Hogyan változik az iskolai mobiltelefonozás? Itt vannak a részletek!
A neveléskutató szerint az új szabályozásnak az iskolai életen túlmutató jelentősége van.
Nánay Mihály kijelentette, a házirendekben kell szabályozni a mobiltelefonok használatát, így az iskolák abban nagyfokú autonómiát kapnak.
Nyitóképünk illusztráció: Iris van den Broek / ANP MAG / ANP via AFP
A szocializáció és a közösségi nevelés, ezáltal pedig az iskolai munka lesz a mobiltelefonok iskolai korlátozásának a nagy nyertese – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Nánay Mihály. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Nemeskürty István Tanárképző Karának rektori megbízottja szerint különösen a koronavírus-járvány idején derült ki, hogy a közösségi nevelés – amit az online világ erőteljesen ront – legalább annyira fontos, mint a szakmai kompetenciák fejlesztése.
Ezt is ajánljuk a témában
A neveléskutató szerint az új szabályozásnak az iskolai életen túlmutató jelentősége van.
A szakértő azt mondta, előfordulnak olyan kellemetlen események is, mint például, amikor nem kívánt felvételek készülnek az iskolában, digitális bullyingra használják az okoseszközöket, vagy egyszerűen csak a tanórai figyelem megbomlását idézik elő. Nánay a leglényegesebbnek a korlátozás közösségi elemét tartja, hogy
a diákok a szünetben ne videókat nézzenek, hanem inkább egymással töltsék az idejüket.
A rektori megbízott állítja, az iskolák az új rendelet életszerű szabályozását fogják a gyakorlatba ültetni. Nánay azt tapasztalta, hogy a többség egyetért a mobiltelefonok korlátozásának elvével, ugyanakkor a digitális eszközök hasznosak lehetnek az oktatásban. Az állami programok alapján kiosztott laptopokat, tableteket lehet használni, de akár a telefonokat is vissza lehet adni a diákoknak, ha a tanár jelzi, hogy szükség van rájuk egy órai tananyag oktatásához. A korlátozás arra is jó alkalom, hogy átgondoljuk, valóban szükséges-e az adott digitális eszköz az óránkra, vagy analóg módszerekkel is meg lehet tanítani ugyanazt a tananyagot.
A szakértő kijelentette, az új rendelet szerint a házirendekben kell szabályozni a mobiltelefonok használatát, így
az iskolák abban nagyfokú autonómiát kapnak, hogy ehhez milyen következményeket társítanak.
Rengeteg olyan általános iskola van, ahol már régebb óta beszedik a mobilokat, ennek eddig nem volt meg a jogszabályi háttere. A következő időszak tesztidőszak is lesz, amikor az intézmények meglátják, milyen nehézségek és váratlan helyzetek adódhatnak, ezekhez kell majd igazítani a szabályaikat, tehát lesz egy tanulási, alkalmazkodási időszak – közölte Nánay Mihály.