Kitilthatják a magyar iskolákból a telefonokat
Az Országgyűlés többsége támogatta a javaslatot, így azt már kedden meg is tárgyalják és várhatóan el is fogadják majd.
A neveléskutató szerint az új szabályozásnak az iskolai életen túlmutató jelentősége van.
Nyitókép: Iris van den Broek / ANP MAG / ANP via AFP
„Ha nincs egységes rend, mindig nehezebb valamit megoldani, ezért én nagyon örülök az új jogszabálynak” – mondta a Magyar Nemzetnek Uzsalyné Pécsi Rita neveléskutató.
Ahogy arról a Mandiner is beszámolt,
a kormány hétfőn egy átfogó, 90 oldalas jogszabály-módosítást terjesztett be, amely jelentős változásokat hozhat az iskolák és egészségügyi intézmények életében. A tervezet alapján az iskolákban ezentúl bevezetésre kerülhet az úgynevezett tiltott tárgyak listája. Az iskolákat és a kollégiumokat érintő tiltott tárgyak listáján többek között a mobiltelefonok is szerepelnek.
A kormány álláspontja szerint ezek az eszközök elvonják a diákok figyelmét a tanulástól és az iskolai zaklatásokban is kulcsszerepet játszhatnak. Viszont ha a tanár úgy ítéli meg, a mobiltelefonok, a tabletek és laptopok használhatóak lesznek majd, akár az iskolai feladatok elvégzésében is.
Ezt is ajánljuk a témában
Az Országgyűlés többsége támogatta a javaslatot, így azt már kedden meg is tárgyalják és várhatóan el is fogadják majd.
„Eddig is voltak természetesen alulról jövő kezdeményezések a mobilhasználat iskolai korlátozására, de még ha szülői közösségek, tantestületek ezt akarták is, mindig volt egy-két szülő vagy pedagógus, aki nem értett egyet a tiltással, és személyiségi jogokra és egyebekre hivatkozva végül nem igazán működött a dolog. Ráadásul az igazgatók is féltek attól, hogy ha olyan rendelkezést hoznak az iskolában, hogy mondjuk a tanítás előtt beszedik a készülékeket, az nagy vitákat fog kiváltani” – fejtette ki a Magyar Nemzetnek Pécsi Rita, aki szerint emiatt – bár nagy igény lett volna rá – az okostelefonok használatának tiltása, korlátozása nagyon kevés helyen működött.
Pécsi Rita felhívta a figyelmet, hogy ha kikapcsolt állapotban ugyan, de a gyereknél lehet a telefon, az nem megoldás. „Remélem, hogy a rendelet nem ezt a lehetőséget fogja megadni, mert az teljesen egyértelmű, hogy ez semmit nem ér. Ha a gyerek zsebében lapul a készülék, túl nagy a vonzás. Ezeknek eleve ilyen a működésük: a kütyük, a különféle alkalmazások dopaminhatást váltanak ki, függővé tudnak tenni, egy gyerek, de még egy felnőtt is, egyszerűen nem állja meg, hogy ne kapcsolja be, ne nézzen rá, ne »simogassa« kicsit a kütyüt” – magyarázta Pécsi Rita.
A neveléskutató szerint az új szabályozásnak az iskolai életen túlmutató jelentősége van.
Ha a szülő és a gyerek ezzel a tiltással találkozik, akkor talán egyre többen lesznek azok, akik elgondolkoznak azon, vajon miért is volt szükséges ez, miért vezettek be ilyen intézkedést.
Ma még sokan gyanútlanul néznek az okoseszközökre, holott egy fejletlen idegrendszerre ezeknek rendkívül káros hatásuk lehet. De ha az oktatásügyben ezzel a korlátozással találkoznak, talán otthon sem engedik szabadon használni ezeket a készülékeket a kisebb-nagyobb gyerekeknek” – mondta Pécsi Rita.
Hozzátette, az is fontos hozadéka lehet a szabályozásnak, hogy végre nem kell hosszas vitákat folytatniuk a tiltás és a megengedés pártján álló szülőknek, nem kell „szakcikkekkel győzködni” egymást, mert kész helyzet áll elő: az iskolában csak bizonyos tanórákon, adott feladatokra lehet majd használni a mobiltelefont.
Pécsi Rita felhívta a figyelmet egy külföldön már terjedő jelenségre is, miszerint ismét egyre több gyerek kap „butatelefont” a szüleitől.
„Azon, ha kell, elérik egymást anyával, apával, de ezzel többé-kevésbé elejét lehet venni az állandó online jelenlét keltette veszélyforrásoknak” – mutatott rá a neveléskutató, aki szerint ez követendő példa lehetne hazánkban is.