  korlátozták azt számos iskolában; sok helyen laptopot, tabletet bevihetnek az órára a gyerekek, de olyan eszközöket nem használhatnak, amelyek fényképezésre és ezáltal zaklatásra alkalmasak.

„Nagyon fontos, hogy a tantestületek ismerjék és fogadják el az érveket, majd utána erről legyen kommunikáció a szülők felé, hogy ők is értsék az érveket. Sőt, a gyerekeket is be kell vonni annak érdekében, hogy értsék a korlátozás értelmét és valóban biztonságos hely legyen az iskola” – hívja fel a figyelmet.

A professzor szerint az iskolai mobilhasználat tiltása összetett téma, nem véletlen, hogy nagy vitát generál – ezért sem mindegy, hogy milyen módon vezetnek be egy ilyen rendeletet. Emlékeztet, az iskolai mobiltelefonok használatát támogatók azzal érvelnek, hogy az eszköz elérhetővé teszi a gyereket a szülő számára, hogy az iskoláknak alkalmazkodni kell a jelenlegi technológiai környezethez, ahol a mobiltelefonok révén hatalmas mennyiségű információhoz férhet hozzá, ami feleslegessé teszi a tények bemagolásának szükségességét, és lehetővé teszi hogy az ismeretek átadásáról a kritikai gondolkodás és a problémamegoldó gondolkodás fejlesztésére kerüljön a hangsúly.

Noha  az iskoláknak valóban alkalmazkodniuk kell a változó világhoz az oktatásban, a pszichológiai kutatások szerint igenis szükség van arra, hogy ne a mobiltelefont, hanem a fejünket használjuk az emlékezésre. 

„Azt, hogy a kritikai gondolkozás fejlődne a mobilhasználattól, nem támasztják alá a kutatási eredmények” 

– hangsúlyozza. 

Figyelemelterelő hatás

Az egyik bizonyított eredmény, hogy a mobilhasználat eltereli a tanulók figyelmét a tananyagról, a tanárról, és ezáltal romlik az iskolai teljesítmény. Perczel-Forintos Dóra példaként említ egy 2016-os kísérletet, amelyben a Facebook figyelemelterelő hatását tesztelték az osztályteremben.

Kimutatták: noha azoknak a diákoknak, akiket érdekelt a tananyag, kevésbé terelődött el a figyelmük, de még ebben az esetben is a telefonhoz hozzáférők rosszabbul teljesítettek, mint azok, akiknek az előadás alatt nem volt lehetőségük a mobiltelefonhoz hozzáférni. „Tehát önmagában már annak, hogy elérhető-e a mobiltelefon a gyerek számára, figyelemelterelő hatása van” –  nyomatékosítja.

Az iskolai teljesítmény romlását támasztja alá egy másik kognitív pszichológiai tanulmány is 2017-ből, amelyből kiderült: azok, akiknél nem volt mobiltelefon, jobban tudták a tananyagot és jobban teljesítettek a vizsgákon, mint azok, akiknél elérhető volt az eszköz.  A professzor hangsúlyozza, tartozunk tehát annyival a gyermekeinknek és fiataljainknak, hogy mindent megteszünk a zavaró tényezők eltávolítása érdekében, és lehetővé tesszük számukra, hogy teljes mértékben jelen tudjanak lenni az iskolában.

Károsítja a szociális készségek kialakulását

A diákok iskolai mobiltelefon-használata tiltása mellett szóló másik nyomós szakmai érv, hogy az eszköz gátolja a megfelelő  szociális készségek és ezáltal társas kapcsolatok kialakulását, ami ebben az életkorban elsődleges fontosságú a mentális egészség szempontjából. 

Ezt is ajánljuk a témában

A fokozott mobiltelefonhasználat az online kapcsolattartást erősíti, ami gátolja a valódi, élő kapcsolatok kialakulását, különösen lányok veszélyeztetettek ebből a szempontból.

 „Tízből három tanuló szorongása abból fakad, hogy bizonytalan: vajon képes-e barátságot kialakítani és fenntartani. Nagyon fontos, hogy olyan iskolai kultúra alakuljon ki, ahol az egymással való kapcsolatteremtés- és tartás kerül előtérbe, ezáltal a digitális helyett a valós kapcsolatokra kerül hangsúly” – hívja fel a figyelmet.

A szakember hangsúlyozza, hogy az elmúlt tizenöt évben a gyermek és serdülők körében  drámai mértékű a mentális  egészség romlása,  nagy mértékben nőtt szorongás és a depresszió aránya. „A világjárványt megelőzően egy WHO-kutatás szerint a 10 és 19 éves korcsoportban átlagosan 16 százalék volt a mentális zavarok gyakorisága Európában, ami a pandémia alatt felugrott 30 százalékra. Mostanra ez az arány csökkent, de nem ment vissza a pandémia előtti szintre, hanem továbbra is emelkedett szinten maradt”.

Utat nyit az internetes zaklatáshoz

A mobilhasználat helytelen használata  sajnos utat nyit a már említett cyberbullying, vagyis az internetes zaklatás jelenségéhez is, például amikor olyan fotók, felvételek készülnek a fiatalokról, amelyeket aztán zaklatásra használnak a diáktársak. A felmérések szerint minden ötödik tanuló tapasztalt már online zaklatást, ezen belül a lányok nagyobb mértékben vannak kitéve ennek, elsősorban rosszindulatú kommentek formájában vagy fotókkal való visszaélések útján, ami rendkívül traumatizáló hatású. 

A professzor szerint fontos ezekben a kérdésekben a szakma társadalmi felelősségvállalása,

hogy megismertesse a túlzott mobilhasználat és a viselkedési függőségek következményeiről szóló nemzetközi pszichológiai kutatások eredményeit.  

Ezt is ajánljuk a témában

 

 

Összesen 151 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Hangillat
2024. augusztus 30. 15:47 Szerkesztve
Figyelem: fegyelem, érdeklődés, érdek, elvárás..a meglibsizett fegyelem vissza integrálása hegymenet. Anarchista anarchiénak kacagnak..
Zolotarjov
2024. augusztus 30. 15:25
Na ugye..
nempolitizalok-0
2024. augusztus 30. 14:56
Diktatúra libsik: "Az orosz iskolákban szeptember 1-től hivatalosan tilos a telefonhasználat az órákon. A tanulók a továbbiakban nem használhatnak telefonokat, okosórákat vagy egyéb telefonokat, amelyekkel telefonálhat vagy üzenetet küldhet az órákon."
urga
2024. augusztus 30. 14:51
Sok iskolában évek óta napi gyakorlat, hogy a mobilokat és egyéb kütyüket reggel begyűjtik, tanítás után pedig visszaadják a gyerekeknek. Ezek után hogyan lehet azt állítani, hogy ez az iskolák számára megoldhatatlan feladat lenne?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!