Érik az újabb botrány: A Coca-Cola elismerte, hogy az idehaza forgalmazott Fantában fele annyi narancs van, mint a külföldön kaphatóban
A gyártó szerint ezt nevezhetjük „nemzeti ízpreferenciának”.
A volt főpolgármester-jelölt szerint a miniszternek a Fanta narancstartalma helyett a MÁV helyzetével kellene foglalkozni.
Nyitókép: MTI/Hegedüs Róbert
Vitézy Dávid, korábbi közlekedési államtitkár, szerdán reggel egy Facebook-posztban osztotta meg a MÁV-nál tapasztalható problémákat, és több ponton Lázár János közlekedési miniszter személyes felelősségét is felvetette.
„30 percet késik az InterCity, a légkondi se működik – mindennapos élmény. Vajon a helyzet romlik, vagy csak ez a MÁV, ilyen volt eddig is, csak hozzá kéne szoknunk?” – ezzel a kérdéssel kezdte Vitézy Dávid az írását Facebook-oldalán.
A válasz világos: látványosan romlik a helyzet. 2024 júniusában a magyar InterCityk 42,9 százaléka volt »pontos«, azaz késett kevesebbet, mint 5 perc – tehát a távolsági vonatok 57,1 százaléka ennél többet.
Ez az adatok gyűjtése óta mért legrosszabb érték, ilyen pontatlan évtizedek óta nem volt a MÁV – fogalmazott.
Vitézy Dávid hozzátette, hogy „az IC-k késései látványos romlásnak indultak az amúgy sem túl fényes alapállásból az elmúlt két évben”. Megjegyezte, hogy természetesen „nem lehet ezt egyetlen miniszter nyakába varrni”, mert az állapotromlás „sok évtizednyi elmaradt beruházás és elhanyagoltság eredménye”.
Ezután viszont arról írt, hogy Lázár Jánosnak is nagy felelőssége van a kialakult helyzetben. „Az elmúlt két év döntései azonban jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy sosem látott krízis van kialakulóban a vasúton” – fogalmazott.
Vitézy Dávid ezután öt pontban részletezte, miben lehet Lázár János felelőssége:
„Leállt minden érdemi vasúti nagyberuházás, megszűntek az ezzel foglalkozó állami cégek, rohamosan romlanak a pályaállapotok – miközben kétséges értelmű autópályák és gyorsforgalmi utak fejlesztésére továbbra is százmilliárdokat költenek.
Leállítottak minden járműbeszerzést, visszamondták az új mozdonyokat, lemondták az új motorvonat- és IC-beszerzéseket, ráadásul egy új, központosított beszerzési rendszer miatt a régi járművek karbantartása is kritikussá vált.
Az olcsó vármegye- és országbérletek hatására jelentős bevétel tűnt el a rendszerből.
Az országos közlekedésszervező létrehozását lelőtték, semmilyen megrendelői kontroll nincs az állami monopóliumként működő MÁV fölött, lényegében egy államszocialista modellben működik a rendszer Európában egyedüliként.
A folyamatos átszervezések, költöztetések, miniszteri ugráltatások hatására a MÁV-csoport rosszabb szervezeti és morális állapotban van, mint a rendszerváltás óta bármikor.”
Posztja végén megjegyezte, hogy a vasút helyzete nem stagnál, hanem látványosan romlik, és hogy a kormányzat eddigi „elműködött ez így eddig is, nem kell ezzel foglalkozni” hozzáállása már nem tartható.
„Azt hiszem, fontosabb probléma ez, mint a Fanta narancstartalma” – írta végül, utalva a közlekedési miniszter kedden közzétett Facebook-posztjára.
***
Ezt is ajánljuk a témában
A gyártó szerint ezt nevezhetjük „nemzeti ízpreferenciának”.
Ezt is ajánljuk a témában
Lázár János szerint minden feladatára alkalmatlan, aki elfogadja a Coca-Cola magyarázatát.