Megnyitottak a karácsonyi vásárok a Belvárosban – mutatjuk, mennyiért ehetünk!
Semmi sem lett olcsóbb.
A gyártó szerint ezt nevezhetjük „nemzeti ízpreferenciának”.
Nyitókép: Soeren Stache/ DPA / AFP
Gyakran felmerül az a vád, hogy a nagy élelmiszermultik Kelet-Európában – és Magyarországon is – gyengébb minőségű, más összetételű termékeket árusítanak, mint a nyugati piacokon. Ezúttal a Pénzcentrum Olaszországban járt olvasója a Fanta naranccsal kapcsolatban osztotta meg tapasztalatait. Mint kiderült: dupla annyi a narancstartalom van abban, mint amit az itthoni üzletekben lehet kapni.
A terméket gyártó Coca-Cola azt írta a portál érdeklődésére, hogy a Fanta narancsot Európa-szerte gyártják, és hogy a különböző országokban
valóban eltérő lehet a gyümölcstartalom.
Hozzátették, az egyes országokban a gyümölcstartalom többnyire hasonló a helyben kapható hasonló termékekéhez, valamint összhangban van az érvényes helyi szabályozásokkal.
A NÉBIH azt válaszolta nekik, hogy korábban (2017-ben) már összehasonlították az Ausztriában, illetve Magyarországon kapható üdítőt, amikor is azt állapították meg, hogy az osztrákban kevesebb volt a narancslé (3%), mint a magyarban (akkor 6% volt, most 5%), illetve hogy a laikus fogyasztóknak a Magyarországon kapható termék ízlett jobban. Az élelmiszerhatóság arról is biztosította a portált, hogy ezek az eltérések – a gyártói nyilatkozat figyelembevétele mellett – jogszerű és objektív okokkal indokolhatók, mert nemzeti jogszabályunk nincs az üdítőitalok gyümölcslé-tartalmára vonatkozóan. (Más tagországokban létezik ilyen szabályozás.) Tehát a gyártó által meghatározott összetételt az adott ország fogyasztói elvárása befolyásolja.
Ezt nevezhetjük „nemzeti ízpreferenciának.
A narancsos Fanta üdítőitalt többféle receptúra alapján gyártják, országonként eltérő narancs, cukor, glükóz-fruktóz szirup és egyéb, akár mesterséges édesítőszer felhasználásával.
***